Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
  • Čtvrtek 28. března 2024 Soňa
Premium

Nejhorší a největší nepřítel závodníka je jeho ego, říká sportovní lékař

Jaromír Jiřík | foto: Michal SváčekMAFRA

  16:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Sám se sportu v mnoha různých oblastech věnoval na vrcholné úrovni, i když nejvíce u něj převládá motorsport. Rukama mu prošla celá řada špičkových sportovců, především pak závodníků, a stará se o jejich fyzickou i psychickou přípravu. Během prázdnin jsme se s Jaromírem Jiříkem potkali na zajímavé popovídání.

Velice laický názor na závodění je, že není nijak namáhavé, když se závodníci v autě jen vozí. S tím ovšem nekoresponduje fakt, že po závodě z auta vystoupí zpocení, ani fakt, že piloti F1 při závodě vypotí zhruba pět litrů tekutiny. Jak to tedy s tou náročností závodění je?
Ano, to je zažitý názor, že jezdec jen sedí a točí volantem. Když jsem vstoupil do tohoto prostředí, změřil jsem průměrnou tepovou frekvenci některých GT jezdců. Tomáš Enge byl v té době nějakým způsobem trénovaný a jeho tepová frekvence byla v rozmezí 134–140 tepů za minutu. To samé měření jsem udělal u tzv. gentleman drivera a ten měl průměrnou tepovou frekvenci 176! Každý, kdo chodí do posilovny nebo si zaběhat, tak si to umí trochu představit. A když si vezmete, že pilot, který jede stint dlouhý 1:10–1:20, by měl mít průměrnou tepovou frekvenci 170 tepů za minutu, asi pochopíte, že tam už o nějakou fyzickou práci jde.(smích)

Závodění je jednak náročné na oběhový systém, ale když uvážíte, že v zatáčkách jsou běžně přetížení 2,5–3 G a hlava jezdce v průměru váží 7 kg, je to slušná zátěž na krční svaly, na ramena atd. K tomu musíte točit volantem, a i když mají dnešní závodní auta posilovače, tak když pneumatika přilne k asfaltu, tak je tam určitý odpor. Několikrát jsme to měřili a na zatočení musí pilot na volantu vyvinout sílu odpovídající 12,5 kg. Při řazení klasickou sekvenční převodovkou – tak, aby došlo k rychlému přeřazení – musí jezdec vyvinout sílu odpovídající zhruba 40 kg. A pak jsou tu brzdy, a když pilot například u GT vozu nezatlačí na pedál silou 130 kg, auto nebrzdí tak, jak by mělo. A to už se pohybuje v zátěžích, které používají kulturisti, akorát je nepoužívají tak dlouho.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...