Prostějov chystá severozápadní obchvat, ke stavbě je ale ještě daleko

  11:38
Prostějov zahájil přípravu stavby další části obchvatu, jež by navázala na právě budovaný severní úsek. Severozápadní spojka má urychlit dopravu mezi výpadovkami na Konici a Blansko, a tím zklidnit dopravu v západní části města.

Olomoucká ulice v Prostějově, která slouží mimo jiné jako výpadovka na Olomouc, bývá hlavně ve špičce přeplněna auty. Severní obchvat by měl část z nich odvést z úseku u centra. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Už delší dobu si část obyvatel Prostějova stěžuje na nebezpečnou dopravní situaci v západní části města směrem na Mostkovice a Plumlovskou přehradu, kde se na úzké silnici potkávají chodci, cyklisté a auta. Osobní i nákladní vozy přitom tuto část města také zatěžují hlukem a zplodinami, jinou variantu ale projíždějící řidiči nemají.

„Denně tudy chodí množství lidí na procházku, venčit psy či běhat, a těch zhruba dvě stě metrů od kruhového objezdu k biokoridoru je po úzké staré silnici s aktuálním provozem někdy hazard se zdravím a životem.“

Tak popsal v apelu směřovaném na radnici Prostějovan Michal Sobota situaci v oblasti Domamyslické ulice a navazující silnice místními nazývané Tichá, které lidé čelí při cestě směrem k říčce Hloučele. Podél ní pak už dál vede stezka pro cyklisty a pěší.

„Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že se opravdu jedná o velice nebezpečný úsek, kde denně dochází ke konfliktním situacím mezi chodci, cyklisty a automobily,“ přidal se s kritikou i další Prostějovan Vojtěch Dokoupil.

Součástí má být i stezka a lávky pro cyklisty či chodník

Radnice už začala s přípravou navazující části obchvatu města, který by měl situaci vyřešit, byť zatím ještě není jasné, kdy na stavbu dojde.

„V souvislosti s nynější výstavbou severního obchvatu je zpracovávána studie proveditelnosti, která bude hotová do konce roku, pro takzvaný severozápadní kvadrant. Jde o propojení Domamyslic s kruhovým objezdem na výpadovce na Plumlov a severním obchvatem,“ sdělila mediální referentka magistrátu Anna Kajlíková.

„Na základě výsledků studie bude město pokračovat v přípravě akce, která bude zahrnovat jak chodník, tak cyklostezku v uvedeném úseku,“ dodala.

Součástí investice má být například i vybudování lávky pro cyklisty podobně, jako je to dnes pod výpadovkou na Olomouc, která by zabránila nebezpečnému křížení cyklostezky s rušnou silnicí.

Severní část obchvatu si zatím drží termín dokončení

Zahájení stavby je ale otázkou ještě nejméně několika let. „Plán rozvoje cyklostezek na území Prostějova na období příštích tří let zatím s budováním uvedeného úseku nepočítá,“ nastínila Kajlíková.

„V současnosti je rekonstruována silnice Seloutky–Domamyslice–Tichá, požadavek na cyklostezku bude zahrnut do přípravy další etapy rozvoje cyklistické sítě, která je budována Prostějovem v kooperaci s krajským cyklokoordinátorem,“ dodala.

Plánovaný severozápadní kvadrant a síť cyklostezek by měly zklidnit dopravu v západní části Prostějova, kudy například po výpadovce na Plumlov podle posledního sčítání dopravy denně projede přes dvanáct tisíc automobilů, z toho téměř 700 těžkých nákladních vozů.

Spojka by část této dopravy odvedla směrem na Kostelec na Hané a Konici a přes budovaný severní obchvat až na Olomouc. Na ten by měla první auta vyjet na jaře 2022.

„Termín pro dokončení platí, máme dílčí úpravy harmonogramu, ale ty na celkový čas nemají vliv. V současné době budujeme dva mosty přes Kosteleckou ulici a přes cyklostezku, to jsou teď zásadní práce, které trvají nejdéle. Ostatní části stavby jsou v takové fázi, že nemá smysl dál pokračovat do doby, než se podaří dokončit oba mosty,“ shrnul stavbyvedoucí severního obchvatu Tomáš Chromčík.

Severní obchvat je pro Prostějov klíčový. Propojí výpadovky na Olomouc a Kostelec na Hané a Konici, čímž ulehčí věčně ucpanému centru. Stavba přijde na 355 milionů korun, z toho 269 miliony přispěje Evropská unie.