Mise století. Nákladní dopravci chystají globální distribuci vakcín proti COVID-19

Byznysového potenciálu distribuce vakcíny se v předstihu chápe jeden z lídrů trhu, společnost Emirates se svou nákladní divizí SkyCargo.

Byznysového potenciálu distribuce vakcíny se v předstihu chápe jeden z lídrů trhu, společnost Emirates se svou nákladní divizí SkyCargo. Zdroj: Emirates

Na vývoji vakcíny proti nemoci COVID-19 pracuje po světě několik desítek týmů.
Nákladní divize dopravce Emirates SkyCargo v Dubaji.
Byznysového potenciálu distribuce vakcíny se v předstihu chápe jeden z lídrů trhu, společnost Emirates se svou nákladní divizí SkyCargo.
Odborník společnosti Curevac prověřuje výsledky výzkumu vakcíny proti koronaviru.
Nákladní divize dopravce Emirates SkyCargo v Dubaji.
7
Fotogalerie

Naplní-li se prognózy alespoň některých vědeckých týmů, které vyvíjejí vakcíny proti nemoci COVID-19, část očkovacích látek by se na trhu mohla objevit v příštím roce. Jakmile bude tento štít proti pandemii připraven, klíčovou a velmi náročnou úlohu převezme logistika v čele s dopravci. Na „misi století“ a „dosud nejnáročnější úkol pro nákladní leteckou přepravu“, jak celou věc označilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA, se odvětví připravuje už nyní.

Byznysového potenciálu se v předstihu chápe jeden z lídrů trhu, společnost Emirates se svou nákladní divizí SkyCargo. Na jihu Dubaje vybuduje údajně první a největší světový sklad specializovaný na uchovávání vakcín a jejich leteckou distribuci. Spojené arabské emiráty si od toho slibují, že se Dubaj stane globálním uzlem číslo jedna ve skladování a distribuci vakcín. V osobní dopravě se jí to podařilo už dříve.

„Dubaj má dobrou pozici, aby sloužila jako uzel pro přepravu vakcíny. Dvě třetiny světové populace jsou ve vzdálenosti do osmi hodin letu,“ uvedl generální ředitel Emirates Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Sklad umožňuje uchovávat vakcíny v potřebné teplotě mezi dvěma a osmi stupni Celsia. Právě obavy o dostatečnou kapacitu takových skladů po světě zaměstnávají také IATA.

Nákladní terminál Emirates se rozkládá na více než čtyřech tisících metrech čtverečních, sklady mohou pojmout zhruba deset milionů lahviček s vakcínou. Výši investic společnost neuvedla.

Potřeba převézt obrovské množství vakcín po světě bude znamenat vítaný impulz pro leteckou dopravu ochromenou koronakrizí, byť propadem provozu trpí více osobní než nákladní doprava.

„Jen dodání jedné dávky pro 7,8 miliardy lidí by znamenalo zaplnit osm tisíc nákladních letadel Boeing 747,“ řekl šéf sdružení IATA Alexandre de Juniac pro CNN. Řada aerolinek už značnou část flotily kvůli poklesu provozu dlouhodobě odstavila.

„I kdybychom předpokládali, že polovinu vakcín bude možné přepravit po zemi, bude letecká nákladní doprava čelit nejnáročnějšímu úkolu v historii,“ dodal Juniac. Zásilky navíc musejí mít odpovídající ochranu vůči manipulaci nebo krádeži vzhledem k očekávanému masivnímu globálnímu zájmu o vakcíny.

Sdružení IATA vyzvalo k připravenosti na bezprecedentní logistickou výzvu. Svou úlohu v ní pravděpodobně sehraje i největší české letiště. „Jsme okamžitě připraveni odbavovat i letadla, která by na palubách převážela léčiva včetně vakcín. Slouží k tomu naše dva cargo terminály,“ uvádí mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Připomíná, že podmínky přepravy – například způsob manipulace a zabezpečení nebo doporučenou teplotu skladování – předem stanovuje výrobce přepravovaného nákladu, v tomto případě výrobce vakcín.

V závěrečné fázi testování jsou teď tři desítky těchto látek.