Letošní herecké Ceny Thálie se kvůli covidu vyhlašovaly pouze online. Přinášíme vám přehled oceněných.
V průběhu večera oznámili pořadatelé nositele výročních divadelních cen v kategoriích opera, balet, tanec a pohybové divadlo, muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry a letos prvně v osamostatněných kategoriích alternativní divadlo a loutkové divadlo.
Improvizovaným večerem v bezprostřední atmosféře provázel prezident Herecké asociace Ondřej Kepka.
Letos prvně osamostatněné kategorie alternativního a loutkového divadla:
- loutkové divadlo: Ondřej Nosálek za roli Zátopka v inscenaci Zá-to-pek z repertoáru divadla Minor Praha
- alternativní divadlo: Jakub Gottwald za inscenaci Ur-fascism projektu STK Theatre Concept a Krajinou přílivu Praha
Pro Ondřeje Nosálka je podle poroty charakteristické maximální nasazení a soustředěnost. V inscenaci Zá-to-pek podle ní předvádí další ze svých komplexních hereckých výkonů kombinujících loutkoherectví a prvky fyzického divadla. Jeho energický plnokrevný výkon s obrovským nasazením ocenila předsedkyně odborné poroty Kateřina Lešková Dolenská.
Jakub Gottwald je podle poroty jednou z předních osobností české nezávislé scény. Podle předsedkyně odborné poroty Kateřiny Rathouské v inscenaci Ur-fascism předvedl velmi radikální performanci a velké fyzické nasazení. Podle poroty dokáže kreativním způsobem využít připravená zákoutí i otevřený prostor, různé kostýmy i nahé tělo.
Ceny udělené bez nominací:
- za mimořádný přínos českému divadelnímu umění: Jaroslav Vostrý
- cena pro umělce do 33 let: Josef Láska
- za šíření divadelního umění v televizi: kameraman Josef Špelda (působí také jako pedagog na FAMU, natočil například Saturnina, Malovaný děti nebo Milence a vrahy)
Jaroslav Vostrý se podle herce a teatrologa Jaroslava Someše českému divadlu věnuje už víc než 60 let jako teoretik, dramatik, dramaturg a režisér. V roce 1965 založil s Ladislavem Smočkem Pražský činoherní klub. Zastával i pozici rektora Akademie múzických umění v Praze, na jejíž divadelní fakultě založil katedru teorie a kritiky.
Josef Láska vystudoval Pražskou konzervatoř, v roce 2015 se stal jedním z nejmladších členů souboru pardubického divadla.
Kategorie muzikál:
- Erika Stárková za roli Dívky v inscenaci Lazarus pražského Divadla Komedie
- Pavel Režný za roli Smrti v inscenaci Elisabeth Divadla J. K. Tyla Plzeň
- za celoživotní mistrovství v oboru muzikál: Hana Talpová, patřící 40 let k hlavním osobnostem Hudebního divadla v Karlíně
Erika Stárková podle poroty kraluje nejen herecky s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze, ale též pěvecky. Ocenila její pojetí písně Life on Mars od Davida Bowieho, které je podle poroty vrcholem představení. Pavel Režný z plzeňského divadla podle poroty předvádí komplexní výkon, nezaváhal podle ní ani ve velmi náročných pozicích.
Kategorie opera:
- Jana Šrejma Kačírková za roli Julietty v inscenaci Tři fragmenty z Juliette/Lidský hlas Národního divadla Brno
- Lukáš Zeman za roli Hraběte Almavivy v inscenaci Figarova svatba Slezského divadla Opava
- za celoživotní mistrovství (obor opera): Jan Malík
Soprán Jany Šrejmy Kačírkové podle poroty oplývá jiskrností a dramatickou naléhavostí. Vyjádřila podle ní jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, jež se při snaze o záchranu vztahu zmítá mezi zoufalstvím a záblesky naděje. Zeman podle poroty dominoval v roli hraběte jako „žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník“.
Kategorie balet, tanec a pohybové divadlo:
- stejně jako loni Alina Nanu za roli Taťány v inscenaci Oněgin Národního divadla Praha
- Ondřej Vinklát za roli Josefa K. v inscenaci Kafka: Proces Národního divadla Praha
- za celoživotní mistrovství: Aneta Voleská
Alina Nanu podle poroty v roli Taťány v inscenaci Oněgin zúročila své sólistické zkušenosti a prokázala vzrůstající úroveň svého interpretačního umění. Vinklát patří podle poroty v tanečním oboru k absolutní špičce, je všestranným umělcem, má vynikající techniku a energii.
Kategorie činohra:
- Tereza Groszmannová za titulní roli Mirandolíny v inscenaci Národního divadla Brno
- Petr Štěpán za roli Satana v inscenaci Ztracený ráj (Zpráva o člověku) Městského divadla Brno. Pro Štěpána, už je držitelem muzikálové Thálie za rok 2007, to je druhé ocenění.
V případě Terezy Groszmannové porota ocenila, že se v jejím provedení „při vší bujaré komediálnosti neztrácí subtilní melancholická nota“. Petr Štěpán podle poroty předvádí v Satanovi „důkladně vystavěnou studii silné a mocné bytosti, která nemá démonické rysy, naopak zosobňuje to, co je na zlu přitažlivé“.
„Letos se v nominacích objevili četní mimopražští umělci, protože dostali mimořádné příležitosti, které využili,“ podotkla předsedkyně poroty kategorie činohry Jana Paterová.
Vyhlášení Cen Thálie 2020 se uskutečnilo v přímém on-line přenosu ze studia produkce BEA channel v Olomouci.
Již dříve pořádající Herecká asociace oznámila, že ceny za celoživotní dílo získají v činohře Hana Bauerová a Josef Abrhám a také (výše zmínění) Jan Malík za operu, tanečnice Aneta Voleská a muzikálová herečka Hana Talpová.
Letos se Thálie vyhlašovaly po sedmadvacáté. Nově je od letošního ročníku udílejí ne za výkony v uplynulém kalendářním roce, ale za výkony v uplynulé divadelní sezoně. Tu zčásti zasáhla již opatření proti koronaviru, ale porotci se shodli, že loňský divadelní podzim byl na premiéry bohatý a měli z čeho vybírat. Další inscenace zhlédli ze záznamů, některá díla ale přesunuli do hodnocení v příštím ročníku.