Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek: která je pro vás ta pravá? 

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?

Takzvané bezzrcadlovky jsou budoucnost, která postupně nahradí systém zrcadlovek. Tyto fotoaparáty jsou postavené na jiném konceptu, který má jak své výhody, tak i nevýhody. Ještě dlouho ale budou zrcadlovky dostupné, přinejmenším z druhé ruky, proto má smysl zvážit, který aparát vlastně pořídit.

Bezzrcadlovky jsou s námi už spoustu let. První takto označovaný přístroj se objevil už v roce 2009, ale počáteční generace se nemohly ostřením vyrovnat zrcadlovkám, takže jejich použití bylo problematické. To se ale mění a současné bezzrcadlovky jsou až na detaily srovnatelné se zrcadlovkami či je v mnoha ohledech překonávají.

Rozdíly budu ukazovat na Canon 5D Mark IV, který je zástupce (polo-)profesionálních zrcadlovek, a na Canon R5, což je o generaci novější pokračovatel stejné řady, ale v bezzrcadlovkovém kabátě. Uvědomuji si, že se jedná o vysoké třídy fotoaparátů, ale podobné vlastnosti mají i aktuální nižší třídy přístrojů a chybějící schopnosti obvykle zdědí během několika let s příchodem lepších procesorů.

Zrcátko je klíčem

Rozdílná je samotná konstrukce přístrojů. U zrcadlovek je, jak název napovídá, uprostřed soustava zrcátek (případně jednoho skleněného hranolu). Tento systém zajišťuje, že světlo procházející objektivem se lomem dostane do hledáčku a fotograf tedy vidí to, co objektiv. 

Situace je ve skutečnosti mírně složitější, protože obraz se uprostřed promítá na takzvanou matnici a my se na ni v hledáčku díváme z opačné strany. Toto bude důležité kvůli jedné nevýhodě, zmíněné níže. Senzor obraz nevidí, až do chvíle, kdy zmáčkneme spoušť. Tehdy se hlavní zrcátko odklopí z cesty, my na zlomek sekundy vidíme v hledáčku tmu a všechno světlo putuje na senzor.

Bezzrcadlovky koukají na svět skrz hlavní senzor, který neustále zaznamenává světlo a tento záznam pořád zobrazuje v hledáčku, kde je „normální“ LCD. Myšlenka je podobná focení s chytrým telefonem, jen s jiným uspořádáním komponent.

Ostření podobné, ale přesto jiné

Nebudu opakovat podrobný článek o ostření, takže jen ve zkratce zrekapituluji, že zrcadlovky používají takzvanou detekci fázového posunu. Díky jednomu polopropustnému zrcátku se cesta světla rozdvojí a ve chvíli, kdy koukáte do hledáčku, se zároveň na scénu dívá i speciální senzor pro automatické ostření. V podstatě má uvnitř snímku vybraných několik míst, na které kouká skrz přední čočku objektivu z různých úhlů. Pak je schopný porovnat určité dvojice pohledů, například levý a pravý či horní a dolní, a z jejich rozdílu vypočítat posun nutný k zaostření.

První bezzrcadlovky toto nedokázaly a ostřily mnohem pomaleji pomocí takzvané detekce kontrastu. To je ale pomalu minulostí, protože se přišlo na způsob, jak zkombinovat původně oddělený ostřící senzor a hlavní senzor pro pořizování fotek. Nejpokročilejší technologií jsou duální pixely, což znamená, že každý pixel na obrázku je rozdělený na dva, a dokáže se na scénu dívat zleva a zprava. Informace z obou polovin se opět porovnají, zjistí se z nich fázový rozdíl a pak se přesně zaostří.

Princip ostření je tedy podobný, ale je tu důležitý rozdíl: zrcadlovka je během ostření jinak slepá, obraz scény předává jen nám – fotografům, zatímco bezzrcadlovka kompletní obraz zpracovává neustále i mimo dobu pořizování snímku a může v něm analyzovat, cokoliv uzná za vhodné.

Výhody ostření bezzrcadlovky

Moderní bezzrcadlovky dokáží ve scéně automaticky hledat obličeje, někdy dokonce i oči, a sledovat je ostřícím bodem.

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Zaostřené oko v hledáčku bezzrcadlovky.

Tato dovednost je v porovnání se zrcadlovkami téměř zázrak. Není nutné používat techniku focus-recompose (zaostřit-překomponovat) a práce s velmi světelnými objektivy je mnohem snazší.

Navíc se ostří hlavním senzorem, takže odpadá dolaďování nepřesného ostření v servisu nebo za pomocí funkce microfocus adjustment.

Výhody ostření zrcadlovky

Bezzrcadlovka vidí přesně tu expozici, kterou jsme určili (pokud není v menu nastaveno jinak), to jest pokud fotíme schválně podexponovanou scénu, pak skutečně vidí tmu. A nedokáže v ní zaostřit. Naopak zrcadlovky zaostřují ve všech podmínkách stejně.

Zrcadlovky také rozlišují rozdíly v různě orientovaných strukturách (u cross-type ostřících senzorů), na rozdíl od bezzrcadlovek, které srovnávají jen levou a pravou variantu obrázku a nedokáží porovnat například horní a dolní pohled. Zrcadlovky tak zaostří i na horizontální pruhy, se kterými má modernější konkurence problém.

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Horizontální žaluzie, u kterých se na bezzrcadlovce nedaří zaostřit. Ve stejné situaci zrcadlovka zaostřila okamžitě bez zaváhání.

