Za názvem okruhu v Imole se skrývá pohnutý příběh rodiny Ferrari

Autodromo Enzo e Dino Ferrari anebo chcete-li počeštělou variantu, okruh Enza a Dina Ferrariových. Takové jméno nese závodní dráha v italské Imole, na které se o tomto víkendu jede Grand Prix Emilia Romagna. Za tímto pojmenováním se však skrývá smutná rodinná událost, která zasáhla Ferrari v 50. letech minulého století.

Štítky: Ferrari Imola Zveřejněno 1. 11 2020 — Lukáš Štěrovský

Dráhu nechal zakladatel Ferrari, samotný Enzo, vybudovat v březnu 1950, kdy byl položen základní kámen. Okruh tehdy spojoval tamní veřejné cesty a oproti dnešku neobsahoval žádné šikany, jako jeden z mála ve světě byl vystavěn na jízdu v protisměru hodinových ručiček. O dva roky později byla dráha pojmenována po tamní říčce Santerno a konečně hotova; při testovacích jízdách sportovní vozy Ferrari dosáhly na kolo průměrné rychlosti 149 km/h!

V roce 1959 však rodinu Ferrari postihla smutná událost. Na následky dlouhé genetické nemoci zasahující svaly zemřel v pouhých 24 letech Enzův prvorozený syn Alfredo, známý pod přezdívkou Alfredino anebo častěji jen Dino. Ten vystudoval inženýrství a měl se stát Enzovým nástupcem v čele firmy, na to už ale bohužel nedošlo… Dinův skon navíc poznamenal Ferrariho manželství; žena Laura se přes synovu ztráta nikdy nepřenesla a začala trpět psychickými problémy.

Po smrti syna nechal Ferrari jako poctu přejmenovat tehdejší sportovní i cestovní vozy s motorem V6 právě podle Alfredovy přezdívky – Dino. Přejmenování rovněž doznal okruh v Imole, který byl nově nazýván Autodromo Dino Ferrari, tedy okruh Dina Ferrariho.

Jak šel čas s okruhem v Imole – když se objevily šikany Tamburello a Villeneuve

Ba co víc, v roce 1979 uspořádal Ferrari pro Dina dokonce vlastní Grand Prix! Byť se jednalo o nemistrovský závod, pro Imolu to byl důležitý podnik – šlo o zkoušku na to, zda se na okruhu budou moci konat závody F1. Test dopadl dobře a už o rok později se na trati odjela první oficiální velká cena s označením GP Itálie, jelikož Monza ten rok procházela rekonstrukcí.

A perlička na závěr: víte, kdo onen nemistrovský podnik nazvaný 1979 Dino Ferrari Grand Prix vyhrál? S vozem Brabham jistý Niki Lauda. Ten Niki Lauda, který pro Ferrari závodil v letech 1974 až 1977 a který se do srdcí fanoušků zapsal mistrovským titulem ve stejném roce (1976), v jakém se po nehodě na Nürburgringu podruhé narodil.

Po skonu Enza v roce 1988 byl pak okruh v Imole přejmenován do dnešní varianty, Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Otec se tak znovu sešel se synem…

Původ ikonického loga Ferrari