Hlavní obsah

Dakar 2021 odhaluje trasu: Bude pomalejší a techničtější

Foto: Big Shock Racing

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavná terénní vytrvalostní rallye už zná svou trasu pro nadcházející ročník. Pojede se v opačném směru než v minulém ročníku, nejdřív tedy budou duny a finiš bude na kamení. Co na to říkají naše největší želízka v ohni, závodní piloti Martin Prokop a Martin Macík?

Článek

Minulý ročník Rally Dakar byl pro pořadatele zčásti testovací – poprvé se jelo na území Spojených arabských emirátů, a proto se ověřovala organizace, logistika, divácká atraktivita, a především náročnost zvolené trasy vedoucí přes tamní rozlehlé pouště, údolí a hory. Zkušenosti přitom nebyly jen pozitivní. „Závod byl hodně rychlý, spoustu dunových polí jsme objížděli, protože se organizátoři báli, aby písek nebyl moc měkký,“ vzpomíná na loňský Dakar Martin Macík.

Organizátoři se naštěstí poučili, a tak letošní Dakar (prý) bude pomalejší a daleko techničtější! Na závodníky čeká v rámci 12 etap celkem 4 767 závodních kilometrů (celková délka je vskutku maratonských 7 464 km), téměř každá jednotlivá etapa tak bude měřit přes 400 kilometrů. Pojede se v opačném směru než letos, závodit se tak začne v dunách a končit se bude na skálách.

Právě skály se na začátku ukázaly být největší atrakcí pro fotografy, ale pro jezdce samotné to nic moc nebylo. Jelo se totiž většinou ve vysokém tempu po šotolinových cestách mezi balvany a nešlo ani tak o to, kdo je lepší jezdec, ale kdo má rychlejší auto a kdo netrefí žádný větší kámen a neztratí drahocenný čas výměnou proražené pneumatiky. Podobně tristní pak byly i mnohdy více než několikakilometrové úseky, kde se dalo jet na plný plyn – speciály tady jezdily rychlostmi od 160 až do 205 km/h. Opravdové závodění v písku, tedy to, co dělá Dakar Dakarem, se objevilo spíš až v druhé polovině závodu.

Foto: Dakar

Dakar 2021 se pojede v protisměru a trať má být náročnější a techničtější

Realizační tým kolem Davida Castery, šéfa Dakaru, se z loňského průběhu poučil a hodlá letošní soutěž udělat těžší. „Pojedou se nové rychlostní zkoušky, snažili jsme se snížit délku a počet rychlých úseků, přičemž důraz by měl být kladen hlavně na techniku jízdy a na navigaci,“ slibuje Castera.

„Maratónská etapa otestuje řízení, vybavení a vytrvalostní vlastnosti konkurentů bezprostředně po dni odpočinku v Ha'ilu. A nejdelší ostrá etapa (511 kilometrů) čeká na závodníky předposlední den. Tady se může všechno ještě pořádně zamotat, protože to bude extrémně náročné, sto kilometrů se totiž pojede v dunách.“

Do závodu je přihlášených 321 účastníků. Z toho je 108 motocyklů, 21 čtyřkolek, 124 osobních automobilů a malých strojů Side by side, ale také 42 nákladních vozidel a 26 strojů v nově otevřené kategorii „Dakar Classic“, kde mohou jet osobní a nákladní auta vyrobená před rokem 2000. Česko bude mít na startu Rally Dakar 2021 třetí největší zastoupení s 23 registrovanými účastníky!

Foto: MP-Sports

Tentokrát by se Martin Prokop chtěl probojovat do první desítky, a pokud možno zaútočit rovnou na nejlepší pětku

Nemůžeme se dočkat. Letošní rok byl trochu jalový, co se závodění týče, nemohli jsme najet tolik ostrých kilometrů, co jsme chtěli, a vzhledem k situaci to bylo náročné, i co se úprav auta a následného testování týče, ale asi i o to víc se těšíme,“ říká Martin Prokop, pětinásobný účastník Dakaru. „Trasa by snad měla být těžší, ale stejně jsme udělali pár změn, co se rychlosti auta týče. Zmenšili jsme aerodynamický odpor, máme jiné diferenciály, takže auto je takové ostřejší a taky jsme se snažili trochu upravit charakteristiku motoru. Cíle jsou stejné jako každý rok, bereme cokoliv v první desítce, ale samozřejmě, že ideální by byla první pětka.“

Martin Prokop vyrazí na Dakar s navigátorem Viktorem Chytkou, který se v letošním roce na místě spolujezdce osvědčil. „Bavilo mě to a baví mě to, jsem samozřejmě rád, že nám to klape,“ říká Chytka. „Novinkou bude elektronický roadbook, kdy papírový blok nahradí tablet v kabině. Nemám strach, že bych si na to nezvyknul, ale samozřejmě, že jsem zvědavý, jak se bude ovládat za jízdy v náročném terénu."

A Martin Macík jr., na Dakaru 2020 náš nejúspěšnější řidič kamionu, k tomu dodává: „Čeká nás vážně těžký Dakar, 400 kilometrů a víc každý den je skutečně nálož. Trošku se bojím poslední čtyř etap, po náročném začátku v dunách přijde maratónská etapa a tři nejtěžší etapy těsně před cílem. My jsme si ale přáli, aby byl další ročník náročný. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Bude to záhul, ale už se na to těším.“

Foto: Big Shock Racing

Letos si posádka Martina Macíka vyjela páté místy, příští rok by určitě chtěli dopadnout ještě lépe

Program oficiálně začne 1. a 2. ledna 2021 technickými přejímkami, ještě 2. ledna bude pokračovat prologem, který určí pořadí do první etapy, a slavnostním průjezdem přes podium. Hned 3. ledna se začne závodit naostro s přestávkovým dnem 9. ledna a velké finále přijde 15. ledna, kdo v ten den projede cílem, to se teprve uvidí. My v Garáži budeme držet palce všem našim závodníkům!

Reklama

Načítám