Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Východní Němci vyměnili vysněné Volkswageny Golf za klobásy

Když se řekne NDR a auta, každého napadnou trabanty a wartburgy. V historii východního Německa však najdeme i dodávku 10 000 vozů Volkswagen Golf na konci 70. let 20. století. Komunistický režim je tehdy vyměnil za lisy, klobásy či planetárium.
Jeden z Volkswagenů Golf dodaných do DDR

Jeden z Volkswagenů Golf dodaných do DDR | foto: Volkswagen

Na začátku příběhu byla snaha komunistického režimu prorazit na západních trzích s lisy na plech. Přidala se k tomu možnost zpestřit východoněmecký vozový park, dodat metropoli Berlínu trochu západního šmrncu a dokázat stoupající životní úroveň a kupní sílu obyvatel.

Tak v roce 1977 vznikl plán na výměnný obchod, jehož výsledkem bude dovezení tisíců aut od kapitalistického souseda. Východoněmečtí řidiči se tak měli dostat k tomu, co jim do té doby bylo zapovězeno – k západnímu autu. Ovšem se všemi specifiky plánovaného hospodářství.

Přihlášení u státního obchodního podniku VEB IFA Vetrieb Berlin (kde se registrovali všichni zájemci o jakýkoli nový vůz) nestačilo. Řidič golfu musel být dělník pracující v socialistickém podniku. A cena, kterou vedení země stanovilo, byla velmi vysoká. Golf měl stát až 35 000 východoněmeckých marek, tedy o 15 000 víc než wartburg v provedení kombi a o 25 000 víc než trabant.

Jednoduchý obchod to nebyl ani pro samotný Volkswagen. Automobilka si od exportu deseti tisíc aut východoněmeckým soudruhům slibovala průnik na východní trhy, musela však přistoupit na to, že místo peněz dostane za své produkty zboží v hodnotě 80 milionů marek (západoněmeckých). Nákupčí VW tak projeli NDR a vyhodnocovali, co by se jejich zaměstnavateli mohlo hodit. Do Wolfsburgu nakonec putovaly lisy a další stroje, uhlí, topný olej, pneumatiky značky Pneumant a jako zlatý hřeb planetárium známého výrobce Carl Zeiss z Jeny. Zkrátka nepřišla ani wolfsburská kantýna, kde si pracovníci pochutnávali na durynských klobásách a sladkých drážďanských štólách.

Už pár týdnů po objednávce, v lednu 1978, přijel do východního Německa vlak s prvními dvěma sty golfy. Na vagonech byly tří- i pětidvéřové varianty s benzinovými i naftovými motory od 50 do 75 koní pestré barvy exotických jmen: panamská hnědá, manilská zelená, miamská modrá, dakotská béžová… Obchodní názvy barev z palety VW se skvěle hodily k plánu dodat ulicím Berlína světovosti. Právě do Berlína, výkladní skříně celé NDR, šly dvě třetiny celé dodávky VW Golf.

Východoněmecká média o velkém obchodu mlčela. „Jako téměř každou zprávu, která občany NDR opravdu zajímala, jsem se o tom dozvěděl ze západní televize,“ vzpomínal v roce 2009 pro server welt.de Klaus Zwingenberger na dobu, kdy působil jako redaktor motoristického časopisu v Berlíně. Po volkswagenu toužil, nicméně nedělal si žádné naděje. A to i přesto, že zrovna rvačka o golfy zpočátku nebyla. Pravděpodobně to bylo i stanovenou cenou. Na tu si údajně stěžovaly podnikové delegace u stranických činitelů. Možná ještě podstatnějším důvodem ne úplně obřího zájmu byla obava z nedostatku náhradních dílů a nedostupného servisu vycházející ze zkušeností východoněmeckých motoristů zvyklých měnit pod rukou náhradní díly za pytle cementu a dlouho čekat na přijetí vozu k opravě.

Pak se stalo něco nečekaného, něco, co se nestalo nikdy předtím ani potom v dějinách NDR. Cena golfů byla snížena na přijatelnější úroveň, konkrétně na 22 až 26 tisíc marek. To bylo srovnatelné s Ladou 1500 za 24 tisíc. Štěstí se nakonec usmálo i na Zwingenbergera, který do shánění golfu zapojil své známosti. Dozvěděl o možnosti získat některý z vozů poškozených při transportu a ve finále získal modrého pětidvéřového diesela. Důlky a škrábance na obou náraznících a poškozený blatník znamenaly slevu 150 marek. Redaktor pak s vozem do roku 1985, kdy mohl přesídlit na západní stranu německo-německé hranice a usadit se tam, najezdil 120 tisíc kilometrů a v NDR auto při svém odchodu přenechal synovi.

Když v roce 1989 padla Berlínská zeď, opět se s modrým golfem shledal. „11. listopadu 1989 ráno stál pod mým oknem ve Stuttgartu,“ vzpomíná Zwingenberger na ráno dva dny po faktickém zhroucení režimu NDR. Auto mělo najeto už 250 tisíc kilometrů, nový lak a několik dalších úprav.

Kolik „východoněmeckých“ golfů přežilo do dnešních dnů, kdy se připomíná 30 let od znovusjednocení Německa, je těžké odhadovat. „Pár jich ještě bude,“ odhadl loni pro časopis Auto Bild Dieter Landenberger z historického oddělení VW.

Jeden z golfů dodaných na konci 70. let minulého století ze západního Německa do NDR je každopádně součástí sbírky Volkswagen Classic.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...