Podle komunistky Markové je terčem posměchu či šikany a dostane se do začarovaného kruhu
19. listopadu 2020 10:00
Nadváha a obezita s cukrovkou velmi úzce souvisí. V České republice trpí nadváhou více než 50 procent populace ve věku od 20 do 65 let a obezitou 20 procent žen a 16 procent mužů. Obezitou je rovněž postiženo 13 procent dětí ve věku od 7 do 11 let.
Alarmující je, že stoupá počet dětí s extrémní obezitou. Za posledních 10 let se jejich počet zdvojnásobil z 3 na 6 procent. Častěji jsou na tom hůř chlapci než dívky. Tloušťka neboli obezita je závažné chronické onemocnění, které ohrožuje zdraví zvýšeným rizikem vzniku dalších onemocnění.
Obézní děti nejčastěji trpí cukrovkou, může dojít k poškození nervů, dysfunkci ledvin nebo problémům se zrakem. Jídlo, které obsahuje příliš mnoho tuku a soli, může ucpávat tepny. Takové jídlo zvyšuje cholesterol a krevní tlak.
Neméně důležité jsou psychické problémy. Tlusté dítě je velmi často terčem posměchu či šikany svých vrstevníků, protože je nemotorné a neohrabané. To vede k tomu, že se dítě buď stáhne do ústraní anebo svůj odlišný vzhled řeší rolí třídního šaška, jeho sebevědomí stále klesá a vše vede k depresivním stavům, které opět kompenzuje jídlem. Dítě se tak dostane do začarovaného kruhu.
Obezita u dětí je do značné míry způsobena také moderními technologiemi, jako jsou počítače, mobily nebo tablety, které nutí děti sedět. Důvody k dětské obezitě mohou být různé. Může se jednat o dědičné sklony k nadváze, o psychologické faktory, životní styl nebo kombinaci všeho dohromady.
Častým viníkem jsou jídla upravená průmyslově, plná barviv, cukru, nezdravých tuků a prázdných sacharidů. Co dělat, abychom my ani dítě nebyli obézní? Zdravá váha vyžaduje správný jídelníček, omezení nevhodných potravin a zahrnutí dostatečného pohybu do každodenního života. Zdravý životní styl by neměl být za trest, ale měl by se stát samozřejmostí. Stejně jako pohyb zábavou. Důležitý je společně strávený čas.
Televize a další média jsou plné reklam, které lákají na sladká a nezdravá jídla nebo nápoje. Působí stejně na dospělé jako na děti. V některých zemích, třeba ve Velké Británii, se již proto snaží tyto reklamy zakázat nebo omezit a zároveň motivovat výrobce aspoň k zdravějším variantám oblíbených pochoutek. Zisk firem je ale stále mnohem pádnější argument než hodnota zdraví a úspora zdravotnických systémů.
Zdravý způsob života se musí stát každodenní součástí života nás všech. Být obézní prostě nesmí být moderní a ušetřené finanční prostředky budeme moci věnovat na léčbu těch pacientů, jejichž nemoci nemůžeme jinak ovlivnit.
Autorkou komentáře je Soňa Marková, stínová ministryně zdravotnictví za KSČM