Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Až 80 tisíc žáků bez výuky: Experti varují před ztracenou generací. Co na to Plaga?

Autor: Nikola Forejtová - 
4. listopadu 2020
05:30

Dlouhodobé uzavření škol může mít podle expertů nedozírné následky. Podle některých průzkumů se totiž do distanční výuky nezapojilo až 80 tisíc žáků nižších ročníků. Odborníci tak varují před rozevíráním nůžek sociální nerovnosti ve společnosti a před ztrátou schopnosti se řádně socializovat našich nejmenších ratolestí. Biti jsou také rodiče, kteří musí věnovat zvýšené úsilí vzdělávání svých dětí. Návrat do lavic je ale nadále v nedohlednu. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga (ANO) uvedl, že čeká na rozhodnutí ministra zdravotnictví Jana Blatného (za ANO). 

Distanční výuka není žádný med. A to pro všechny zúčastněné. U nižších ročníků je tato forma výuky problémem pro žáky, rodiče i učitele. Na sociálních sítích se množí příběhy, jak takového online hodiny vlastně probíhají. „Nejdříve se učitelka s třídou neslyšela, následně sháněla Marušku. Maruška se objevila se psem, tak všichni řešili Marušky pejska. Ostatní děti odběhly a přinesly své zvířátko. Látku děti probíraly asi deset minut,“ popisuje anonymně jeden rodič na sociálních sítích. 

Narušování hodin či meetingů není jenom o školním prostředí. Na celém světě se sdílejí videa či snímky z takto nezdařených pracovních schůzek. Jednu takovou příhodu zažily i Blesk Zprávy během online tiskové konference s ministrem školství Robertem Plagou (ANO). Před zahájením konference jsme se přes mikrofon jednoho účastníků dozvěděli, že jedno dítko bolí bříško a že na něj čeká v lednici vývar. 

80 tisíc nepřipojených dětí a prohloubení sociálních rozdílů

Mnoho dětí se na distanční výuku ani nepřihlásí. Česká obchodní inspekce (ČOI) odhaduje, že na jaře se to mohlo týkat až 10 tisíc žáků. Podle průzkumu vedeného profesorem psychologie Stanislavem Štechem se ale v jarní vlně nezapojilo až 80 tisíc žáků prvního stupně a dalších několik tisíc žáků vyšších ročníků. Nyní se tento počet mohl zněkolikanásobit.

Důvodem může být nepříznivá sociální situace, tedy že rodina nemá technologické prostředky - případně nebere rodina dítěte vzdělávání jako prioritu, nebo nemá čas na to, aby vzdělávání svého dítěte hlídala. 

Právě na děti ze sociálně slabších rodin se chce zaměřit ministerstvo školství, jak upozornil ministr Robert Plaga (ANO). „Chceme vynaložit velké prostředky na vyrovnávání sociálních nerovností. Současnou situaci, ať chceme, nebo nechceme, nenahradí placené SIM karty. Vždy tu budou rodiny, ke kterým se prostě nedostaneme,“ konstatoval na dotaz Blesk Zpráv, kteří žáci to odnesou nejvíce. 

Strach z dalšího rozevírání sociálních nůžek nastínil i Michal Stachník, generální ředitel společnosti Cisco v ČR. „Jako rodič se bojím, že nás to může narušit. Dojde k rozdělení společenských vazeb. Rozevřou se sociální nůžky. Musíme směřovat peníze správným směrem,“ uvedl během tiskové konference o možném návratu školáků do lavic. Vládu ale nekritizoval. Poznamenal pouze, že se musí ČR snažit dohnat tyto nerovnosti a připravit se na budoucí obdobné scénáře  - a především směřovat peníze správným směrem. 

Plaga nicméně nastínil, jak problém prohlubující se sociální nerovnosti vyřešit. Ministr uvedl, že se chystají letní kempy, kam by mířily právě ty děti, které o možnost se vzdělávat během koronakrize přišly, případně jim byla poskytována nedostatečnou formou offline. 

Telekomunikační firma CETIN pak poskytne 1000 finančně slabým rodinám se školáky na půl roku bezplatné rychlé připojení k internetu. Rodiny vybere nezisková organizace Česko.Digital. 

Video  Ministr školství Robert Plaga k otázce návratu studentů do škol  - abl
Video se připravuje ...

