Romské divadlo hledá svou podobu, ale už teď má co nabídnout. Ukazuje to i festival Roma Heroes
Po celé Evropě existuje celá řada aktivních romských divadel. Jejich aktivita je tak trochu neviditelná a zůstává mimo hlavní kulturní proud.
Festival Roma Heroes, který probíhá od 1. do 3. listopadu, organizuje tuzemská organizace ARA ART a je navázaný na činnost maďarského divadla Independent Theatre Hungary. Festival, který vznikl pod ARA ART, představí českému publiku romské divadlo z Maďarska, Slovenska a Česka. Na programu jsou dvě monodramata: Rom z peřinky se slovenským hercem Františkem Baloghem a Chameleon Girl s maďarskou herečkou Emílií Lovas. Záznamy představení najdete na YouTube.
Součástí festivalu jsou i diskuze, které moderuje Alica Heráková a jsou stále ke shlédnutí. Maďarská verze festivalu Roma Heroes Festival, která se stala inspirací pro tuzemské organizátory, probíhá letos rovněž online. Tento festival mezinárodního charakteru začal už 21. října a potrvá až do 9. prosince, kdy každou středu uvede online jedno představení.
Nejčastější jsou monodramata
Právě síťování, divadelní festivaly a mezinárodní spolupráce jsou cesty, jak lze romské divadlo posilnit. Na tom se shodují jak Márton Illés z Independent Theatre Hungary i David Tišer z ARA ART. Právě maďarské divadlo udělalo před časem výzkum evropského romského divadla. Márton Illés k tomu uvedl: „Bylo to pro nás příjemné překvapení. Mysleli jsme si, že jsme ve své činnosti unikátní, izolovaní a nevěděli jsme, že je po Evropě tolik profesionálních týmů.“
Jsou tu i romští herci a herečky a je škoda, že je režiséři neobsazují.
David Tišer
V Independent Theatre Hungary využili nové kontakty k tomu, že před čtyřmi lety začali organizovat již zmíněný mezinárodní festival romského divadla. Spolu s tím loni vydali sborník romských dramat Roma heros: Five European Monodramas. Důležitou motivací pro ně bylo přinést do literárního světa příběhy, ve kterých budou Romové vystupovat v jiných než stereotypních rolích a se kterými se tak mohou identifikovat i mladí.
Romskému divadlu v Česku chybí divadelní historie
„Teď s tím začínáme, posouváme se od folkloru k něčemu současnému, co už je pro majoritního diváka mnohem přijatelnější,“ upřesnil současnou situaci romského divadla David Tišer. Sám se divadlu věnuje jak na scéně, tak i režijně. Společně s Lízou Urbanovou vytvořili pod hlavičkou ARA ART inscenaci …a zase jsme spali Pindral. Hlavní roli v ní ztvárnila Pavlína Matiová a loni ji odehráli na festivalu Divadelní svět Brno.
Čtěte také
Doufám, že bude více romských divadelníků a víc romského divadla.
Pavlína Matiová
Právě tady představení viděli tvůrci z Divadla Husa na provázku a přizvali Tišera a Matiovou spolu s dalšími romskými osobnostmi ke spolupráce na kolektivní inscenaci Gádžové jdou do nebe. Tu v brněnském divadle režíroval Jiří Havelka. Tišer i Matiová byli za tuto příležitost rádi a hodnotí zkušenost jako vzájemně inspirativní. V současné době společně plánují další inscenaci.
V ArtCafé o romském divadle mluvili výkonný ředitel organizace ARA ART, divadelník a aktivista Davida Tišer a herečka a zpěvačka Pavlína Matiová. Evropský kontext romského divadla představil Márton Illés, ředitel budapešťského divadla Independent Theatre Hungary.
Hudbu vybral: Pavel Zelinka
Související
-
Neoklešťuju umění jen na adoraci Romů, jde mi o dialog, říká významná slovenská umělkyně
Emília Rigová je coby první Romka laureátkou prestižní slovenské Ceny Oskára Čepana pro mladé umělce. Na své aktuální pražské výstavě oživuje zapomenuté romské písně.
-
Když v prázdné síni talíře z polic padají! Křtí se romské hororky o duchách zemřelých
Vracejí se, aby varovali, pokárali nebo ukonejšili. Ale jak vypadají? Přečtěte si novou sbírku romských strašidelných povídek O mulo! o duchách zemřelých.
-
Naše nová hra je orwellovštější než Orwell, říká šéf Divadla pod Palmovkou Michal Lang
Do 4. listopadu probíhá v Divadle pod Palmovkou 4. ročník mezinárodního festivalu divadel střední Evropy Palm Off Fest.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.