„Projevilo se zpoždění, které jsme nabrali na jaře. Potřebovali jsme sladit demolici mostku na opravované silnici I/35 s celozávodní dovolenou firmy Iveco, nad jejímž areálem se mostek nachází. Zpoždění ovlivnil také koronavirus,“ řekl Petr Fňukal ze společnosti Chládek a Tintěra Pardubice, který zodpovídá za provedení stavby.
Obousměrně by tedy řidiči měli projet v prosinci. Stavebníci nicméně připouští možné zpoždění.
„Bude záležet na počasí a také na tom, zda nás nepostihne koronavirus. Stačí jeden dva dělníci a do karantény musíme i my ostatní,“ řekl Fňukal.
I po otevření silnice však bude stavební ruch pokračovat dokončovacími pracemi.
Mostaři minulý týden armovali přechodovou desku a asfaltovými pásy izolovali nosnou konstrukci. Dosavadní počasí jim zatím umožňuje na frekventovaném průtahu Vysokým Mýtem pracovat.
Horší je to s objízdnou trasou, která vede po silnicích nižších tříd. Tu zřejmě čeká v příštím roce oprava.
Kraj požaduje peníze na opravu zničené objížďky
Nyní projedou Vysokým Mýtem bez objížďky řidiči, kteří jedou od Litomyšle, ti od Hradce Králové musí po silnicích nižších tříd, které jsou v majetku města a kraje. Ten má opravu Vraclavské ulice v zásobníku projektů. Opravy jsou však možné až po dokončení prací na I/35.
„Tyto komunikace velmi trpí pod náporem těžké kamionové dopravy, která na ně jednoznačně nepatří. Jakmile budeme mít garanci, že další práce na I/35 nebudou realizovány, můžeme řešit opravu naší části. Bohužel však stávající finanční situace není jednoduchá a peníze budeme hledat velmi obtížně. Proto budeme chtít jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic o finančním příspěvku, protože by se pro nás jednalo o vyvolanou investici,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Podle jeho náměstka a krajského radního pro dopravu Michala Kortyše by se měl před vpuštěním dopravy na místní silnice zmonitorovat jejich stav a únosnost.
„Pokud stav nebude vyhovovat, je dobré vydat povolení tehdy, až investor přizpůsobí komunikaci požadovanému zatížení. Pokud se tato pravidla nezavedou, budeme vždy po dokončení stavby smutně koukat na zdevastované silnice ve vlastnictví kraje a měst. Pak jen složitě řešíme co s nimi. Je načase, aby ministerstvo a vlastníci komunikací změnili pravidla, která byla v minulosti přetvořena na tento paskvil,“ řekl Kortyš.
Silnici platí kraj, město to ostatní
Pro město Vysoké Mýto je oprava Vraclavské ulice, po níž řidiči nyní po objížďce jezdí, zřejmě největší akcí, kterou připravuje společně s Pardubickým krajem.
„Rekonstrukce Vraclavské ulice se připravuje už několik let a sladit zájmy všech účastníků nebylo jednoduché. Komunikace je ve správě Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Náklady na projektovou dokumentaci jsme nesli společně a stejně tak budeme postupovat při výběru dodavatele,“ řekl starosta Vysokého Mýta František Jiraský.
Do konce roku by měly být vyřízeny veškeré záležitosti a v příštím roce se může oprava zatížené silnice uskutečnit.
Podle dohody zde město vybuduje chodník, cyklostezku, veřejné osvětlení a vysadí zeleň a Pardubický kraj provede opravu komunikace. Od železničního přejezdu pak vzniká studie cyklostezky dál na Vraclav.
„Vznesli jsme požadavek, aby dálniční most nad silnicí směrem do Vraclavi byl tak dlouhý, aby se vedle silnice vešla i cyklostezka. Počítáme s tím, že ji jednou vyvedeme za dálnici směrem k Vraclavi,“ dodal starosta Jiraský.