Finanční úřad bude znovu posuzovat reklamu vozu závodníka Prokopa

Nejvyšší správní soud zrušil rozhodnutí Finančního úřadu o doměření daně dovozci zboží značky ELAN.

V celém sporu jde o objednávku reklamní plochy na soutěžním vozidle vozidle závodníka Martina Prokopa (Jipocar racing team) během závodu „FxPro Rally Cyprus“ ve dnech 4. – 6. 11. 2010 na Kypru.Finanční úřad jako správce daně toto reklamní plnění neuznal, protože se na daném soutěžním vozidle neobjevilo firemní logo. Namísto něj se na něm objevila reklama značky ELAN.Dovozce v soudní žalobě vysvětluje, že je již od roku 1999 do současnosti výhradním dodavatelem zboží této značky pro ČR. Propagací značek, které distribuuje, si zajišťuje ekonomický přínos.

V žalobě pak dovozce zmiňuje televizní sestřihy závodu vysílané na české odnoži programu Eurosport a odkazuje na vystoupení posádky soutěžního vozidla v České televizi. Kromě toho cituje tiskovou zprávu, kde jeden ze členů posádky výslovně hovoří o žalobci jako o výhradním dovozci značky ELAN do ČR.

Podaříli se žalobci reklamou oslovit koncové zákazníky, kteří nakoupí zboží značky ELAN v českých obchodech, pořídí zboží, které těmto obchodům dodal žalobce jako výhradní dovozce. Tito zákazníci tak objednávkou zboží značky ELAN přispějí k dosažení, zajištění a udržení příjmů žalobce.

Finanční úřad jako žalovaná strana prostudoval důkazní prostředky předložené v odvolacím řízení velmi důkladně. V případě reklamních plnění Martina Prokopa zdůrazňoval, že podle nich měla na kyperském závodu reklamu značka ELAN, nikoliv obchodní jméno a služby žalobce, jak uváděla smlouva mezi žalobcem a tímto dodavatelem. Ta navíc byla velmi obecná a nekonkrétní. Žalovaný proto neviděl souvislost mezi vynaloženými výdaji za reklamu poskytnutou závodníkem Prokopem a získáním daňově účinných příjmů žalobce. Reklama mohla vést pouze ke zvýšení zdanitelných příjmů u společnosti ELAN, d.o.o. (slovinská obdoba s.r.o.). Argument, že žalobce je výhradním dodavatelem značky ELAN na český trh a reklama na Kypru pro něj byla přínosem, finanční úřad označil za irelevantní a nepodložený. Nepodařilo se podle něj prokázat, že by služba sjednaná ve smlouvě skutečně proběhla.

Finanční úřad vyjádřil pochybnosti, zda-li se vozidlo s reklamním polepem firmy ELAN vůbec účastnilo závodu na Kypru, respektive zda-li na něm byla objednaná reklama.

Podle rozhodnutí soudu dovozce opravdu je a v relevantní době byl výhradním dodavatelem zboží značky ELAN. Z toho logicky plyne, že objednávky a nákupy tohoto zboží v ČR vedou k jeho ekonomickým ziskům. Proto výdaje související s propagací značky ELAN v ČR – za podmínky jejich prokázání a doložení – mohly spadat do kategorie výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů ve smyslu § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Grafickou podobu zajistil WebRex s.r.o.
 
Výroba www stránek a eshopů