Nejnovější funkce aplikace proslulé posíláním mizejících fotek má zaujmout uživatele TikToku a služby Instagram Reels. Snapchat se v tomto případě nebojí sáhnout hluboko do kapsy a rozdělit mezi nejlepší tvůrce každý den milion dolarů. Platí to zatím jen pro autory z 11 zemí, ve kterých je nyní Spotlight dostupný. Česko v první vlně chybí.
Každý může být influencer
Princip Spotlightu je prostý. Když uživatelé sdílejí fotku nebo video na Snapchatu, uvidí nyní možnost poslat svůj příspěvek do Spotlightu. Pokud projde výběrem správců, bude zveřejněn na nové kartě Spotlight, kterou mohou ostatní uživatelé najít v dolní části displejů pomocí navigační lišty Snapchatu.
Nezáleží na tom, kolik máte sledujících, díky Spotlightu může váš příspěvek potenciálně vidět mnoho z necelých 250 milionů aktivních uživatelů Snapchatu. A stejně jako influenceři, i běžní uživatelé mohou pomocí příspěvků vydělávat peníze. Má to jednu podmínku, aby jim byla vyplacena odměna, musí být starší šestnácti let.
„Navrhli jsme Spotlight jako místo, kde může každý být ve středu pozornosti – aniž by potřeboval veřejný účet nebo měl základnu sledujících jako influencer. Je to pro snapchattery spravedlivé a zábavné místo, na kterém mohou sdílet své nejlepší snapy,“ píše Snapchat na svém blogu
Odměny se budou řídit počty zhlédnutí
Uživatelé Snapchatu budou za své výtvory ve Spotlightu odměňováni podle několika pravidel. Primárně jde o celkový počet unikátních zhlédnutí daného snapu za den v porovnání s ostatními snapy. Snapchat píše, že bude mnoho tvůrců vydělávat každý den. Ti nejúspěšnější pak budou za svou kreativitu odměněni nejvíce.
Stejně jako například TikTok, i Spotlight vytváří personalizovaný feed pro každého jednotlivého uživatele pomocí algoritmu. Co na Spotlightu uvidíte, závisí tedy na vašem chování. Která videa přeskakujete, která videa lajkujete, která sdílíte. Stejně tak jako kolik lidí uvidí váš případný příspěvek ve Spotlightu.
Snapchat se odklání od kořenů
Spotlight představuje jasné odklonění od původní podstaty aplikace – soukromé komunikace s přáteli ze skutečného světa.
Těžko říci, jestli vidina okamžitého výdělku způsobí odliv uživatelů z TikToku a Instagramu, ale jedno je jasné: Spotlight rozhodně vyvíjí na uživatele menší tlak. Nemusí si lámat hlavu s tím, jestli se jim daří množit počet sledujících, dokonce ani nemusí mít veřejný účet.
Dalším důležitým aspektem je, že na Spotlightu neexistuje možnost veřejného komentování příspěvků. Tvůrci se tedy částečně vyhnou případným nenávistným reakcím ostatních uživatelů.
Pomůže Spotlight zmrtvýchvstání Snapchatu?
Zatím to vypadá nadějně. Od představení funkce v polovině listopadu akcie narostly ze 39 na 47,5 dolarů za akcii. Snap slibuje, že bude funkci v závislosti na zpětné vazbě od uživatelů dál vyvíjet a uvádí, že bude Spotlight na principu odměn fungovat minimálně do konce roku s možností prodloužení.
Hodnota akcií společnosti Snap se letos téměř ztrojnásobila.