V Česku se po dvaceti letech přestane vyrábět Škoda Superb. Koncern produkci přesune do Bratislavy

Škoda Auto chystá přesun výroby svých klíčových modelů. Například nejvýdělečnější model Superb bude nově vznikat v Bratislavě spolu se sesterským Volkswagenem Passat. Informují o tom Hospodářské noviny. Škoda Auto označila informace za spekulace a nebude je komentovat, řekla ČTK mluvčí firmy Martina Gillichová. Odpoledne je ale potvrdil odborový předák automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Praha (Aktualizováno: 14:15 11. 11. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejprodávanějšími modely v červenci byly Škoda Octavia a Fabia

Kvůli přesunu se rozhodl koncern do továrny v Bratislavě masivně investovat. Ilustrační foto | Zdroj: Pixabay

„Prosím o pochopení, ale spekulace ohledně budoucího výrobního programu nekomentujeme,“ řekla Gillichová.

Víc než dva roky trvalo německému koncernu Volkswagen Group najít dohodu s dceřinou Škodou Auto. Po dvaceti letech se Škoda Superb nebude vyrábět v Česku.

Automobilce Škoda Auto klesl za devět měsíců provozní zisk o 60 procent

Číst článek

Nový azyl jí poskytne závod v Bratislavě, kde bude v rámci úspor vznikat společně s modelem Volkswagen Passat, se kterým má řadu společných dílů a německý koncern tak ušetří za jejich transport. Podle Povšíka ale náklady nižší být nemusí, prodražit se může například logistika.

Kvůli přesunu se rozhodl koncern do továrny v Bratislavě masivně investovat. „Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu tamního závodu,“ řekl podle Hospodářských novin pro magazín Automobilwoche šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Mělo by jít celkem až o miliardu eur (26,6 miliardy korun).

Koncern Volkswagen podle Povšíka Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď. O zaměstnanost v Kvasinách, kde se nyní Superb vyrábí, se Povšík neobává. Volnou kapacitu lze podle něj využít k rozšíření výroby ostatních modelů, například SUV Kodiaq.

„Kmenové zaměstnance vždycky udržím,“ řekl ČTK Povšík. Do Kvasin by se podle něj mohla částečně přesunout například výroba některých modelů, které se nyní vyrábějí v Mladé Boleslavi. V hlavním boleslavském závodě by se pak mohla zvýšit kapacita pro výrobu nového elektrického SUV Enyaq IV, který se podle Povšíka jinde vyrábět nemůže.

Prodej aut za devět měsíců klesl o 22 procent. Nejlépe si vede Škoda s nejprodávanějším modelem Octavia

Číst článek

Představenstvo Škody Auto za zachování výroby Superbu podle něj málo bojovalo, dle jeho názoru i z obav o funkci. Firmy se nezastala ani vláda, uvedl Povšík. Vliv na rozhodnutí mohla mít i pandemie koronaviru, odborový předák kvůli vládním opatřením například nemohl svolat hromadné protesty.

„Němci se jich bojí,“ podotkl. Za běžné situace by tak například zaměstnanci mohli obklopit na protest továrnu.

Podle Povšíka se v Česku nebude vyrábět ani nová generace Seatu Ateca, ani tuto informaci zatím nikdo oficiálně nepotvrdil. Naopak existují náznaky, že si Kvasiny udrží SUV Kodiaq, o jehož přesunu se také spekuluje.

Přetížené továrny

Tuzemské montovny jsou dlouhodobě přetížené a jedou na hranici výrobní kapacity, zatímco řada koncernových továren po Evropě má dostatek výrobních kapacit.

Do budoucna se tak uvažuje o přesunu výroby dalších škodováckých modelů, například Kodiaqu nebo Karoqu. Ten se měl vyrábět v nové továrně v Turecku. Její výstavbu ale zhatila válka s Kurdy a také konflikty v Sýrii.

Přitom právě Karoq patří mezi modely, po kterých je výrazně větší poptávka než nabídka. Dá se proto očekávat, že koncern najde pro výrobu kompaktního modelu nové místo, například továrnu ve Španělsku. O dalších přesunech by mohlo být jasno ještě do konce letošního roku.

Kryštof Šimek, pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme