Devět závodů, kvůli kterým přišel Michael Schumacher o šanci dosáhnout na 100 vítězství

Michael Schumacher byl dlouhých 19 let jezdcem s největším počtem vítězství ve formuli 1. To už po nedělní GP Portugalska neplatí. Od nového rekordmana Lewise Hamiltona se očekává, že jako první pokoří hranici sta vítězství. I Schumacher mohl na svém kontě mít trojciferný počet triumfů. Kde tedy ztratil oněch 9 závodů?

Štítky: Michael Schumacher Zveřejněno 30. 10 2020 — Petr Čermák

GP Monaka 1993

Závod, na který dodnes vzpomínáme jako na Sennovo poslední vítězství v Monaku, mohl dopadnout úplně jinak.

Ayrton Senna se totiž do závodu kvalifikoval až na třetím místě. Do první řady se postavil Alain Prost a po jeho boku stál Michael Schumacher. Prost zpočátku vedl, ale byl následně penalizován 10sekundovým trestem stop & go za předčasný start. Schumacher tak převzal vedení a bezpečně jej hájil před druhým Sennou.

Ayrton Senna po závodě přiznal, že šetřil pneumatiky a připravoval se na několik posledních kol – zároveň však dodal, že po páteční nehodě nedokázal najít v ulicích Monte Carla správný rytmus. Schumacher tedy mohl vyhrát a získat tak své druhé vítězství, ale to by ho nesměla zradit technika.

V 32. kole musel německý mladík odstoupit kvůli hydraulickému problému. Sám sebe tak „odklidil“ stranou, aby mohl Ayrton Senna získat své třetí vítězství v sezóně a své šesté v ulicích Monte Carla. Rekordní šesté vítězství, které ho v celkových tabulkách posunulo před Grahama Hilla.

GP Španělska 1994

Počátek roku 1994 byl dominantní demonstrací Schumacherovy síly v kombinaci s neporazitelným monopostem Benetton B194. Po čtyřech vítězstvích se zdálo, že ho konkurence nezastaví ani ve Španělsku.

Nakonec to ale nebyl žádný soupeř, který Schumacherovi sebral vítězný triumf. Byla to technika – po první zastávce v boxech se Němec zasekl na pátém převodovém stupni. Po několika kolech ale pochopil, jak svůj vůz udržet na trati i přes takhle významný technický problém dojel druhý za Damonem Hillem.

Schumacher tak získal vydřených 6 bodů, zároveň mu však přálo štěstí. Třetí Mika Häkkinen s McLarenem se totiž rychle přibližoval, ale nakonec ho odstavil problém s motorem Peugeot. Co ale bylo vskutku překvapivé – Schumacher dokázal i přes technický problém absolvovat ještě jeden pit stop!

Hillův triumf byl prvním vítězstvím Williamsu od tragické nehody Ayrtona Senny v GP San Marina téhož roku. „Byla to ta nejlepší medicína,“ prozradil britský jezdec po závodě. „Každý ve Williamsu ji potřeboval.“

GP Belgie 1994

Michael Schumacher v belgickém Spa dominoval a nakonec si dojel pro sladké vítězství – jenže to by do hry neměli vstoupit techničtí delegáti FIA a výsledná diskvalifikace.

Schumacherův benetton v závodě nesplňoval předepsané limity minimální světlé výšky – prkno ve spodní části vozu bylo totiž příliš sedřené. Benetton se sice pokusil odvolat, nejdříve se odkazoval na technické problémy a následně na fakt, že Schumacher prkno poškodil kvůli agresivnímu průletu přes obrubníky. Nic z toho ale FIA nevzala v potaz a trest tak nabyl své pravomocnosti.

Schumacher tak o své vítězství přišel, což ve finále znamenalo ztrátu nejen bodů v jednom závodě, ale dohromady ve třech – v následujících dvou závodech totiž Schumacher nestartoval, jelikož si odpykával trest za předjíždění Damona Hilla v zahřívacím kole na GP Velké Británie.

Proč Red Bull znova nepovýšil Gaslyho a jaká bude jeho role u AlphaTauri

GP Belgie 1998

Schumacher je považován za krále belgického Spa a svou sílu na tamní trati demonstroval i v roce 1998. Na mokru se po restartu probojoval do vedení a vypadalo to, že svým vítězným triumfem zdramatizuje zbytek šampionátu.

Jenže to by nesmělo být pomalu jedoucího Davida Coultharda, který 20 kol před cílem pouštěl vedoucího Schumachera před sebe. Němec byl oslněný vodním sprejem a nedokázal odhadnout Coulthardovu rychlost. Výsledkem byl silný náraz, který oba jezdce vyřadil ze závodu.

Schumacher se po návratu do boxů rozhodl Coultharda navštívit. Mechanici McLarenu jej ale nevpustili dovnitř, naštvaný Schumacher si však neodpustil poznámku, že se jej Coulthard pokusil zabít.

„Věděl jsem, že byl naštvaný – rudnul a měl oči na stopkách,“ vzpomínal v roce 2018 David Coulthard na incident ze Spa. „Neměl jsem v závodní stopě pustit nohu z plynu, nemohl mě vidět. Ale když mi řekli, že mě dojíždí o jedno kolo, chtěl jsem ho jen pustit dopředu.“

Schumacher po závodě zuřil nejen kvůli ztrátě svého vítězství, ale také kvůli týmovému příkazu Jordanu, který okradl o vítězství jeho mladšího bratra Ralfa. Ten se měl po zbytek závodu držet za vedoucím Hillem, i když byl jednoznačně rychlejší. Michael pak svému bratrovi zařídil smlouvu u Williamsu a vyplatil jej ze smlouvy s Jordanem pro rok 1999.

Ceny elektromobilů se mají rokem 2024 vyrovnat klasickým vozům

GP Malajsie 1999

Poté, co si Schumacher na Silverstonu v roce 1999 zlomil nohu, se nepředpokládalo, že by se do konce roku vrátil. Sám tuto možnost mnohokrát vyloučil. Nakonec ale podlehl nátlaku ze strany prezidenta Ferrari Luci di Montezemola, který Schumachera požádal o návrat do posledních dvou závodů, kde měl pomoci týmovému kolegovi Eddiemu Irvinovi v boji o titul proti Miku Häkkinenovi.

Schumacher všechny překvapil svým kvalifikačním tempem – byl o celou sekundu rychlejší než všichni ostatní! V závodě pak hrál roli týmové dvojky a bránil vedoucího Irvina od startu do cíle. Sice jej na chvíli zdolal David Coulthard, ten ale nakonec odstoupil.

Ač nechtíc, po poslední sérii zastávek v boxech vyjel Schumi na prvním místě. Irvina před sebe pustil a bezpečně si dojel pro druhé místo.

„Ten chlap je neskutečný,“ smál se po závodě vítězný Irvine. „Nejen že je nejlepší týmová jednička, ale on je i nejlepší dvojka! Já se jen musel snažit, abych neudělal žádnou chybu, Michael pak za mě odvedl všechnu těžkou práci.“

GP USA 2002

Závod v Indianapolis nebyl prvním kontroverzním závodem roku. Schumacher s Barrichellem si tehdy prohodili již podruhé v sezóně pozice – tentokrát ale ve prospěch brazilského závodníka.

Michael Schumacher vedl a na cílové rovince záměrně zpomalil, aby ho druhý Barrichello dohnal. Cílový pás z cihel tehdy projeli bok po boku, Barrichello byl ale přeci jen o kousek vpředu – přesněji řečeno o 11 tisícin sekundy.

Schumacher po závodě celou situaci vysvětlil. „Řekl jsem si, že dnešek byl nejlepší příležitostí, abychom proťali cílovou pásku nastejno. Zkusili jsme to, ale jen o kousek se to nepovedlo. Neplánovali jsme to, nevěděli jsme, kdo vyhrál, dokud jsme z aut nevyskočili.“

Michael Schumacher měl tehdy svůj pátý titul dávno v kapse a podle jedné teorie jen splácel svému týmovému kolegovi vítězství, které mu v Rakousku Barrichello přenechal. Podle mnohých ale Barrichellovi svůj dluh splatil v Maďarsku, kde jej Schumacher nepředjel, ačkoliv byl rychlejší.

GP Monaka 2004

Šestým podnikem sezóny 2004 měla být GP Monaka, do které Schumacher přijížděl coby dominantní lídr šampionátu. Vyhrál totiž všechny dosavadní závody a s největší pravděpodobností by díky dobré strategii ovládl i závod v Monte Carlu.

Za safety carem ale došlo k nečekanému incidentu – Schumacher v tunelu kolidoval s o kolo pozadu jedoucím Juanem Pablem Montoyou. Při zahřívání pneumatik Schumacher probrzdil a řítil se do zadní části Montoyova williamsu.

I přesto ale nedokázal v ulicích Monte Carla Schumacher jednoznačně dominovat – do vedení se dostal jen díky tomu, že zůstal na trati, zatímco ostatní stavěli v boxech. Nedokázal najít recept na rychlejšího Trulliho, ale měl dostatek paliva, aby se ve vedení udržel.

Schumacherovo odstoupení z monacké GP bylo jeho jediným vypadnutím v sezóně 2004. Zároveň se jednalo o jediný z prvních 13 závodů roku, který Schumi nevyhrál.

GP Japonska 2006

Do předposledního závodu roku v Japonsku vstupovali Fernando Alonso a Michael Schumacher se stejným počtem bodů. Dokonce to vypadalo, že ze Suzuky odjede sedminásobný šampion coby lídr.

Tehdy ale dokonalé Ferrari potrápila technika – poprvé od roku 2000 vypadl Schumacher kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Druhý Alonso se tak přehnal do vedení a závod bezpečně ovládl. Z Japonska tak ve vedení šampionátu odjížděl Alonso.

Španělský šampion tehdy nemohl uvěřit svým očím. Prvně si totiž myslel, že kouřící auto před ním je monopost Spykeru. Když projížděl kolem Schumachera, neskrýval své nadšení.

„Měl jsem tolik problémů v posledních závodech,“ prozradil po závodě Alonso. „Někdy musím tyto nešťastné okamžiky napravit. Nevěřil jsem tomu, co vidím. Nestává se často, že by Ferrari mělo mechanický problém.“

Schumacher tak přišel o své 92. vítězství a zároveň o reálnou šanci na zisk mistrovského titulu. Do konce roku totiž zbýval už jen jeden závod v Brazílii.

GP Monaka 2012

Po návratu do formule 1 se Schumacher nedokázal dostat zpět na vrchol – nemohl za to ale jen on sám, monopost Mercedesu totiž na nejlepší týmy ztrácel. Během svého tříletého působení u Mercedesu vedl jen tři kola.

Jednu šanci na unikátní vítězství ale Schumacher měl – v ulicích Monte Carla roku 2012. Tehdy o svou příležitost přišel kvůli nehodě s Brunem Sennou, kterou německý závodník způsobil 14 dní předtím ve Španělsku.

Schumacher totiž v ulicích Monte Carla ovládl sobotní odpoledne a zajistil si svou 69. pole position. Tenhle počet vítězných kvalifikací ale na jeho kontě nenajdete, jelikož byl kvůli nehodě potrestán ztrátou pěti míst na startu závodu.

Je ale možné, že ho penalizace ušetřila ještě větší katastrofy, než kterou ve skutečnosti v samotném závodě zažil. 15 kol před koncem závodu ho totiž zradila technika – kdyby však německý jezdec vedl, bylo by to bezpochyby mnohem bolavější vyřazení.