Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha se loučí s legendárními Karosami, dnes vyjedou naposledy

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Dopravní podnik hlavního města Prahy se tento pátek rozloučí s posledními autobusy Karosa B 951, které v provozu nahradí nízkopodlažní a nízkoemisní vozy.

Praha se symbolicky loučí s autobusy Karosa typ B 951. Stroje vyráběné mezi lety 2001 až 2007 sloužily ve službách DPP od roku 2002 a podle dostupných informací mělo být Dopravnímu podniku hlavního města dodáno až 131 vozů. Jejich životnost ale končí.

Vzhledem ke svému stáří, vyšším emisím a v neposlední řadě i nevyhovující konstrukci jsou tyto stroje postupně nahrazovány. Na poslední službu v pravidelné MHD vyšlu DPP do ulic celkem 14 strojů. „Cestující a fanoušci autobusů se s nimi v průběhu ranní a odpolední špičky budou moci svézt na vybraných spojích linek číslo 103, 123, 162, 165, 169, 175, 182, 185, 191 a 225,“ uvádí na svém webu DPP.

Pokud byste se chtěli s Karosami také rozloučit, ale nebudete mít šanci učinit tak osobně, nezoufejte. Na Mall.tv je totiž připraven živý přenos akce, který můžete sledovat i prostřednictvím Auto.cz. Přenos by měl začít na lince 191 z garáží Řepy a po obědě by se mohl přesunout na linku 175.

Jedna etapa DPP tak sice končí, řada pravidelných cestujících ale jistě ocení, že od soboty 5. prosince budou již všechny pravidelné autobusové spoje pražské MHD plně bezbariérové. Všechny nové stroje jsou totiž nízkopodlažní a navíc podstatně ekologičtější.

Karosy ale z pražské MHD nezmizí úplně. Od soboty 5. prosince by se měly vozy Karosa B951 i kloubové B 961 objevovat v rámci víkendového provozu a o svátcích v rámci retro-provozu na vybraných spojích linek 180 a 213.

Retroprovoz autobusů bude zahájen v sobotu 5. prosince 2020 v 8:18, na lince číslo 213 výjezdem 31. pořadí z obratiště u stanice metra Želivského. V retroprovozu se budou střídat dvě Karosy B 951 evidenčního čísla 4998 a 4999, dvě kloubové verze B 961 evidenčních čísel 6379 a 6380, jeden Irisbus City Bus 12M čísla 3468 a alternativně dva vozy Irisbus Citelis čísel 3510 a 3512,“ upřesňuje na svém webu DPP.

Vyřazené karosy i náhradní díly k nim bude možné v nejbližších dnech zakoupit, a to prostřednictvím obálkové metody na webu DPP.

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Doporučujeme

Avatar - rohYpnol
5. 12. 2020 17:11
Zajímalo by mě
Tyhle busy jsem neměl rád. Ale nutno uznat, že po modernizacích a péči se z toho staly skvělé autobusy. Především bytelné, prostorné a pohodlné. A hlavně mám pocit že i s nízkými provozními a servisními náklady. Proto tyhle busy byly velmi ceněné na východ od nás, protože ty mizerné cesty snáší velmi dobře.

Nový Crossway je taky ok, ale už to není ono. Do města Urbanway asi ok, ale už tam není ta bytelnost a tuhost, celé se to kvůli nízkopodlažnosti třepe... Zajímalo by mě, jak na tom je propočet provozních nákladů u nových modelů proti těmhle starým.
5. 12. 2020 10:44
Re: Praha
Tak zrovna MHD je něco, kde bych CNG viděl jako super volbu - známá trasa, známá spotřeba, dostatek dep, velká flotila, prostě pohoda na plánování. Hybrid nebo elektrický bus je při tom počtu linek bullshit.
5. 12. 2020 10:38
Re: Nahrada
SOR je hrozná láce, Dacia mezi autobusy, možná spíš ještě horší, Lada. Na východě Prahy to je docela mix díky soukromníkům, tam ta nekvalita SORů vynikne. I mnohem starší Karosa/Irisbus/Iveco nebo ještě starší Mercedesy nebudily dojem, že se to na příští křižovatce rozsype na součástky jako nový SOR. Jasný, silnice na prd, zpomalovací pásy jak na chytání zločinců a řidiči s tím jezdí jak prasata, ale prostě SOR se třese, mlátí, samá rána.
5. 12. 2020 09:36
Nahrada
Dufam, ze nahrada nebude za SOR. U nas boli svojho casu v meste na skusku a nepresli.
Moj pohlad ako cestujuceho svojho casu je, ze Iveco (Karosa) je lepsie, pohodlnejsie ako SOR.
5. 12. 2020 09:30
Co ta priloha fotiek
Autor tam pise o odstaveni vozov Karosa rady 900 a ich nahradou. Do prilohy fotiek supne jednu fotku rady 700, potom nejake fotky rady 900 a este sup tam aj starsi nizkopodlazny Citelis ;-) Co nasiel to nahadzal :-)