Virtuální realita dnes slouží i k odladění nových poboček

neděle, 15. listopadu 2020, 08:45 Marketing, Retail MediaGuru

Ještě před zahájením stavebních prací si lze novou podobu pobočku prohlédnout ve virtuální realitě. Šetří to čas i peníze.

Vizualizace nového Erste Private Centra, zdroj: Česká spořitelna

Vizualizace nového Erste Private Centra, zdroj: Česká spořitelna

Před dvěma lety si Česká spořitelna poprvé otestovala svou novou pobočky ve virtuální realitě, kde si tímto způsobem doladila podobu malé banky v Telči. Od té doby ve spolupráci se společností Virtuplex, nabízející největší laboratoř virtuální reality na světě, připravila tímto způsobem celkem čtyři prostory. Zkušenosti s virtuální realitou mají v tomto ohledu ale i další firmy, například Škoda Auto nebo T-Mobile. Nový způsob testování jim přináší možnosti, jak ušetřit peníze i čas, a navíc změny sladit s přáním zaměstnanců i zákazníků. 

Česká spořitelna si virtuální realitu vzala na pomoc také při přípravě Erste Private Centra v Karlíně, banky v Chotěboři a nejnověji i pobočky typu Small Simply, jež byla letos v říjnu otevřena v Děčíně. „Míra detailu ve virtuální realitě je opravdu neuvěřitelná. V návrhu jsme si hráli i se stropy a osvětlením,“ popsal na tematickém online setkání výzkumné agentury Ipsos Adam Potůček, jenž má v bance na starosti strategii pobočkové sítě. „Díky návrhu ve virtuální realitě můžeme zjistit, jak je pobočka ergonomická, jak se v ní klientům sedí, jak na sebe s bankéři vidí,“ dodal. 

Během dvoudenního testování ve Virtuplexu, kam pozvala banka své klienty, tak mohla zjistit jejich názory. „Zajímalo nás, jak se cítili, když pobočkou procházeli, zda jim něco nebránilo ve výhledu, jaké byly jejich prvotní reakce a dojmy. Na základě jejich doporučení jsme potom návrh přestavby pobočky pozměnili,“ přiblížil Adam Potůček s tím, že nová podoba byla rovněž konzultována i se zaměstnanci: „Tím, jak se na změně podíleli, věděli, do čeho půjdou, a vzali tak pobočku za svou.“ 

Erste Private Centrum v Karlíně – virtuální realita, zdroj: Česká spořitelna

Erste Private Centrum v Karlíně – virtuální realita, zdroj: Česká spořitelna

Podobné zkušenosti má s testováním ve virtuální realitě také T-Mobile, který si tímto způsobem odladil atypickou pobočku v Olomouci. „Nechali jsme procházet lidi virtuálním modelem, kde bylo možné i některé věci posouvat a přesouvat. Poznání a emoce v prostoru jsou okamžité. Během dvou dní jsme přesně věděli, co chceme. Výsledek nakonec vypadal velmi podobně tomu, co jsme vytvořili ve virtuální realitě,“ vysvětlil Daniel Ondrůj, senior manažer retail prodeje v T-Mobile. 

Do virtuální reality však mobilní operátor přenesl také svůj zcela nový projekt Store Focus, který byl doposud vizualizován jen architektem. „Nechali jsme ho otestovat naše obchodní partnery, které jsme tak chtěli nakoupit pro novou myšlenku,“ řekl Daniel Ondrůj. „Díky tomu jsme dokázali na ně přenést celou emoci a smysl celého prostoru. Ušetřili jsme tak mnoho času nám i partnerům,“ dodal. 

Vizualizace architekta (vlevo nahoře) vs. procházka virtuální realitou, zdroj: T-Mobile

Vizualizace architekta (vlevo nahoře) vs. procházka virtuální realitou, zdroj: T-Mobile

Automobilka Škoda Auto tímto způsobem zase ladila pojetí svých showroomů, kde si může pohrát i s odlesky aut. „Během posledních dvou let se prezentace ve virtuální realitě navíc výrazně posunula,“ popsal Martin Petrovický, CEO Virtuplexu. Zatímco před dvěma lety byly možné jen jednoduché vizualizace a statické scény, nyní vše nabývá na dynamičnosti a interaktivitě. „Scéna dnes reaguje na vaši přítomnost, například se před vámi otevřou automatické dveře, je možné pustit si televizi nebo jet výtahem,“ vysvětlil Petrovický. Pracovat lze i s osvětlením, denní dobou nebo animací okolních stromů. Díky různorodým prvků je možné lépe testovat pohyb na pobočce, natrénovat prodejní proces nebo obsluhu složitých přístrojů. 

V příštím roce by měly přijít na trh také technologické novinky, například v podobě headsetu, který umožní i sledování pohybu očí, velikosti oční zornice, pulsu či pohybu rtů. Díky tomu bude umožněno během testování vytvářet heatmapy, monitorovat kognitivní funkce i emoce respondentů. Další vývoj lze očekávat ve vzdáleném přístupu, který by zpřístupnil testovaný objekt lidem z různých trhů. 

-stk-