Výhody hledáčku bezzrcadlovky

Hledáček dokáže zobrazit kompletní scénu se správnou světlostí, odpovídající expozičním parametrům. Zároveň je možnost zobrazit další informace, jako je histogram pro přesnou korekci expozice. (Je na obou snímcích výše.)

Nezanedbatelné je i to, že se světelnými objektivy, například se světelností f/1.4, zobrazují správnou hloubku ostrosti. Standardní matnice zrcadlovky toto nedokáže a zobrazuje obraz jako kdybychom měli objektiv odpovídající f/2.5.

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Pohled do optického hledáčku zrcadlovky s nastavenou clonou f/1.4. Na pravítku jsou čitelná čísla 2 až 7, pastelky jsou všechny snadno rozpoznatelné.
Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Skutečná fotka a také náhled, který ukazují bezzrcadlovky. Na pravítku jsou čitelná čísla 4 až 6, krajní pastelky jsou extrémně rozostřené. Je snadno vidět, co je přesně zaostřeno.

Bezzrcadlovky poskytují i další pomůcky, které se hodí například při manuálním ostření. Není problém vizuálně uživateli signalizovat, jak moc je dané místo rozostřené.

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Při manuálním ostření se ukáží trojúhelníky, které jsou více či méně u sebe podle toho, jak moc je (ne)zaostřeno.

A pokud je i toto málo, místo celku si můžete zobrazit detail libovolného místa.

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Detail pastelky zvětšený přes celý hledáček.

I aktuální zrcadlovky mají podobné schopnosti, ale jen v režimu Live View, tedy pokud se zřeknete použití hledáčku a koukáte na zadní displej. Tím se trochu krkolomně stávají „dočasnými bezzrcadlovkami“.

Výhody hledáčku zrcadlovky

Optický hledáček, kterým koukáme přímo na realitu, bude vždy reagovat o trošku rychleji než digitální, i když rozdíl už není velký.

Podobně není potřeba hledáček zapínat, takže pořízení první fotky je viditelně rychlejší.

Průhledový hledáček také nespotřebovává energii a zrcadlovky běžně vydrží na stejnou baterii několikrát déle.

U výhod a nevýhod je třeba zdůraznit, že záleží na kvalitě obou typů hledáčků. Optické mohou být větší či menší a LCD hledáčky zase s různým rozlišením a s různou obnovovací frekvencí – horší jsou samozřejmě častěji u nižších nebo starších modelů. U některých bezzrcadlovek se tedy můžete potkat s hledáčky pomalými a kostičkovanými, což se u zrcadlovek nestane.

Další výhody bezzrcadlovek

Mnohem častěji než zrcadlovky obsahují systém pro stabilizaci hlavního senzoru, takže lze fotit delší expoziční časy i s nestabilizovanými objektivy.

Těla bývají menší a lehčí, protože zmizel systém zrcátek a často i těžkého skleněného hranolu (ale ani u levných zrcadlovek předtím nebyl a místo něj bylo několik zrcátek).

Srovnání zrcadlovek a bezzrcadlovek. Která je pro vás ta pravá?
Bezzrcadlovka Canon R5 proti zrcadlovce Canon 5D Mark IV. U fotoaparátu vpravo je nahoře masivní „hrb“, kde je schovaný hranol pro lom světla.

Při focení se zrcátko stále neschovává a nevrací a výsledkem jsou mnohem menší vibrace, což se projevuje na ostrosti fotky. Díky absenci zrcátka je také možné snadněji dosáhnout rychlejšího sekvenčního snímání a zároveň tišší práce.

Někteří výrobci mají další kreativní funkce. Příkladem je Olympus, který svým aparátům dovoluje během pohledu do hledáčku ukládat obrázky do dočasné paměti a po stisku spouště je uloží. Zachytíte tak okamžik, který nastal před focením.

A ještě výhody zrcadlovek

Jejich senzor není pořád aktivní a tím se na rozdíl od bezzrcadlovek nezahřívá. Chladnější senzor má menší šum, což může být vidět zejména při delších expozicích v řádu minut.

Nemusíte vždy používat krytky objektivu. Ano, poškrábání a zašpinění objektivu je problém, ale pokud toto nebezpečí nehrozí, máte klid. I pokud jste nechali teleobjektiv otočený do slunce, paprsky neškodně projdou skrz hledáček ven. U bezzrcadlovek ale světlo narazí na senzor nebo na lamely závěrky a může napáchat škodu. Není to jen teoretické varování, jak ukazují fotky u článku od Lensrentals.

Je zde pouze menší problém s prachem končícím na senzoru, protože ten je hluboko a většinu doby stíněn zrcátkem. Někteří výrobci bezzrcadlovek sice jejich senzor nechávají při nečinnosti zakrýt lamelami závěrky, ale to neřeší případ, kdy smítka prachu padají při focení z objektivu na senzor.

Teoretická výhoda je velký výběr objektivů pro daný systém, ale u většiny bezzrcadlových systémů jsou použitelné identické objektivy za použití adaptéru.

Bezzrcadlovky vedou, ale ne vždy

Výhody bezzrcadlovek jsou veliké, ale i se zrcadlovkami se stále velmi dobře fotí a nemusíte se jich bát. Pokud navíc nepotřebujete to úplně nejlepší na současném trhu, můžete výhodně koupit zrcadlovku z druhé ruky, se kterou pořídíte skvělé snímky a na nich rozdíl oproti novější technice nikdo nepozná. A na závěr to nejdůležitější – vše je nakonec hlavně o fotografově oku!

Další výhody a nevýhody obou systémů najdete v článku Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky: odhalte jejich plusy a minusy.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *