​Model MAN eTGE pro lokálně bezemisní městskou distribuci

​Model MAN eTGE pro lokálně bezemisní městskou distribuci

Společnost MAN Truck and Bus je známá především jako výrobce těžkých nákladních vozidel. Součástí její nabídky je však i lehká řada TGE, jejíž součástí je také plně elektrická verze eTGE.

Bez ohledu na to, co si kdo o elektromobilitě, která je masivně prosazována Evropskou komisí, myslí, v městech přenesení znečištění ovzduší produkované vozidly jinam své opodstatnění má. A svou odezvu nachází tato snaha i u výrobců vozidel, kteří nabízejí lokálně bezemisní elektrická rozvážková vozidla.

Model eTGE se skříňovou nástavbou L3H3, který byl homologován v kategorii N1 do 3,5 tuny, jsme si mohli vyzkoušet přímo v provozu. Vozidlo mělo elektromotor o výkonu 100kW s točivým momentem 290Nm, lithium‑ionovou baterii HV 35,8 kWh. Akumulátor lze podle výrobce plně nabít při použití AC Wallbox 7,2kW za 5 hodin a 20 minut, při použití nabíječky DC 40kW lze dosáhnout 80procentní kapacity již za 45 minut. Udávaný dojezd podle normy WLTP je 110 – 115km. Ten se samozřejmě liší podle provozních a klimatických podmínek i podle hmotnosti nákladu. Užitečné zatížení ve verzi do 3,5 tuny je přibližně 950kg.

Vozidlo bylo vybaveno například nouzovým brzdovým asistentem, asistentem udržování jízdního pruhu, couvací kamerou, infotainmentem MAN Media Van Navigation a omezovačem rychlosti nastaveným na 90km/h.

Jízdní vlastnosti

Nebýt výrazných nápisů na skříni upozorňujících na nulové emise, na pohled se vozidlo od klasické verze se vznětovým motorem nikterak neliší. A podobně je tomu i v kabině vozidla. Kromě odlišností na informačním panelu jsou kabina i ovládání stejné jako u modelu TGE.

Ještě před jízdou jsme byli upozorněni na drobnou, ale užitečnou vlastnost vozidla – bez zapnutých bezpečnostních pásů se automobil nerozjede. To, že jedeme v elektromobilu, však bylo zřejmé okamžitě. Jak co se týče akcelerace, tak i prakticky bezhlučnou jízdou. Vzhledem k tomu, že vozidlo je určeno především pro městskou distribuci, vynechali jsme jízdu po dálnici, ale zaměřili jsme se na jízdu po městě a na příměstských komunikacích nižší třídy. Při jízdě a couvání v užších ulicích jsme u vozidla s délkou 5986mm ocenili couvací kameru, která umožňovala bezpečné manévrování.

Kapacitu akumulátoru jsme neposuzovali, jednak proto, že vozidlo bylo nenaložené, a také proto, že jsme je používali v ještě teplém podzimním počasí. Je na každém provozovateli, aby si sám vyzkoušel, nakolik je pro jeho potřeby elektromobil vyhovující.

Návratnost pořizovací ceny

Jako protiargument pro pořízení vozidla s elektropohonem se často udává jeho vysoká pořizovací cena. U vozidla, které jsme měli k dispozici, činila 1190000Kč. Výrobce však udává, že cena je vysoká jen zdánlivě. Například v německých podmínkách jsou celkové náklady na vlastnictví vozidla (TCO) již po čtyřech letech stejné jako u vznětové verze TGE. Z dlouhodobého hlediska pak může být verze eTGE mnohem ekonomičtější volbou, a to jak díky státní podpoře, daňovému zvýhodnění, tak i sníženým nákladům na energii.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner