Na český trh vstupuje další aplikace, která má ambici dostat pacienty z čekáren a doktory do mobilů a tabletů. Meddi app má za sebou čtyři roky vývoje a testování a opírá se o podporu lékařů, odborníků na kyberbezpečnost i nadnárodních firem.

Aplikace nabízí spojení s doktorem v režimu 24/7, videohovory a chat šifrované přímo v aplikaci, ale také sdílení lékařských zpráv a dalších dokumentů.

„Nechceme a nikdy nebudeme nahrazovat klasickou medicínu a běžnou zdravotní péči. Naším cílem je co nejvíce zjednodušit komunikaci mezi lékařem a pacientem, nabídnout moderní služby a zefektivnit stávající systém,“ říká Jiří Pecina, majitel společnosti Meddi hub, která za aplikací stojí.

Brněnský byznysmen před lety prodal svou síť servisů a autocentrum Eurocar, nižší stovky milionů korun pak investoval do telemedicíny. „Výsledkem je jednoduchá, přehledná, moderní a dostatečně zabezpečená platforma pro komunikaci,“ vysvětluje Pecina.

V Česku se přetahuje o lékaře a pacienty několik telemedicínských projektů – vlastní virtuální kliniku rozjela zdravotnická skupina EUC nebo česká technologická společnost CertiCon, konzultace na dálku už několik let poskytuje u nás zřejmě nejznámější platforma uLékaře.cz chirurga Tomáše Šebka.

Pecina věří, že právě jeho aplikace české doktory přesvědčí, že jim telemedicína může pomoci. Na vývoji aplikace čtyři roky pracoval čtyřicetičlenný IT tým, zabezpečení se ladilo i s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a robustní systém má za sebou tisíce testů.

Jiří Pecina, majitel Meddi hub

„Pacient může přes aplikaci kontaktovat svého lékaře, pokud je v systému registrovaný, nebo oslovit lékaře v okolí – popíše své obtíže a lékař s potřebnou specializací se ho ujme,“ popisuje Pecina. Pacient pak lékaři nevolá přímo, ale zařadí se do virtuální fronty, dokud ho doktor nepřijme. Přes Meddi app lze vyřídit také veškeré žádanky a potvrzení.

„Lékař si sám určí, kdy bude dostupný online, a v aplikaci vidí, jakmile má někdo z pacientů o jeho služby zájem. Pozná, jestli jde o jeho stálého pacienta, nebo o nového klienta,“ dodává. Podle popsaných obtíží a symptomů pak sám rozhodne, jestli ho přijme k online konzultaci, nebo ho přenechá jiným registrovaným kolegům.

Placená verze garantuje odezvu lékaře do dvou hodin.

Aplikace je dostupná na všech platformách – pro iOS, Android i na webu. Lékařům společnost Meddi hub nabízí aplikaci zdarma, pacienti dostanou zadarmo jen základní verzi. „Tu pokročilejší mohou až po dobu tří měsíců testovat, pak ale bude placená,“ říká Pecina. Meddi hub u placené verze garantuje odezvu lékaře do dvou hodin od zadání poptávky.

Největší výhodou placené verze je však možnost kompletní elektronizace zdravotní dokumentace, kterou si může každý pacient do aplikace zadat nebo nafotit a pak ji s lékaři sdílet podle vlastních preferencí.

Telemedicína na míru

Prostřednictvím aplikace mohou lékaři průběžně kontrolovat stav dlouhodobě nemocných, například těch s astmatem, diabetem nebo třeba nízkým tlakem.

„I my onkologové často potřebujeme sledovat stav pacientů, musíme s nimi komunikovat, nemáme žádné přístroje, které by nám na dálku posílaly data,“ říká lékař Jiří Šedo, náměstek brněnského Masarykova onkologického ústavu.

Masarykův onkologický ústav s Meddi hubem spolupracoval na testování aplikace a nyní bude její verzi upravenou na míru využívat i pro své pacienty. Meddi hub umí přizpůsobit své řešení nemocnicím, klinikám i jednotlivým ordinacím. Ty pak dostanou aplikaci s vlastním názvem a mohou ji nabízet svým pacientům jako servis navíc.

O takzvané white label řešení už projevily zájem i firmy, které aplikaci pro vzdálenou péči chtějí poskytnout jako benefit svým zaměstnancům a jejich rodinám. Aplikaci si od Meddi hubu pořídil například vodárenský gigant Veolia. Ten v Česku telemedicínu jako benefit zatím testuje, postupně ale školí další zaměstnance a chce servis nabídnout v dalších evropských pobočkách a nejspíš i celosvětově.

Za hranice ostatně se svou platformou míří i Pecina. „Jakmile budeme mít dostatek dat a referencí z Česka, chceme vstoupit na trh v USA a v Brazílii. Známe to prostředí, víme, že jsou lidé ochotni za takovou službu zaplatit, a věříme, že tam můžeme uspět. Rádi bychom se postupně dostali i na další trhy,“ dodává.

O pětinu návštěv méně

Praktičtí lékaři se k telemedicínským projektům zatím vyjadřovali spíše zdrženlivě. „Nebráníme se pokroku, naopak telemedicínu vítáme. Voláme po ní léta a poslední rok všem ukázal, že může být prospěšná oběma stranám. Ale intenzivně pracujeme na tom, aby měla jasně stanovená pravidla, která v naší legislativě dosud chybí,“ vysvětluje předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka.

Podle praktiků mohou telemedicínské aplikace usnadnit péči o registrované pacienty, které mají v dlouhodobé péči a dobře je znají.

„Možnost oslovit prostřednictvím aplikace libovolného lékaře, který pacienta nikdy neviděl, nebo vyhledání lékaře v okolí není pro náš obor optimální. Nemyslím si, že je to špatná služba, ale praktici ji úplně nevyužijí. U nás by měl být první kontakt mezi lékařem a pacientem navázán jinou formou než čistě elektronicky,“ míní Šonka.

Meddi app však může být aplikací splňující to, co praktici od telemedicíny očekávají. „Důvěryhodný pracovní nástroj, který doplní běžný vztah mezi lékařem a pacientem, usnadní stálou péči a bude využitelný například pro konzultace videorozhovorem,“ říká Šonka a dodává, že zásadní je zabezpečená komunikace s jednoznačnou identifikací na obou stranách.

Doktoři také upozorňují, že distanční péče je vhodná jen pro omezené medicínské situace a nemůže se jednat o trvalý způsob kontaktu mezi pacientem a lékařem. „Rozhodně nevyhlašujeme, že nahradíme většinu osobních návštěv v ordinacích. Po čtyřech letech intenzivní práce na aplikaci Meddi jsem přesvědčený, že díky online medicíně lze ušetřit necelou pětinu návštěv,“ tvrdí Pecina.

Vydání Forbesu Zázrak

A daří se mu postupně přesvědčovat i praktiky. „Telemedicínské aplikace nemohou plně nahradit osobní péči, ale mohou ulehčit život jak lékaři, tak pacientovi. Klíčové je, aby aplikace byla univerzální, bezpečná a zároveň bez jakéhokoli prostředníka. To podle mě Meddi splňuje,“ říká praktický lékař a předseda spolku Mladí lékaři Martin Kočí.

Mladí lékaři se zapojili do testování a podíleli na finální podobě aplikace Meddi hubu. Podle Kočího usnadní nejen vystavování receptů, potvrzení a doporučenek, ale i některé diagnózy.

„Na dálku není možné řešit akutní obtíže, jako je náhle vzniklá bolest břicha, to by byl hazard se životem,“ upozorňuje Kočí. „Ale například u chronických diagnóz a při péči o stálé pacienty, kteří chodí na pravidelné prohlídky a mají třeba opakované potíže, je možné některé změny stavu mnohdy vyřešit i bez návštěvy.“