InzerujTEĎ
Prodám : LESOVŮZ MAN TGA 33.480 , kompletní odvozní souprava a ZETOR FORTERRA 110 LESÁK najeto 7800 km, 2707 Mh, provoz od 2017, 105 HP
LESOVŮZ MAN TGA 33.480 6x6+OSTROJ 190+NÁVĚS UMIKOV NPK 39
kompletní odvozní souprava, Man provoz 2009, 350 000 km, poloautomat, 353 kW, Euro4, 1 lůžko, nezáv. top., EBS, retardér, málo používaný pouze pro vlastní přepravu dřeva na delší…
v textu
Kdy a kam
-
Čarodějnické odpoledne
Čtvrtek 25.4 15:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Na Sadech, České Budějovice
-
Tvořivý rok – gravírování
Čtvrtek 25.4 16:00 - Jihočeská vědecká knihovna - pobočka Čtyři Dvory, Emy Destinové 46, České Budějovice
Letní a zimní čas
V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?
Nejstarší parní lokomotivu v Jindřichově Hradci rozebrali na šroubky. Dnes už je jako nová
23.11.2020 18:15
JINDŘICHŮV HRADEC – Víc než rok trvala generální oprava parní lokomotivy U37 002, která pochází z roku 1898 a vyrobena byla v Rakousku. Je nejstarší mašinou, kterou Jindřichohradecké místní dráhy vlastní. Po celkové rekonstrukci absolvuje několik zkušebních jízd a do ostrého provozu vyjede zřejmě příští rok na Velikonoce. Více o lokomotivě i jejích opravách prozradí vedoucí oprav Jan Píšala.
Od kdy tato lokomotiva na úzkokolejce jezdí?
Tato konkrétní mašina zde jezdila pouze v jedné etapě svého života. A to je od roku 2005, kdy byla poprvé opravena. Nicméně v minulosti, přibližně do konce padesátých let, na našich úzkokolejkách jezdily lokomotivy téhož typu, ale jinačích evidenčních čísel.
Proč jste ji po patnácti letech znovu opravovali?
Když se vrátím k té první opravě, tak u té si představte dva totální vraky parních lokomotiv téhož typu, které moji předchůdci získali a vyrobili z nich jednu provozuschopnou mašinu. Ta v roce 2005 tady začala vozit cestující. V čele nostalgických vlaků jezdila až do roku 2017, kdy jsme ji museli odstavit pro závadu parního kotle. Potom lokomotiva několik let nejezdila a v září loňského roku jsme se rozhodli ji znovu opravit. Samotná oprava zabrala přibližně třináct měsíců.
Co všechno jste museli opravit?
V podstatě jsme provedli generální opravu lokomotivy. To znamená, že jsme ji rozebrali téměř do každého šroubku. Všechny komponenty jsme museli sundat a zjistit, v jakém jsou stavu. Potom jsme díly buď důkladně opravili anebo vyrobili nové. Co nejvíce věcí jsme se snažili opravit svépomocí díky šikovným rukám členů naší dílny. Nicméně některé složitější komponenty jsme museli nechat opravit jinde. Mluvím konkrétně o parním kotli, což je srdce lokomotivy. Ten pro nás opravila externí firma z Kolína.
Kolik taková oprava stojí?
Levná záležitost to není. Oprava této lokomotivy je v řádu milionů korun. Přesně to ještě nedokáži říct, protože stále probíhají určité dokončovací práce. Ta částka tedy pomalu stále stoupá nahoru.
Jaké jsou technické parametry parní lokomotivy U37 002?
Je úzkorozchodná. To znamená, že jezdí po užším rozchodu sítě, než jsme zvyklí na většině českých železnic. V tomto případě se jedná o rozchod 760 milimetrů. Vyrobena byla v roce 1898 v Rakousku a na území Československa jich jezdilo i několik dalších. Váží třiadvacet tun a její konstrukční rychlost je pětatřicet kilometrů za hodinu.
Kolik za sebou utáhne vagónů?
To je podobné jako u auta. Když plně naložíte auto, tak má větší spotřebu a sípe. Lokomotiva se chová stejně. Když za ni zapřáhneme jeden vagónek plný lidí, tak to mašina vůbec nepozná. A naopak. Když zapřáhneme deset vozů plných uhlí, tak bude mít problém je utáhnout. My provozujeme osm historických vagónů. S touto zátěží na našich tratích si lokomotiva většinou hravě poradí. Samozřejmě jde i o šikovnost topiče a strojvedoucího.
Kdy opravená mašina poprvé vyrazí na trať?
V původních plánech jsme počítali s tím, že lokomotiva začne jezdit okamžitě po opravě, tedy ještě letos na podzim. Nicméně koronavirová krize nám plány zhatila a vypadá to, že poprvé s cestujícími vyrazí na trať příští rok o Velikonocích. Ale ještě se to může změnit podle aktuální situace. Tomu všemu ale budou předcházet zkušební jízdy bez cestujících. Ty chceme stihnout ještě v letošním roce.
Je takto rozsáhlá oprava lokomotivy běžná?
Rozhodně nejsme jediná společnost, která umí opravit parní lokomotivu. Ale jsem velice rád, že jsme jednou z nich. Pyšníme se tím, že jsme nejfrekventovanější provozovatel parních vlaků v České republice. To je způsobené tím, že v letních měsících, tedy v červenci a srpnu, u nás parní vlak vyjede každý den. A to opravdu uvidíte jen u nás, v Jindřichově Hradci.
Má opravená mašinka jméno?
My jí interně říkáme označením U třicet sedmička, někteří říkají jen účko a ti neotrlejší jí říkají „malá". Ta lokomotiva je totiž vzrůstově i výkonem malá.
Kolik dalších parních lokomotiv provozujete?
V současné době vlastníme tři parní lokomotivy. Dvě jsou provozuschopné a mašina z roku 1958 na svoji opravu teprve čeká.
Autor: Lucie Váchová
Diskuse k článku - napište váš názorDalší zprávy z regionu
-
Mistři! Volejbalisté Českých Budějovic vládnou po pěti letech tuzemskému volejbalu!
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Volejbalové šílenství na jihu Čech má zlatou tečku! V sezoně, kdy to asi čekal jen málokdo, se volejbalisté VK Jihostroj… -
Kraj posílá do jihočeských obcí 351 milionů. Vyrostou sportoviště, přístavby škol, centra pro setkávání
JIŽNÍ ČECHY - Krajští zastupitelé dnes schválili letošní rozdělení příspěvků pro jihočeské obce z Krajského investičního fondu. Původně se… -
Loupežné přepadení v Dačicích. Neznámý muž obral ženu o peníze a zmizel
DAČICE - Jindřichohradečtí kriminalisté vyšetřují loupež, ke které došlo ve středu 24. dubna kolem 15.50 hodin v Dačicích. Neznámý muž tam…