Filip Horký: Udělali jsme chybu. Měli jsme vydavatelům lépe vysvětlit, že je s FlashNews nechceme ohrožovat

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

filiphorkyInsider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

0Zobrazit komentáře

Vysoká očekávání, globální ambice a v zádech jedna z nejúspěšnějších technologických firem, která z Česka dobývá celý svět. Když Livesport před čtrnácti dny spouštěl svůj projekt FlashNews, v butovických kancelářích a na home officech byli jeho zaměstnanci patrně připraveni na náročné týdny. Ale asi ne na takové. „Udělali jsme chybu,“ přiznává Filip Horký.

Právě osmadvacetiletý bývalý novinář přišel do Livesportu před rokem, aby se pustil do ambiciózního projektu, z něhož se později staly FlashNews. Centrum veškerého dění, kde má člověk na jednom místě najít všechny zprávy z tisíců zdrojů, které ho zajímají. Jenže projekt hned po startu tvrdě narazil. Vydavatelské domy se okamžitě vzbouřily, že jim FlashNews kradou obsah.

Nejprve se strhla velká debata na Twitteru, do níž se zapojili i zástupci největších mediálních domů, a následně přišla také oficiální reakce. „Důrazně se vymezujeme proti chování provozovatele webů flashnews.com a flashsport.cz, při kterém dochází k nedovolenému přebírání autorského obsahu, včetně neoprávněného vytěžování databáze,“ uvedlo ve svém prohlášení Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

Členy SPIR jsou například CNC, ČTK, Economia, Mafra, Seznam.cz či Vltava Labe Media a právě největším hráčům tuzemského mediální trhu, k nimž se veřejně připojilo i několik menších (například Info.cz či Zdopravy.cz), se fungování FlashNews vůbec nelíbilo. Dle jejich názoru služba přebírala jejich obsah v takové míře, která je zásadně poškozuje.

Princip fungování FlashNews je založen na tom, že na jednom místě agreguje informace z tisíců zdrojů, přičemž z jednotlivých webů přebírá titulek, perex a fotografii a přidává odkaz na daný web. Právě to však dle vydavatelů zásadním způsobem zasahovalo do jejich práv duševního vlastnictví a po FlashNews žádali stažení jejich obsahu.

flashnews-com

Foto: FlashNews

Proti FlashNews se vzbouřili největší vydavatelé

„Vykrádání obsahu způsobuje, že na našem obsahu profituje také provozovatel webů flashnews.com a flashsport.cz. Takové chování nese znaky nekalé soutěže a parazitování na naší pověsti. Přicházíme tak o naše čtenáře, o návštěvnost a tím i o příjmy ze zobrazené reklamy, která financuje tvorbu kvalitního obsahu,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Economie Jakub Kašpar.

V tu chvíli se – opět zejména na Twitteru – rozhořela právnická přestřelka, kdy na jedné straně vydavatelé tvrdili, že mají od právníků stanoviska, že FlashNews porušují pravidla, zatímco druhá strana tvrdila, že postupuje v souladu s právem. Přestože si Filip Horký se svým týmem i nadále stojí za svým, po velkém mediálním tlaku nakonec obsah vybraných vydavatelů z aplikace FlashNews zmizel.

„Udělali jsme chybu. Nezvládli jsme hlavně komunikaci s vydavateli. Tedy s těmi, se kterými chceme od začátku jednat. Nejde jen o ty největší. Část veřejného prostoru jsme jednoduše nedokázali přesvědčit o tom, co přicházíme dělat a jak to chceme dělat,“ přiznává Horký v rozhovoru pro CzechCrunch, jehož celé znění si můžete přečíst na konci článku.

„V mém přístupu bylo příliš arogance a představ, že každý přece uvidí, že je to skvělé.“

„Čekali jsme, že ne všichni vydavatelé hned uvidí naši službu tak, jak ji vidíme my – tedy že z ní mohou profitovat, stejně jako z ní profitují uživatelé. Chtěli jsme je o tom přesvědčit, ale nečekali jsme, jak silný hlas proti nám zazní. A jak rychle,“ doplňuje Horký. Mnoho vydavatelů přitom jeden z hlavních problémů vidělo v tom, že s nimi z FlashNews před jejich spuštěním nikdo nekomunikoval.

„Zástupci projektu FlashNews nás před puštěním svého webu nekontaktovali s návrhem spolupráce,“ uvedla pro CzechCrunch mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová. „Komunikovali s námi, ale od samého počátku jsme jasně deklarovali, že o tento druh spolupráce nemáme zájem,“ sdělil Jakub Kašpar postoj Economie, pod níž patří například iHned.cz či Aktuálně.cz.

