Dát najevo národní hrdost oblečením. Na první dobrou možná jednoduchý úkol, jenže ještě nedávno to tak nebylo. Když už člověk něco takového hledal, dost pravděpodobně skončil na e-shopu krajní pravice nebo fotbalové reprezentace. Přesně tuhle zkušenost měl i Oldřich Neuberger, když před výročím 100 let od založení republiky přemýšlel, co si obléknout.

„Měli jsme na výběr mezi sportovními dresy, klasickou trikolorovou stuhou a čepicemi s nášivkou státního znaku. Ani jedna z těchto věcí však nesplňovala naši představu o tom, jak dát vkusně a s citem najevo, odkud jsme,“ vysvětluje Neuberger, kterého tohle smutné zjištění nakoplo k tomu, by společně s manželkou Eliškou na svět přivedl značku triček Bohéma.

Bohéma na to jde totiž jinak. S větší zábavou a elegancí. Prvoplánové národní motivy tak na jejích tričkách nehledejte. Prim hrají zejména velké osobnosti hlavně minulého století, Neubergerovi ale sázejí i na zajímavé grafiky, plakáty i nevšední fotografie a kromě toho se ve spolupráci s grafiky a ilustrátory nebojí vymýšlet a nabízet designy i úplně nové. Různých potisků na černých a bílých tričkách tak dnes nabízejí nižší desítky a postupně přidávají další.

„Hledání nových témat pro další motivy je naše nejoblíbenější a také časově nejnáročnější část. Zapojují se do toho i samotní zákazníci, kteří nám posílají zajímavé tipy nebo pomáhají při výběru finální kolekce,“ říká Neuberger, který mimo jiné založil například český Facebook před Facebookem, jak sám označuje portál Líbímseti.cz. Eliška se proslavila jako módní stylistka.

„Do Bohémy oba vkládáme zkušenosti z našich jiných nebo předchozích projektů, a ačkoli to může znít neslučitelně, snoubení know-how z oblasti informačních technologií na jedné straně a oděvního designu na straně druhé funguje skvěle. Každý navíc získáváme zkušenosti z oboru toho druhého,“ uvažuje Oldřich Neuberger.

Oldřich a Eliška Neubergerovi

Nedílnou součástí tvorby motivů, která přirozeně už není tak zábavná a kreativní, je i shánění veškerých licencí, a hlavně autorských a osobnostních práv. Navíc ne všichni, na které se Neubergerovi s nabídkou na zapojení do projektu Bohéma obrátí, vždy vyjdou vstříc. Mladí manželé to ale berou jako něco, co je naprosto v pořádku. Zkrátka proto, že Bohéma se nemusí každému líbit. Obecně ale sázejí na motivy, které mohou stmelovat bez ohledu na to, kdo kterou politickou stranu volí nebo ze které části země pochází.

„Věříme, že dobový plakát tramvaje, Zetoru, obraz Josefa Čapka či ilustrace Selky na tričku ještě nikdy nikoho neurazily. Díky motivům s významnými osobnostmi zase mohou vzniknout konverzace i mezi cizími lidmi, ke kterým by jinak nedošlo, což víme z vlastní zkušenosti, ale hlavně od našich zákazníků,“ říká Neuberger.

Bohéma trička prodává za 399 korun, což je u podobného autorského projektu cena překvapivě přístupná. Nestojí za ní ovšem fakt, že by kvalita triček nebo potisku byla tak nízko, aby se na prodeji triček dalo ještě vydělat. Naopak. Neubergerovi totiž před spuštěním Bohémy strávili spoustu času hledáním těch nejlepších triček. Poptávali kvalitní materiál, padnoucí střih, ekologickou výrobu i organickou kvalitu. Údajně při tom vyzkoušeli stovky triček, než našli evropského výrobce, který vyhovoval zmíněným požadavkům a nabídl cenu, jež ekonomicky dávala smysl.

Hlavní vliv při nastavení cenovky na tričkách Bohéma, kterých se ročně prodají vyšší tisíce kusů, totiž spočívá v tom, že Oldřich a Eliška tento projekt nemají jako byznys, který by je měl živit. Za dostačující berou, když bude Bohéma finančně soběstačná.

Vydání Forbesu Kill Vir

„Bohéma je něco, co se dá realizovat nadosmrti. Vnímáme ji tak trochu jako službu lidem, kterým přibližujeme naši historii a významné české hrdiny. Oprašujeme slova, která v dnešní době není moc trendy používat. V prvé řadě nám jde o to, aby české poklady na tričkách byly dostupné pro každého, kdo bude chtít dát najevo, že je rád Čechem,“ vysvětluje Oldřich Neuberger.