A320neo nabídne vyšší kapacitu. Ale také větší nepohodlí.

  • 02.12.2020 08:00

Airbus plánuje nabízet „zhuštěnou“ konfiguraci svého populárního modelu A320neo. Zatímco standardní verze mohou přepravit v maximálně husté konfiguraci 189 míst, nové uspořádání kabiny zvýší tento počet až na 194 míst. Tato konfigurace se přitom ještě vejde do limitů na evakuaci. Problém je, že to bude znamenat zkrátit rozestup sedaček na 27 palců, což je poněkud extrémní hodnota, která slibuje velmi omezené pohodlí.

Airbus se tak zřejmě snaží kontrovat Boeingu 737-8200, který v příštím roce nasadí Ryanair. Ryanair chce svá nová letadla využívat s kapacitou až 197 cestujících.

Pokud by byl letoun využit v plné kapacitě, pak 5 míst navíc znamená denně (při šesti letech/den) 30 cestujících navíc. Pokud by se letoun používal teoreticky 365 dní v roce, jde takřka 11 000 míst navíc. Pokud by se tato dodatečná kapacita prodala, pak jdou výnosy v podstatě rovnou do zisku, neboť proti nim nejsou prakticky žádné náklady.

Taková řešení zřejmě „projdou“ jen u nízkonákladových společností. V květnu 2017 příchod MAXů s roztečí sedadel 29 palců u společnosti American Airlines narazil na takový odpor cestující veřejnosti, že společnost rozteč zvýšila na 30 palců. Minimální přípustnou roztečí sedadel se nyní zabývají američtí zákonodárci.

Podle serveru Seat Guru nabízí Ryanair v Boeingu 737-800 rozteč 30 palců, easyJet (řada Airbus A320) 29 palců, Southwest u většiny svých Boeingů 737NG a 737 MAX až 32 palců a Wizz Air (řada Airbus A320) 28  palců. Naopak Airbus proti Boeingu nabízí širší trup, tj. širší sedačky. (Obr.: Ryanair)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace