Americký automobilový gigant General Motors se chystá na poli výroby elektrických aut přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Vývoj desítek nových modelů, přesun stovek inženýrů do specializované divize elektrických vozidel a investice 27 miliard dolarů do vývoje baterií a autonomních technologií. To všechno má automobilce pomoci předehnat Muskovu Teslu.

Je sice pravda, že generální ředitelka GM Mary Barra na konferenci Barclays Global Automotive Teslu přímo nezmínila, ale agresivní strategie má podle ní jasný cíl. „Věříme, že je rozvoj elektromobilů klíčový pro růst našeho byznysu, a o podíl na trhu elektromobilů budeme bojovat, dokud se nestaneme jedničkou v Severní Americe,“ vyjádřila se Barra.

V GM ostatně bývali průkopníky ve výrobě elektroaut dávno před Teslou. Už před čtyřiadvaceti lety vyjel z jejich montážní haly v Kalifornii první testovací elektromobil EV1. Z trhu elektroaut se však automobilka postupně stáhla a na počátku nového tisíciletí tím uvolnila místo Elonu Muskovi a jeho Tesle.

V posledním desetiletí se GM sice snaží svůj vliv na trhu elektroaut zvyšovat, doposud to pro ně však byla spíše okrajová záležitost. Hlavní pozornost automobilka směřovala k ziskovější výrobě nákladních aut a SUV se spalovacím motorem.

Situaci změnily až nižší náklady na baterie a komponenty v kombinaci s celosvětovým zpřísňováním pravidel pro omezení emisí CO2. Vše nakonec podtrhl i výsledek nedávných amerických voleb. Je totiž jasné, že administrativa nově zvoleného prezidenta Joea Bidena bude elektrickou dopravu upřednostňovat.

Do roku 2025 investuje GM dalších 7 miliard dolarů.

„Uvědomujeme si, že urychlit výrobu elektrických vozidel a zaujmout přední postavení na trhu nebude nic snadného. Víme ale, že máme všechno, co k úspěchu potřebujeme,“ uvedla Barra. „Do roku 2025 investujeme do tohoto úsilí dalších 7 miliard dolarů. Celkové investice do elektromobilů a autonomních vozidel se tak zvýší na více než 27 miliard.“

Největší americký výrobce automobilů plánuje do roku 2025 uvést na nejrůznější trhy po celém světě celkem 30 nových modelů napájených bateriemi. Ty se budou schovávat pod kapotou značek, které pod koncern GM spadají, jako jsou třeba Cadillac, GMC, Chevrolet nebo Buick.

Prvním novým modelem, který nabídne nízkonákladovou baterii Ultium z dílny GM, je GMC Hummer EV, který se má objevit koncem roku 2021. Následovat bude crossover Cadillac LYRIQ, který dorazí o pár měsíců později.

Předpokládaná podoba elektrického Hummeru

Hlavním měřítkem úspěchu bude pro GM bezesporu porovnání s Teslou. Ta je totiž na cestě vzhůru. Posledních pět čtvrtletí si připsala zisk, stabilně posiluje výrobu, její automobily se prodávají stále lépe a lépe a fanouškovská základna navíc patří k těm nejvěrnějším na trhu.

To vše z Tesly udělalo aktuálně nejcennějšího výrobce automobilů na světě s tržní hodnotou 473 miliard dolarů.

Nicméně její produkční kapacita a výdělky jsou zatím stále pouhým zlomkem těch v General Motors. A ačkoliv Musk usiluje o otevření dvou nových továren v Německu a Texasu, bude ještě několik let trvat, než se Tesla v tomto ohledu GM vyrovná. Tedy za předpokladu, že teď GM nešlápne pořádně na plyn.

Jejich aktivit si všímají i investoři. „Byli jsme příjemně překvapeni novými cíli GM na poli nákladů a ziskovosti jejich elektromobilů, včetně plánů dosáhnout podobných, nebo dokonce vyšších marží než u modelů se spalovacími motory,“ uvedl akciový analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner. Nová strategie podle něj může GM na trhu elektromobilů zaručit silnou pozici i solidní ziskovost.

Vydání Forbesu Zázrak

Spolu s už zmíněnými elektrickými modely značek Hummer a Cadillac uvede společnost v nejbližších letech další tři modely pod značkou GMC a čtyři elektromobily značky Chevrolet.

General Motors tvrdí, že budou schopni se ziskem prodávat elektrická vozidla s dojezdem až 650 kilometrů na jedno nabití, a to kvůli nízkým nákladům na baterie Ultium. Ty jsou přibližně o 40 procent nižší než ty, které v současnosti využívá jedno z nejprodávanějších elektroaut Chevrolet Bolt EV.

„Další generace Ultium, která je v plánu za několik let, bude dokonce až o 60 procent levnější než baterie v Boltu a nabídne dojezd až 720 kilometrů na jedno nabití,“ uvedl Doug Parks, viceprezident GM. Další úspory nákladů podle něj navíc přinese využití stejných dílů napříč všemi produktovými řadami General Motors.