HolKa přes Vltavu. Lávka z Holešovic do Karlína by mohla začít fungovat za dva roky, Praha vypíše tendr
10. listopadu 2020 09:45
„Nová lávka HolKa pro pěší a cyklisty už na konci roku 2022 propojí hustě obydlené čtvrti Holešovic a Karlína s ostrovem Štvanice. Lidé se díky ní dostanou během pár minut z Karlína před brány tržnice a získají pohodlný přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Doteď to bylo možné pouze z rušného Hlávkova mostu. Pro cyklodopravu bude HolKa strategickým místem. Propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Poloha lávky navazuje na územní plán. Na straně Holešovic bude nástup umístěn na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice a na straně Karlína na Rohanském nábřeží s vyústěním na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře a následně na plánovaný veřejný prostor rozvojového území Rohanského ostrova. Přístup na lávku bude i na Štvanici.
„Stavbu HolKy se nám podařilo zkoordinovat s dalšími třemi důležitými akcemi v okolí. Zrekonstruujeme křižovatku Bubenského nábřeží a Argentinské, při té příležitosti tam opravíme i tramvajovou trať a celkové rekonstrukce se dočká i Bubenské nábřeží, ze kterého se stane široká bezbariérová promenáda. Vystřídá stávající dva úzké chodníčky, kam má problém se vejít maminka s kočárkem,“ dodal náměstek Scheinherr.
„Pracujeme dál na přípravných pracích revitalizace ostrova Štvanice. Ustanovili jsme pracovní skupinu, která bude rozpracovávat a dále posouvat vítězný návrh architekta Kolaříka,“ řekl náměstek primátora a radní pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (za TOP 09).
Podoba lávky HolKa vzešla z mezinárodní architektonicko-konstrukční soutěže. Na základě vítězného návrhu ateliéru architektů Marka Blanka a Petra Teje byl následně zpracován projekt výstavby.
Podoba mostu odpovídá prostorové křivce vinoucí se krajinou, která nenásilně reaguje na výškové a půdorysné požadavky zadání, tedy na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na vítězný urbanistický návrh řešení ostrova Štvanice. Konstrukce nejde do výšky a nebude bránit chodcům a cyklistům v pohledech na Prahu, vodu a stromy. Architektura mostu využívá minimalistické sochařství.
HolKa bude postavena z ušlechtilého materiálu, ultra-vysokohodnotného betonu s lesklým bílým mramorovým povrchem. Na lávku bude jednoduchý přístup. Její návrh počítá i s požadavky protipovodňové ochrany a bezbariérového řešení nástupů na lávku.
Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice poprvé vyhlásila Praha 7 v roce 1999. Vítězný návrh se stal nerealizovatelným kvůli změně protipovodňových opatření po roce 2002. Nyní Karlín a Holešovice propojuje přívoz, který by měl po dokončení lávky přestat jezdit.„Velmi mě těší, že se projekt posouvá dál. Nové propojení Karlína a Holešovice je nepochybně potřeba. Zejména, když v budoucnu v Holešovicích vznikne nová čtvrť a v Karlíně už nyní roste nová zástavba na Rohanském nábřeží,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.