Nebeského předchůdce Miroslav Kupec úřadoval od září 2018 do června 2019, tedy 10 měsíců. Jemu předcházel jako výjimka potvrzující pravidlo Pavel Krtek, který přežil necelé čtyři roky. Pokud pokračujeme proti proudu času, Daniel Kurucz vydržel pouze od února do listopadu 2014 (celkem 8 měsíců), nicméně i tak překonal o měsíc svého předchůdce Dalibora Zeleného, který do pekelného vlaku jménem České dráhy nastoupil v červenci 2013. Je ale třeba upřesnit, že Dalibor Zelený byl předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah již podruhé ve své kariéře. Poprvé tuto funkci zastával v letech 1998 až 2003.
Tato zběsilá fluktuace svědčí o tom, že pro přežití v čele Českých drah nejsou klíčové manažerské kvality, ale politické krytí. To stoprocentně platí i pro současného předsedu představenstva a ředitele Václava Nebeského. Ministr Karel Havlíček se totiž netají s tím, že mu Nebeský jako persona nesedí. Oficiálně zdůvodňuje svoji vůli odvolat Nebeského tím, že není krizový manažér, kterého České dráhy teď, když kvůli pandemii covidu ubylo cestujících o třetinu a hospodaření se propadlo do těžké ztráty, potřebují.
Otázka je, jak mohl odliv cestujících ve vlacích ČD a z ní vyplývající ztrátu za první pololetí 2020 zvící 1,98 miliardy Kč ovlivnit Václav Nebeský či kdokoliv další, kdo by v časech pandemie ČD vedl. Připomeňme, že hospodaření státního vlakového přepravce za rok 2019 skončilo ziskem 1,3 miliardy Kč.
Václav Nebeský za krátkou dobu, kdy je ve funkci, odvedl slušnou práci. Šéfem drah se stal po 24leté kariéře, která se točila kolem železnice, u níž začal v roce 1996 jako výpravčí. Pod jeho vedením byla modernizována stále ještě obstarožní flotila vagonů ČD. Oproti svým předchůdcům se mu poměrně dařila komunikace s odbory. V reakci na několik letošních nehod na železnici měl odvahu upozornit na citlivý problém, kdy strojvůdci ČD dodržují naoko časové normy, ale ve skutečnosti v čase určeném pro odpočinek melouchaří a jezdí pro konkurenci. Možná i kvůli tomu by měl Nebeský i v případě, že bude vystřídán, zůstat ve vedení Českých drah dál jako místopředseda představenstva.
Pokud to tak dopadne, zůstane aspoň částečně zachována manažerská kontinuita v čele strategického státního podniku a trochu se napraví pověst ČD jako organizace, kde vládne permanentní personální nestabilita.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV