„Handlovskí Beastie Boys“ jsou po čtyřech letech zpět s novou dlouhohrajkou s všeříkajícím názvem Zasedoma. Přeborníci v tom, jak rapovat „stokrát o tom istom, aj tak stokrát fresh“, zůstávají věrni svému uměleckému rukopisu, přesto jejich novinka nepůsobí unaveně. Několikaleté odloučení kapele prospělo a album přináší svěží perspektivu na staronová témata. 

Moja Reč — hiphopové trio sestávající z rapperů Delika a Supy a producenta Jozefa Engerera — vydala svůj debutový projekt v roce 2004, stejně jako komerčně úspěšnější Kontrafakt. Obě kapely, jejichž někdejší rivalita byla veřejným tajemstvím, zpočátku razily striktní hardcore rap, ale postupem času se jejich cesty hudebním byznysem rozcházely víc a víc. 

Zatímco dnes Rytmus propůjčuje hlas reklamám na zubní kartáčky a Ego si při tvorbě alba dává za cíl být politicky korektní, „dobrí chlapci“ z Handlové neprorazili do mainstreamu ani pod managementem Yakshy, zakladatele labelu/brandu F*CK THEM, a dál tvrdohlavě odmítají dělat vše, co by je přiblížilo konvenčnímu posluchači. 

Toto krédo se mohlo pár let zpět jevit jako zpátečnické, ovšem v dnešní lavině identicky znějících interpretů s pokérovanými ciferníky získává poctivý rap pro staromilce na váze a paradoxně působí jako závan něčeho neotřelého. Zasedoma je toho důkazem.

Album startuje skladbou Trillion, nadupaným otvírákem plným chvástavých punchlines, s beatem tak hutným, že by se měl stát součástí kurzu první pomoci, protože vám z reproduktorů namasíruje hrudník a přilehlé orgány více než obstojně. Zavřete-li při poslechu oči, zjeví se vám Godzilla demolující Tokio. „Dream team je späť“ indeed.

Navazující track Naozaj přináší typický MR sound a Refewova sloka obsahuje jedny z nejtrefnějších řádek na albu: „Na všechny strany řvem, že jsme jediní ve vesmíru / pak zastavíme planetu kvůli jídlu z netopýrů.“ Srdce plače se rovněž řadí mezi skladby, jež sonicky nepřekvapí, což není nutně špatně. Delikův refrén vkusně přezpívala Tina a exmanžel Separ přispěl třetí slokou. 

Esenci všeho, co si s kapelou spojujeme, ztělesňuje minimalistická Smejem sa cez slzy. Engererova akustická kytara a nonšalantní flow obou rapperů potvrzuje, že méně je někdy více. Zvláště Delikova kadence zde sedí jako zadek na hrnec.

Experimentálnější hudební podklad nabízí skladby Charlie Chaplin a Hlúpy a šťastný, jež jsou si v mnoha ohledech podobné. Na obou zazní odzbrojující elektrická kytara, která vše odpálí do jiné galaxie, a obě zahajuje umírněná Supova sloka, na niž jako utržený ze řetězu naváže Delik. První jmenovaná pojednává o tom, jak lehké je za volantem přijít o život, druhá se vymezuje proti konzumnímu způsobu života a nabádá ke „kritickému myšlení“ (shout-out Petr Ludwig!). Často se stává, že Supa („mozek operace“) úvodní slokou poskytne kontext a tematicky udá směr, načež Delik („sval operace“) šlápne na plyn a ukradne si show pro sebe. Jenže v tom spočívá kouzlo této dvojky. Nejsou soupeři, ale obrácené strany jedné mince. Supa jako vyklidněný, životem ošlehaný starší bratr a naproti němu nespoutaný a přirozeně divočejší Delik, jenž se nově snaží adaptovat na roli otce („Už nie som sám / žena, dieta, chce to plán“). Není podstatné, kdo „dal“ líp, protože jejich party fungují v harmonii. Jeden kompletuje druhého a je radost to vnímat. 

Ze skladby Ozveny navzdory melancholickému obsahu čiší povznášející sentiment a naděje na lepší zítřky. Díky údernému Delikovu refrénu a postupně gradované barvité produkci má z celého alba nejblíž k tomu, co si běžně představíme pod slovem hit. Její cílovou skupinu navíc rozšiřuje závěrečná sloka Paulieho Garanda (přestože místy zní, jako by ji nahrával potají pod peřinou). Featuringy se na albu obecně povedly — jsou decentní, nepůsobí vykalkulovaně či zoufale a dávají smysl.

Jedním z highlightů Zasedoma jsou vokály Dana Kapitána, talentovaného zpěváka s trestuhodně nevýraznou publicitou. Účastník televizní soutěže The Voice Česko Slovensko hladce zapadl do celkového naladění desky a od vydání svého debutu Kakashi pravidelně dokazuje, že prvotřídní r’n’b v moderním hávu může vznikat i v postkomunistické zemi. Nezapomenutelnými refrény ozdobil dvě skladby. Chybičky krásy by mohly být hymnou #nofiltermovementu na Instagramu. Čtvrtá stopa na tracklistu předkládá tezi, že každá žena si zaslouží lásku, a skutečnost, že nemá ideální míry 90-60-90, z ní ještě nedělá podřadnou bytost. Vydat se do podobných vod znamená chodit po tenkém ledu. Kdyby se tohoto konceptu chopil méně zručný textař (čti Raego), vznikl by další slizký lovesong pro podpantofláky, sladší než kondenzované mléko. 

Delik a Supa naštěstí nepostrádají soudnost a smysl pro humor („Hnedé baby chcú byť biele baby / a biele baby chcú mať väčšie zadky“), a tak dokážou s citem balancovat mezi prvoplánovou poctou ženám všech tvarů a barev a hlubší kritikou povrchní společnosti, jež — hlavně prostřednictvím sociálních sítí — podsouvá něžnému pohlaví ideál dokonalé sexbomby, k němuž má aspirovat, třebaže za přispění chirurgických zákroků.

Zase doma (na rozdíl od názvu alba se píše s mezerou!) posloužila jako první singl, s nímž Moja Reč oznámila comeback. Zároveň symbolicky uzavírá celé album. Skladba o pálení mostů, jež následně znovu budujeme, funguje v kontextu desky i jako lákadlo na další projekty kapely a snad předjímá i další kolaborace s Danem Kapitánem. 

Na albu tradičně najdeme storytelling (Ďalšia story a Prvý sex) či rapování o rapu (Bambabam) a znatelný je i vliv romské hudby (10 euro), další z řady poznávacích znaků Mojej Reči. Deska se svými 14 tracky konvenuje současnému trendu kratších stopáží, pročež působí uceleně, i díky citlivému sekvencování jednotlivých skladeb. Všechny mají svou vlastní tvář, logicky na sebe navazují a nesplývají dohromady, jako se to místy stávalo na předešlém albu Offline.

ALBUM: ZASEDOMA

Interpret: Moja Reč
Datum vydání: 7. září 2020
Produkce: Jozef Engerer
Skladby: Trillion / Naozaj (feat. Refew) / Srdce plače (feat. Separ & Tina) / Chybičky krásy (feat. Dano Kapitán) / Charlie Chaplin / Ďalšia story / Lietačky (feat. Alan Murin) / Prvý sex / Ozveny (feat. Paulie Garand) / Bambabam (feat. Strapo) / Hlúpy a šťastný (feat. Dayki) / Smejem sa cez slzy / Desať euro (feat. Sendrejovci) / Zase doma (feat. Dano Kapitán)
Cena: cca 350 korun
www.mojarec.com

PŘEHLED RECENZE
Texty
9
Produkce
8
Originalita
9
recenze-moja-rec-zasedomaCo říct na závěr? Jak lze vyčíst z předešlých odstavců, deska Zasedoma se velmi povedla. Zachycuje dva rappery v životní formě s nejoriginálnějším zvukem na scéně v zádech, přičemž u nich zas a stále hraje prim umělecký záměr na úkor toho komerčního. Nedělají hudbu, jež dokreslí virální tanečky vnadných středoškolaček na TikToku, ale jejich diskografie bude stejně dobře fungovat i za 100 let, protože poselství v ní ukryté je nadčasové. „Je to toho veľa, ale ani jeden rap jak MR.“ Amen.