Problémy se nicméně netýkají jen sociálně slabších rodin. Do tíživé situace postavilo úplné uzavření škol - vyjma mateřských - většinu rodičů. Ačkoliv někteří rodiče výuku svých ratolestí zvládají, hlásí obdobné problémy jako ostatní. Především pak ti, kteří mají doma žáky nejnižších ročníků. 

Školy jsou zavřené rozhodnutím vlády od 12. října. K tomuto datu se uzavřely brány nižších ročníků základních škol, ještě dříve se pak na distanční výuku přesunuli středoškoláci a vysokoškoláci. Původně se měli žáci do škol vrátit 26. října. Toto datum ale epidemiologové smetli ze stolu, doporučili prodloužit prázdniny a další pevné datum 2. listopadu se opětovně odmítlo. 

Ministr Plaga k tomuto dodal, že datum nadále nemají. „Na jaře jsme udělali scénář a drželi jsme se toho. Respektuji doporučení epidemiologů a pokud nový ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) řekne, že počká na vývoj dat nezkreslených svátkem, tak nebudu vystřelovat žádná data,“ odvětil na dotaz, kdy se děti opět do škol vrátí.

Děti bez sociálních vazeb?

Kromě prohloubení nerovností ve společnosti by podle expertů mohlo dojít i k tomu, že se děti dostatečně nenaučí síle sociálních vazeb. „Ten sociální aspekt je klíčový a toho v distanční výuce nedosáhnete. Pokud tam nejsou věci provazující. Jak jsem říkal, má to ale i své výhody. Děti to učí práci s počítačem, kritickému myšlení i tomu, aby si dostatečně odzdrojovaly informace,“ konstatoval Plaga.

Vyzdvihl pak projekty jako Účítelka, předplacené SIM karty a zásobování škol technikou. Podle přítomných expertů je to v této situaci ale jen malou náhradou. Učítelka totiž zabaví každý jednotlivý stupeň jen na 45 minut a SIM karty rovněž nevydrží věčně. 

Jan Rafaj ze Svazu průmyslu a dopravy ČR k tomuto vyzdvihl i úděl rodičů. „V nižších ročnících máme 100 tisíc žáků, to je zhruba 500 tisíc lidí, kteří se musí nějakou formou dítěti věnovat. Zkomplikovali jsme život (ne vy, pane ministře) minimálně 200 až 300 tisícům z nich. Mladší děti si ten úkol ani nedokážou přečíst. (...) Vidím to i u svých zaměstnanců. Během online setkání jim lezou děti po hlavě a samozřejmě i na nervy. Rodiče tak chodí do práce ve 4 hodiny ráno, aby aspoň trochu pomohli firmě, a pak běží domů pomáhat dítěti,“ poznamenal Rafaj.

Učitelé se navíc setkávají s připojováním černého pasažéra, na což Blesk Zprávy již jednou upozorňovaly. „Brali jsme srdce, choroby oběhového systému, tak jsem měl představu, že dětem vysvětlím, jakým způsobem vzniká infarkt, jak se to léčí, jaká je prevence toho infarktu. A místo toho, abych dosáhl této věci, si tam přijde s odpuštěním nějaký zhovadilec a totálně mi to rozbourá,“ popsal Blesk Zprávám naštvaný učitel Tomáš. Vetřelci se totiž připojují k online výuce a posílají vulgarismy. 

Uivatel_5478833 ( 9. listopadu 2020 21:22 )

Ať už si o celé situaci myslíme, co chceme, tak ten dar od CETINu je podle mě super. Fakt je potřeba umazat ty rozdíly ve vzdělání a zkusit, aby z celé online výuky vyšly děti co nejméně poznamenaný, a to hlavně ty nejchudší.

manunu ( 4. listopadu 2020 07:55 )

Já to tak černě nevidím.

manunu ( 4. listopadu 2020 07:48 )

Pro menší děti je distanční výuka velmi náročná. Uzavřít 1. stupeň ZŠ nebylo správné. Také než se dostaneme k učivu řešíme spoustu jiných věcí. Vypnuté mikrofony, ztracené hračky... Zvládnout se to dá, ale je potřeba začít hodinu o něco dřív, aby byl čas si s dětmi také povídat. Udržet jejich pozornost je někdy nadlidský výkon.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa