RECENZE: Lepší zapomenout. Dadaistické filosofování Ivy Kubelkové nezachránila ani kytara Michala Pavlíčka

Vydáno 02.11.2020 | autor: Jan Trávníček

Někdejší modelka, novopečená moderátorka a nyní také textařka a zpěvačka Iva Kubelková ve svých třiačtyřiceti nahrála debutové album. Nahrávka Jak moc mě znáš přitom snese srovnání s polotovary, jež produkují neúspěšní začátečnici z talentové soutěže Česko hledá SuperStar. A to i přesto, že svými zkušenostmi přispěl i Michal Pavlíček.

RECENZE: Lepší zapomenout. Dadaistické filosofování Ivy Kubelkové nezachránila ani kytara Michala Pavlíčka RECENZE: Lepší zapomenout. Dadaistické filosofování Ivy Kubelkové nezachránila ani kytara Michala Pavlíčka

Iva Kubelková

Jak moc mě znáš

Skladby:
Svědomí, Až přijde čas, Filosofka, Jak moc mě znáš, Lilit, Stejná řeka, Rozchodová, Tak mě houpej, Kauzální, Všude tančí svět, Vedana, Přijď nahý

12 skladeb / 41:32 min

Vydavatel: Warner Music

Tak takhle blbou desku jsem neslyšel od března, kdy jsem si v záchvatu sebemrskačských sklonů z lockdownu pustil debut Adama Vojtěcha. Tehdy jsem své poznámky k nezapomenutelnému poslechu té hodiny hrůzy uložil do bloku a mám strach se k nim vrátit. U Ivy Kubelkové už ale nemůžu mlčet. Jestli její debutová deska totiž vysílá světu nějakou zprávu, pak hlavně tu, že dneska už může desku natočit kdekdo.

RECENZE: Michal Pavlíček na novém albu připomíná silné stránky své tvorby

Jak moc mě znáš má typické atributy společné všem albům tohoto typu. V prvé řadě velmi rychle uslyšíte, že Kubelková žádná zpěvačka není. Vokální exhibice zde neexistují, vesměs jde o takové to pomalé povídání s místy protaženými samohláskami, které by vás mělo v myšlenkách zavést do baru. Tam jistá barová zpěvačka ve třpytivě rudých šatech a s nebezpečným rozparkem začne pomalými pohyby hladit mikrofon, aby se svůdnou chůzí přesunula ke klavíru, po kterém se začne válet, zatímco kytarista v nemilosrdném sólu zvedá krk kytary k nebesům a třepe s ním jako Slash.

Už to funguje? Přenesli jste se tam? Fantazie je to asi pěkná a dokážu si představit, že s podobnými vizemi a sklenkou vína v ruce probíhalo natáčení. Jenže Kubelková není Beth Hart. A navzdory názvu ji za celou stopáž její prvotiny vlastně vůbec nepoznáte. Proč? Protože texty.

Jestli jste si mysleli, že největší dadaismy skládá Richard Krajčo, pak se mu rychle běžte omluvit. Nejen, že to vůbec není pravda a spousta jeho metafor má reálný základ, ale hlavně - na Kubelkovou si hned tak někdo nepřijde. 

„Zlaté písky k letním hrám / zimní vítr, bílý rám / A plástev plná včel / To důvod má / Víno pozdě dozrává / Krása chyby postrádá / A nebudem se každé ráno ptát / Co důvod má, důvod má?“ zpívá v písni Stejná řeka.

V skladbě Rozchodová zpívá, že nechce být krátkou zatáčkou, v písni Filosofka zase vzpomíná svou někdejší kariéru slovy: „S nálepkou sexbomby a touhou mudrců / troufám si přemejšlet o smyslu našich dnů / pod křížem hloubám / proč by měl bejt v ženě hřích / a proč mě dlouho žádnej, žádnej mužskej nenamích“. Naopak se slovy „a tak cítíš jen lítost / že mě znáš“ ve skladbě Lilit nelze, než nesouhlasit.

Michal Pavlíček interview: Mám svůj rukopis, už se nemůžu moc měnit podle toho, jak zavane vítr novým trendům

Texty prostupuje jedno klišé za druhým a disponují řadou chybějících nebo zcela očekávaných rýmů. Náhodně splácané fráze, jenž jsou nápadité asi jako byste je psali s T9, nemají ani zbla umělecké hodnoty a jsou výsměchem všem českým textařům, kteří po nocích poctivě pilují svůj um.

Jediná písnička, která stojí za řeč, je snaha o flamenco ve Všude tančí svět. Ta jediná zní jako něco, k čemu byste se možná mohli mít důvod vracet. Ale jinak? Jinak nic.

Na podivný cover alba tak museli přilepit starou promo fotku Michala Pavlíčka, který měl na albu kromě kytary také klávesové nástroje. Jeho rukopis na desce chybí, je zřejmé, že zde si vybral slabší chvilku a zapamatovatelné riffy nebo melodie posluchač hledá marně. Proč taky? Tady je přece nikdo hledat nebude. Pokud ale bylo marketingovým záměrem prodávat album jako rovnocennou spolupráci obou zmíněných, proč se, proboha, na ten jeho obal alespoň nevyfotili spolu?

Jak moc mě znáš je poprockový počin, kterému nejlepší reklamu udělá negativní recenze. Pak si tu nudu a šeď poslechne ze škodolibosti alespoň někdo. Jinak bude ale lepší na tento počin spíš zapomenout. Soustředěný poslech v každém se špetkou hudebního cítění nutně musí vyvolat minimálně pozdvižené obočí. Asi jako když náhodou v televizi přepne na pořad Showtime, který vicemiss z roku 1996 na Primě uvádí stejně podivně a chaoticky, jako když se pokouší o hudební kariéru. U zhruba rok připravované nahrávky je ale příjemnou pointou dodatečně zjistit, že koronavirus má i dobré stránky. Tohle totiž naživo hned tak neuslyšíte.

Text: Jan Trávníček
Témata: Iva Kubelková, Michal Pavlíček, Richard Krajčo, Beth Hart, Slash

0,50

čtenáři

hlasuj
zavřít