Proč je nebezpečné plnit kufr auta věcmi až po strop

                   

Mnoho motoristů čas od času naloží kufr až na doraz, při cestě na dovolenou nebo třeba při stěhování. Málokdo si však uvědomuje, že zaplnění auta nákladem negativně ovlivňuje nejen spotřebu paliva. Řeč je nenápadném, ale neméně nepříjemném vedlejším účinku hromady věcí v autě.

Občas se stane, že budete muset odvézt spoustu haraburdí, z jejichž množství kufr nabobtná. A někteří majitelé automobilů si udělali z této části vozu jakousi kombinaci dílny a skladu odložených věcí. V takové „černé díře“ na kolech se obvykle nashromáždí nejrůznější nářadí, krabice se záhadným obsahem, koule tažného lana a kabelů, hever, kanystr, plastové lahve… A to vše se mixuje s hadry a starým oblečením.

Většina řidičů nevidí v tomto způsobu nakládání automobilů žádný problém. Ano, přidává se k celkové hmotnosti vozidla několik kilogramů navíc. A ano, brzdy se kvůli nadváze opotřebovávají o něco rychleji.

iZdroj fotografie: Imgur / Petr Nový se souhlasem autora

Nebezpečí zavazadlového prostoru naloženého až po strop se projevuje ve zcela jiné rovině, která vůbec nesouvisí s provozními parametry automobilu. Ve skutečnosti je problém spojen se vzduchotechnikou! Každý ví, že výdechy klimatizace ženou do kabiny vzduch (horký nebo studený). Aby se ale dovnitř automobilu dostal čerstvý vzduch, musí ten starý (tj. ten, který tam byl dříve) někudy odcházet.

A k tomu jsou v každém voze k dispozici speciální otvory. Nejčastěji se nacházejí v zadní části auta. Poznáte je podle plastových mřížek v bočních panelech kufru. Co se stane, pokud je toto větrání blokováno spoustou věcí?

iZdroj fotografie: Imgur / Petr Nový se souhlasem autora

Zapneme klimatizaci ,ta začne vhánět vzduch do kabiny, odkud nemá kam odcházet. Účinnost klimatizace radikálně klesá: zdá se, že vzduch ochlazuje (nebo ohřívá) , ale nemá žádný účinek. Za vlhkého počasí je to navíc nebezpečné: okna se začnou zamlžovat a brání řidiči ve výhledu.

Jako řešení můžete otevřít alespoň jedno z bočních oken, čímž získáte výstup vzduchu. Pokud ale prší, pak to nepřichází v úvahu – do kabiny se dostane voda a nejen, že namočí všechno a všechny, ale také pronikne do tlačítek elektrického ovládání oken a hrozí, že způsobí zkrat. Proto je nejlepším řešením těchto problémů pouze jedna věc – vždy, i při velkém zatížení zavazadlového prostoru, ponechejte přístup vzduchu k ventilačním otvorům. To znamená, že věci by měly být naskládány tak, aby mřížky vzduchového potrubí nebyly blokovány, i když se náklad kvůli otřesům posune do stran.

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články