Byť evidentně se všemi hráči zástupci FlashNews před svým spuštěním nejednali, Filip Horký trvá na tom, že jeho cílem byla od začátku taková dohoda s vydavateli, která by dávala smysl pro pro obě strany. Způsob, jakým k tomu chtěl minimálně v některých případech dojít – tedy nejprve spustit a až pak jednat –, ale u vydavatelů zásadním způsobem narazil.

filip-horky3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

„Náš obsah bychom nechali zobrazovat na jiných portálech pouze v případě, že by s námi druhá strana podepsala licenční smlouvu, která by pro nás byla z finančního i právního hlediska výhodná,“ doplňuje za Economii Jakub Kašpar. K ničemu takovému zatím nedošlo a po několika dnech od spuštění nakonec ve FlashNews couvli a obsah vydavatelů, kteří se ozvali, stáhli.

„Nedokázali jsme vysvětlit naši vizi a i já osobně jsem v tomto selhal. V mém přístupu bylo příliš arogance a představ, že každý přece uvidí, že je to skvělé. A že ho nejdeme ohrožovat, ale že se chceme snažit dostávat k lidem věci, které by vědět měli a které třeba doposud míjeli,“ říká šéf FlashNews Horký s tím, že se již s částí vydavatelů nyní vedou jednání o možné cestě do budoucna.

Modelů, jak by taková spolupráce mohla vypadat, existuje vícero. V aplikaci FlashNews aktuálně z těch větších médií zůstávají například Deník N či CNN Prima News, ale Horký nastavený model spolupráce nechce prozrazovat. „S každým médiem jednáme individuálně, a proto bychom neradi o detailech spolupráce mluvili,“ říká a hovořit zatím nechce ani o monetizačních modelech, na jakých má být do budoucna postaveno fungování samotných FlashNews.

Livesport

Česká technologická společnost, která patří mezi největší světové poskytovatele výsledků,…

„Souhlasili jsme s přebíráním titulku a perexu, nemáme s tím problém. Nic víc domluvené není,“ uvedl pro CzechCrunch Ján Simkanič, ředitel Deníku N. Zpravodajský portál CNN Prima News s FlashNews dle svého vyjádření o možnostech spolupráce dál jedná, ale prozatím svůj obsah ze služby nestahuje. Na spolupráci by se ve FlashNews rádi dohodli i s dalšími hráči, ale jejich reputace minimálně u těch, kteří nechali svůj obsah stáhnout, utrpěla zásadní rány.

„Aktuálně o žádné formě spolupráce s projektem FlashNews neuvažujeme, tedy nemáme ani stanovené podmínky, za jakých bychom byli ochotni náš obsah nabízet,“ říká Aneta Kapuciánová ze Seznamu, který provozuje zpravodajský portál Seznam Zprávy. Vedle něj už nyní v aplikaci FlashNews nejsou ani třeba Blesk, iHNed, Aktuálně.cz, Info.cz, iDnes či Novinky.cz.

K obviněním, že FlashNews krade obsah, Filip Horký říká, že z pohledu zobrazování obsahu třetích stran postupují stejně jako jiné služby, které jsou už dlouhé roky na trhu. Obsah třetích stran zobrazují například RSS čtečky či služba Google News, avšak každá funguje na trochu jiném principu. O rozdílech mezi RSS čtečkou a agregátorem, se mimo jiné rozepsal na Info.cz Martin Malý.

flashnews

Detail článku v aplikaci FlashNews

„Zásadní rozdíl je v tom, že RSS kanály slouží výlučně pro osobní potřebu našich čtenářů, zatímco FlashNews využívají náš autorský obsah pro komerční účely. To je však možné pouze s naším předchozím písemným souhlasem, respektive po sjednání licenční smlouvy, která určí podmínky vzájemné spolupráce,“ uvádí mluvčí Economie Jakub Kašpar.

Právě licenční smlouvu má mediální dům vydávající také Hospodářské noviny či týdeník Respekt podepsanou s Google News, které taktéž shromažďují zprávy z různých zdrojů. Kolem fungování zpravodajského agregátoru Googlu ostatně také byly velké spory, které současné dění kolem FlashNews v mnohém připomínají a navíc stále probíhají.

Jeden podstatný rozdíl, který zmiňují i mnozí vydavatelé, tu ovšem ve fungování Google News a FlashNews je vidět hned „na první klik“. Zatímco služba Googlu zobrazí jen titulek (případně s fotkou) a při kliknutí odkáže rovnou na daný web, na FlashNews je mezikrok v podobě další stránky, kde je navíc i perex – až tam se může uživatel prokliknout na původní zdroj zprávy.

knihobot2

Přečtěte si takéAby se na přečtené knihy neprášilo ve sklepě. Knihobot je moderní antikvariát 21. století a míří na tržby 50 milionůAby se na přečtené knihy neprášilo ve sklepě. Knihobot je moderní antikvariát 21. století a míří na tržby 50 milionů

Tady se pak debata vrací zpět k budoucí monetizaci FlashNews, která je zatím zahalena tajemstvím. Jednou z variant je například oblepení (nejen) této stránky s detailem článku reklamou, na níž by vydělával pouze provozovatel FlashNews (společnost Livesport News patřící Livesportu), byť by to bylo i díky obsahu jiných vydavatelů. A těm se to nelíbí.

Ve FlashNews uživatelé nenajdou jen zprávy z největších zpravodajských serverů, čerpat mohou i ze sociálních sítí, úředních vývěsek obcí, webů sportovních klubů či ministerstev. Z více než deseti tisíc zdrojů představují média prý jen desetinu, ale bez těch největších zpravodajských serverů, které denně sledují miliony lidí, by byla funkčnost FlashNews značně omezena.

„I teď se na FlashNews dostanete k obrovskému množství informací ze světa, z domova nebo třeba i z bulváru. To ale pochopitelně neznamená, že by nebyla spolupráce s co nejširším portfoliem vydavatelů důležitá,“ přiznává Filip Horký. Rozhovor v celém znění, na jehož otázky odpovídal šéf FlashNews po e-mailu, najdete níže. Potvrzuje v něm mimo jiné to, že změny se dotknou také podobně fungující služby FlashSport, která byla spuštěna před několika měsíci.

FlashNews má za sebou pořádně horké dva týdny. Když jste službu spouštěli, čekali jste, že může něco podobného nastat?
Čekali jsme, že ne všichni vydavatelé hned uvidí naši službu tak, jak ji vidíme my – tedy že z ní mohou profitovat, stejně jako z ní profitují uživatelé. Chtěli jsme je o tom přesvědčit, ale nečekali jsme, jak silný hlas proti nám zazní. A jak rychle.

Tak hlasitý odpor nás překvapil i z toho důvodu, že na té úplně základní věci – tedy, že zobrazujeme jen krátký úryvek textu a celý článek je vždy k dispozici na cílovém webu – není nic nového a obdobné služby už mnoho let na trhu fungují. A podobně silné vyjádření emocí vůči nim jsme nezaznamenali.

Udělali jste chybu?
Udělali. Nedokázali jsme naši vizi k vydavatelům správně komunikovat. Nepovedlo se nám vysvětlit klíčovým hráčům na trhu, že nepřicházíme jako jejich konkurenti, ale jako někdo, kdo s nimi chce spolupracovat. A kdo chce zároveň dostávat obsah z desítek tisíc zdrojů k relevantním uživatelům.

Stačí si uvědomit, jak spousta z nás doposud na internetu funguje. Jdete na jeden, dva weby, na kterých si projedete, o čem zrovna píšou, a možná si něco přečtete. Jenže „internet“ taky může být spousta velmi zajímavých stránek, které publikují jenom o tom úzkém výseku vaší záliby. A vy byste se o něčem takovém bez FlashNews dozvídal daleko komplikovaněji.

Co se přesně ve FlashNews dělo a proč jste se nakonec rozhodli největší vydavatele z platformy odstranit?
Jak jsem říkal, nezvládli jsme hlavně komunikaci s vydavateli. Tedy s těmi, se kterými chceme od začátku jednat. Nejde jen o ty největší. Část veřejného prostoru jsme jednoduše nedokázali přesvědčit o tom, co přicházíme dělat a jak to chceme dělat. Když odhlédnete od toho, co FlashNews přináší navíc, tak například z pohledu zobrazování obsahu třetích stran postupujeme stejně jako jiné služby, které jsou už dlouhé roky na trhu.

To jsme ale nedokázali vysvětlit a i já osobně jsem v tomto selhal. V mém přístupu bylo příliš arogance a představ, že každý přece uvidí, že je to skvělé. A že ho nejdeme ohrožovat, ale že se chceme snažit dostávat k lidem věci, které by vědět měli a které třeba doposud míjeli. K téhle chybě jsme se museli postavit. Vydavatele, kteří vyjádřili nesouhlas s tím, že jsou mezi našimi zdroji, jsme z FlashNews odstranili. A chceme s nimi jednat – s částí už jednáme –, jaká je možná cesta do budoucna.

filip-horky5

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

Dopředu jste byli domluvení například se CNN Prima News a Deníkem N, ti na platformě zůstávají? Jak je nastavená vaše spolupráce se CNN Prima News a Deníkem N?
S každým médiem jednáme individuálně, a proto bychom neradi o detailech spolupráce mluvili.

Jak to vypadá s dalšími vydavateli? Dokážete se domluvit?
Já věřím, že se nakonec dokážeme domluvit s drtivou většinou vydavatelů. Určitě mohu slíbit, že pro úspěch těchto jednání uděláme maximum.

Víte už teď, že někdo na vaší platformě prostě nebude?
Dosud se nestalo, že bychom od některého z vydavatelů, se kterým se chceme dohodnout, dostali rezolutní odpověď ve smyslu: „Je úplně jedno, co nabízíte a co děláte, na tohle vám nikdy nepřistoupíme.“

Ozvali se ještě další hráči, kteří v tom vidí problém?
Všechny, kteří se aktivně ozvali a vyjádřili svůj nesouhlas s tím, že jsou ve FlashNews zahrnuti, jsme vyřadili. Tohle je jenom jedna část toho, co je nyní vidět. Na druhé straně evidujeme desítky žádostí od vydavatelů a zdrojů, kteří ve FlashNews nejsou a mají zájem tam být. Komunikujeme s nimi a ve chvíli, kdy se domluvíme na tom, jak bude spolupráce vypadat, tak je přidáváme.

Tvrdíte, že největší vydavatele nutně nepotřebujete, ale pokud by na platformě dlouhodobě nebyli, nebude to pro spoustu uživatelů problém, protože právě tento obsah vyhledávají?
I teď se na FlashNews dostanete k obrovskému množství informací ze světa, z domova nebo třeba i z bulváru. To ale pochopitelně neznamená, že by nebyla spolupráce s co nejširším portfoliem vydavatelů důležitá. Budování a rozvíjení FlashNews by bez těch největších bylo určitě o něco náročnější a trvalo by déle. Ale jeho podstatu – tedy ulehčení uživatelům, aby se dostali ke všem informacím, které je zajímají a které skutečně ovlivňují jejich život – to nijak nemění.

Síla FlashNews nezávisí na konkrétním vydavateli – naší misí je dát dohromady maximální možný počet zdrojů informací a umět je uživateli nabídnout. On sám se pak má rozhodnout, jaké zdroje konzumovat chce a jaké ne. Jaká témata ho třeba nezajímají a nechce o nich dostávat informace. To jsou věci, které se často objevují v diskuzích – lidé třeba nechtějí, aby na ně vyskakovaly články o vraždách nebo dopravních nehodách. U nás budou mít možnost, jak se tomu vyhnout.

Řeší se kradení obsahu, fotek apod. Vy tvrdíte, že dodržujete zákon, vydavatelé tvrdí, že ho porušujete. Původně jste s tím chtěli dojít až k soudu, nakonec jste ale couvli dřív. Neměli jste tedy pravdu?
K soudu jsme s tím dojít nechtěli. Ne proto, že bychom se báli, že FlashNews něco porušují – i teď si stojíme za tím, že jsou absolutně v souladu se současným českým a evropským právem. Zobrazujeme jen omezenou část článku a jeho celé znění je vždy k dispozici až na cílovém webu, kde ho vydavatel plně monetizuje. Z naší strany tak nedochází k žádnému poškozování jeho příjmů. Naopak fungování FlashNews v prvních dnech ukázalo, že si lidé díky nám hledají cestu na weby, na které by jinak nedošli.

Nechtěli jsme ale nikoho přesvědčovat o našem pohledu až u soudu. Naší hlavní ambicí bylo a musí být obhájit svou vizi projektu FlashNews před partnery u jednacího stolu.

Jak by vlastně měl vypadat budoucí byznys model za FlashNews, který jste chtěli teprve rozvíjet?
O tom bych v téhle chvíli mluvit nechtěl, omlouvám se.

Vlna kritiky se přenesla vedle FlashNews také na FlashSport. Bude se měnit i jeho fungování?
Ano, bude. Ten příběh se stále vyvíjí, myslím, že nemá smysl sdílet nějaké závěry, dokud nejsou finální.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym

Livesport

Česká technologická společnost, která patří mezi největší světové poskytovatele výsledků,…

Klíčoví lidé

martin-hajek

Martin Hájek

Partner