Proticovidová opatření zvednou ceny autoškol. Ty letos stojí už druhý měsíc. Většina z nich vydrží bez příjmů z provozu maximálně tři měsíce, pak by musely ukončit činnost. Autoškoly se potýkají s ekonomickými i personálními obtížemi.

Autoškoly musely zastavit provoz už na jaře, nyní jsou omezeny od 22. října. Podle Asociace autoškol ČR [AA ČR] jich v Česku funguje zhruba tři tisíce. Dosud musely kvůli vládním koronavirovým omezením během letošního roku zastavit provoz v souhrnu na téměř dva měsíce. Současná situace podle vyjádření zástupců autoškol zdrží výuku více než tisíců studentů. A dopady to bude mít do celého trhu s výukou řízení.

Autoškoly zaměstnávají poměrně velký počet učitelů a lektorů s vysokou profesní kvalifikací, kterých je v současné době nedostatek. Pokud dojde k jejich velkému odlivu, nejsme schopni tyto zaměstnance nahradit. Dojde k dalšímu prohloubení krize, která je ve výchově mladých i profesionálních řidičů již zřejmá,“ uvedli zástupci AA ČR.

Autoškoly proto žádají vládu o pomoc, konkrétně formou dotací na auta a prominutí či úpravu některých poplatků. Tou nejdůležitější je dotace na vozidla autoškol. Měly by pomoci pokrýt náklady na povinné ručení, splátky a další investice. Další vládní pomoc by se měla zaměřit například na zastavení silniční daně po dobu odstávky, uhrazení nákladů za dočasné vyřazení vozidel a změnu sazby DPH na deset procent.

Jak si stojí autoškoly v Brně

Současná podpora od státu podle vyjádření brněnské autoškoly CooL nestačí. Nepokryje totiž ani nájemné.

„Po otevření předpokládáme, že ceny kurzů stoupnou. V minulých měsících jsme také víc utratili za dezinfekce a ošetření vozidel a učeben. Navíc platíme i pojištění, silniční daně a další,“ uvádí majitel autoškoly Petr Železník.

Rezervu má sice našetřenou, ale nechce ji spotřebovat na přežití. Podle něj o tom přece podnikání není. Autoškoly nemohou pokračovat ani v teoretické výuce přes internet, protože jim to neumožňuje současná legislativa. Veškeré kurzy pozastavili i v autoškole Viki. Od státu dostávají kompenzaci ve výši 15 000 korun za měsíc.

„Když máte 11 000 korun nájem, moc vám toho nezbude. Na jaře jsme dostali ošetřovné na děti, teď nedostáváme nic a navíc taky platíme zdravotní i sociální pojištění zaměstnancům. Někdo takhle může vydržet měsíc, někdo utratí rodinné úspory a vydrží tři měsíce,“ říká majitel autoškoly Jiří Pagáč.

Dodává, že v případě, kdy docházejí úspory, začnou autoškoly postupně prodávat motorky nebo vozidla.

„Zavření autoškol mi nepřijde logické. Vždycky v jednom kurzu koluje 10 lidí, všechno jsme dezinfikovali, nosili roušky. Autoškoly rozhodně nejsou něco, co by pomáhalo šíření viru,“ myslí si Pagáč.

Průzkum mezi autoškolami

AA ČR provedla v minulých dnech mezi autoškolami průzkum o ekonomických možnostech členů v souvislosti s délkou odstávky provozu. Téměř 40 procent z nich uvedlo, že jsou schopni udržet své podnikání bez příjmů maximální tři měsíce. Poté by museli ukončit činnost. Skoro 24 procent oslovených autoškol by vydrželo dokonce dva měsíce, kolem 18 procent zhruba půl roku.

I kratší doba omezení však podle asociace přivádí autoškoly do velkých problémů. Kromě finančních ztrát jde o hrozící personální problémy. Autoškoly tvrdí, že podpora, kterou dostávají od státu, jim momentálně na pokrytí nákladů nestačí. Pokud nouzový stav finančně zvládnou, čekají po otevření přetlak zájemců a zvýšení cen kurzů.

„Dotace by podle autoškol mohly mít podobu programu COVID Bus, který poskytuje kompenzace zájezdovým dopravcům. Návrh tak počítá s příspěvky na jednotlivé vozy za den odstávky,“ uvádí zástupci asociace.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here