Na začátku, resp. už z DVD obalu se dozvídáme, že se film inspiroval skutečnými událostmi, které musel Sarchie ve službě řešit. Tomu by snad uvěřili jenom manželé Ed a Lorraine Warrenovi. A proto taky desetiminutová (!) scéna vymítání ďábla působí dosti absurdně, což si možná uvědomili i tvůrci, a tak do ní občas prostřihnou přihlížejícího černošského kolegu, jenž utrousí nějakou vtipnou, suchou hlášku. U Emily Rose to byla poněkud jiná situace, neboť jejímu reálnému předobrazu se to doopravdy stalo. Ale jestli někdo z magora Santiniho tímto způsobem v reálu vymítal temné síly, tak to opravdu není dobré. A to ani tehdy, když by údajně mluvil se lvy a když přemluvil ženu k tomu, aby k nim do výběhu hodila svého malého syna. Proč to není dobré? Protože se zvířaty mluvila i Arabela, a Tulsu Soudce ostatní taky slepě následovali. A přitom z nich nikdo ďábla nevymítal.
Záměrem bylo natočit biják ve stylu „Serpico se setkává s Vymítačem ďábla (a se Sedm)“, což vlastně samo o sobě není žádná pozoruhodná premisa. Největší problém Chraň nás od zlého teda spočívá v té jeho nadpřirozené nedůvěryhodnosti. Čemu se ovšem věřit dá, je „radar“, jak nazývá Butler parťákův šestý smysl, dalo by se napsat. Ten pramení z jeho intuice, která se mnohokrát ukáže jako správná. Někteří lidé určitě takový dar mají. Tento film by zkrátka velmi dobře fungoval jako detektivka či thriller. Avšak zakomponování nadpřirozených prvků, které z něj činí, resp. mají činit horor, mu zkrátka hrubě neprospívá. I když je fakt, že atmosféru si udržuje solidní.
Chraň nás od zlého je jenom dalším příspěvkem na obehrané téma exorcismu, které by přitom stále šlo servírovat originálněji. Zároveň tak znovu potvrzuje, že v součsané době skutečně neexistuje jasná hororová jednička. Tedy tvůrce, jehož žánrové tituly by děsily, znepokojovaly svou úvěřitelností a diváky držely po celou dobu v tenzi (Ari Aster nebo Eli Roth takovými filmaři fakt nejsou). Ona se nabízí otázka, jestli takový vůbec kdy existoval, i když je pravda, že bychom pochopitelně našli režiséry, jejichž tvorba uvedené podmínky do značné míry splňuje. Scott Derrickson k nim úplně nepatří, nicméně to neznamená, že se svými zkušenostmi nemůže někdy příště překvapit. Třeba se tak stane už s filmem The Black Phone.
FOTO: cinema.de