Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala vyhlásila letošní vítěze

Restriktivní opatření vlády ČR rozhodly o tom, že se letošní 2. ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala konal online. Soutěže se přihlásilo 83 violistů z 30 zemí světa, své nahrávky do soutěže pak poslalo 54 soutěžících z 21 zemí, Česká republika byla zastoupena třemi violisty. V prvním kole se všichni soutěžící představili ve zhruba čtvrthodinovém sólovém programu, do druhého kola mezinárodní porota vybrala celkem 17 soutěžících z 13 zemí.

Ve druhém kole violisté zahráli první větu ze Sonáty pro violu a klavír dle jejich výběru a povinnou skladbu soutěže – Romantický kus op. 18 Oskara Nedbala. Oproti loňskému ročníku soutěže se účastníci představili z logických důvodů za doprovodu svých domáckých klavírních partnerů. Vítěz soutěže si odnesl mimo jiné mistrovský smyčec od Luboše Odlase a laureáti také kromě finančních cen získali věcné ceny od společností Gewa strings, Pirastro či České hudební nástroje.

Sào Soulez Larivière, foto Daniel Bucurescu

Vítězem letošního ročníku soutěže – a zároveň cenu za nejlepší provedení díla O. Nedbala – získal Nicholas Algot Swensen (Dánsko), druhou cenu si společně s oceněním za nejlepší provedení díla B. Martinů odnesl Sào Soulez Larivière (Francie/Nizozemsko), třetí cena nebyla udělena. Čestné uznání získali Fiachra de Hora (Irsko), Serhiy Havrylyuk (Ukrajina), Mark Liu (USA), Martina Santarone (Itálie), Rica Schultes (Německo), Samantha Souppaya (Francie). Cenu pro nejlepšího českého účastníka obdržel Jakub Čepický.

Výkony soutěžících byly i navzdory novým soutěžním parametrům a komplikované situaci fantastické a všichni by si zasloužili nějaké ocenění. Bylo opravdu obtížné vybrat pouze jednoho vítěze. Ráda bych poděkovala všem kolegům porotcům, kteří zvládli nestandardní situaci skvěle a byli celému soutěžnímu týmu velikou oporou“, říká ředitelka a zakladatelka soutěže Kristina Fialová. Porotci poslouchali nahrávky ze svých domovů a diskutovali přes konferenční videohovory.

V porotě usedli prof. Tim Frederiksen (Royal Danish Academy of Music, Kodaň), prof. Stephanie Baer (Steinhardt University, New York), prof. Jan Pěruška (Akademie Múzických Umění, Praha), prof. Piotr Reichert (Fryderyk Chopin University of Music, Varšava), Kristina Fialová (Pražská konzervatoř) a Karel Untermüller (Akademie Múzických Umění, Praha).

Sdílet článek: