Tak Lady Snowblood opravdu nezapře, že se u ní Quentin Tarantino inspiroval. Že má americký režisér zálibu ve filmech všech (mnohdy i „pokleslejších“) žánrů, to jsme věděli. A stejně víme, že jsou jeho projekty z řemeslného hlediska vždycky mistrně zvládnuté. U Lady Snowblood to bylo docela překvapení. Tím spíše, že skoro ve stejné době vzniknul v Zemi vycházejícího slunce také Street Fighter se Sonnym Chibou, který byl natočený tak bídně, že byl zastaralý de facto už v době svojí premiéry. O nechtěně směšném, ba až absurdně trapném počinu Thriller – En grym film, raději ani nemluvě.
Velký podíl na zaslouženém úspěchu této podívané má pochopitelně také představitelka titulní hrdinky Meiko Kaji, která nazpívala i tuto písničku, kterou proslavilo uvedení Kill Billa (spolu s Urami Bushi), takže se rodačka z Tokia rozhodla oprášit svoji hudební kariéru. Velká škoda, že kvůli jazykové bariéře odmítla všechny herecké nabídky z Hollywoodu, protože z asijských hereček se v Továrně na sny výrazněji prosadily akorát Michelle Yeoh, Zhang Ziyi, Gong Li, Rinko Kikuchi, Sonoya Mizuno, Veronica Ngo, ale například Lucy Liu aka O-Ren Ishii počítat nemůžeme, jelikož se narodila v USA.
Tím se vlastně znovu dostáváme ke čtvrtému, resp. čtvrtému a pátému filmu „Šílence z videopůjčovny“. Společným rysem je vedle čtyř úhlavních nepřátel, výcviku (tady podobně krutý, jako ten v podání Pai Meie, jelikož Juki je ještě malá), využití samurajských mečů, některých kompozičně obdobných záběrů, působivého vyprávění a s tím souvisejícího do jisté míry pohrávání si s divákem, také rozdělení do kapitol. U Lady Snowblood se nazývají Slib pomsty spaluje lásku a nenávist; Plačící bambusoví panáci potřísnění krví; Deštník od krve, srdce z uvadlých květin; Palác potěšení, závěrečné krveprolití. Kapitoly v tomto případě pouze dál striktně rozdělují pomstu na jednotlivých záporácích, takže nejsou nezbytně nutné. Na rozdíl od Kill Billa, který je příběhově obsáhlejší a nechronologický ve více než jedné retrospektivě.
Lady Snowblood je film, který kromě pomsty výtečně servíruje taky atmosféru Japonska ve druhé polovině 19. století. Nebude od věci upozornit, že patří k těm dílům, která si vysloužila pokračování, o kterých se paradoxně málo ví. Přitom Lady Snowblood: Love Song of Vengeance režíroval stejný tvůrce a hlavní roli si v něm opět zahrála Meiko Kaji. Každopádně rok 1973 výrazným ženským hrdinkám přál. Nejen proto, že se narodily Kate Beckinsale, Neve Campbell, Juliette Lewis, Vera Farmiga či Lena Headey, ale také kvůli tomu, že do kin šly z tohoto úhlu pohledu minimálně další dva pozoruhodné tituly – v Americe blaxploitační Coffy, u nás pohádka Tři oříšky pro Popelku, kterou shodou okolností znají i v Japonsku.
FOTO: cinema.de