Pečení chleba postaru IV.
,Jak se pekl v Hluku chleba u pekaře před sedmdesáti lety.
Takovým dotazem jsem byl překvapen svou dcerou a vnučkou hluckého pekaře. V televizi viděla dnešní moderní elektrické velkopekárny i ve skanzenu starou pec na dřevo, kterou v té době ve většině chalup neměli.
Pokusím se pečení chleba popsat, tak jak mě to utkvělo v paměti z raného dětství u nás doma v naší pekárně.
Už v dávné minulosti byli ve městech, později i na vesnicích, řemeslníci zvaní pekaři. O jejich důležitosti je zbytečné se zmiňovat, protože chléb je v naší evropské civilizaci hlavní potravinou. Toho si byl vědom i můj dědeček, když dal čtrnáctiletého synka do učení na pekaře v Poštorné se slovy : „ Františku ,budeš mět řemeslo při kerém nepoznáš co je to hlad „ Věděl o čem mluví, protože se před šesti léty vrátil z I. světové války.
Po dvanácti letech učení, tovaryšování a mistrovských zkouškách si tatínek v rodné obci Hluku , za své celoživotní úspory zařídil živnost pekařskou. Nechal si postavit pec ve svém malém domku a začal s pečením chleba .
Chleba pekl z nakoupené mouky na prodej a ženám rolníků pekl chleba doma připravený, protože už v té době nebyla v každé chalupě pec na chleba. Zanedlouho přišla německá okupace a lístkový systém rozdělování potravin zesílil počet zájemců o pečení vlastního chleba.
V té době začal tatínek péct a prodávat rohlíky. To už se tatínek oženil pracoval spolu s maminkou.
Celá technologie pečení byla následující:
Na okraji pece se rozdělal oheň a celá pec ze šamotových cihel se řádně roztopila tvrdým dřevem , ( dub a habr) . Dřevo pocházelo z pařezinového hluckého háje Hlubočku, kde jej tatínek kupoval . Dřevo bylo v metrech a muselo se řezat na půlky a štípat. Štípat dřevo často pomáhal tatínkovi starý dřevorubec strýček Šácha. Nákup dřeva zprostředkovával hajný Jelének, který mně přímo očaroval svou lankasterkou, kloboukem se sojčím peřím a myslivecko-latinskými historkami jeho vlastních zážitků. Tehdy hajní místo brašny plné papírů, jak mají dnes , nosili neustále na rameni flintu a na zádech ruksak, se zajímavým obsahem ( houby, srnči shozy a v době lovu nějaká ta koroptvička ). Hajní měli v té době taky větší respekt, díky nasoleným štětinám v patronech k použití na území jejich hájenství.
Pečení chleba byla poměrně složitá záležitost. Bylo k tomu zapotřebí dva druhy mouky ,( pšeničná a žitná) , předem připravený kvásek a přidáním vody se mísilo těsto.
Kvásek se udržoval se stejnými kvasinkami trvale , podobně jako se provádí „ zavínění „ nového vinného sklepu kulturními kvasinkami. Mísení těsta se provádělo v díži ručně, později strojní,elektrickou míchačkou. Rozhnětené ( rozmíchané) těsto s podsypáním mouky se vyválelo na kulaté bochníky nebo válcovité „štrycle“ a dalo se nakynout do slaměných opálek, (ošívek) , které částečně tvar chleba formovaly.
Pec když byla ,tak po dvou až třech hodinách topení potřebně rozehřátá, tak se žhavé uhlíky vyhrabali a dali do velkého uzavíratelného kotle, kde se tak zvaně udusili a zbylo z nich dřevěné uhlí, které se používalo při vytápění v kamnech v kuchyni ; pravidelně toto uhlí brával kostelník, strýček Jakůbek do kaditelnice pro kostel.
Plocha pece zaprášená popelem se mokrou hadrou na dlouhé tyči vytřela a tomu se říkalo hašení pece.
Patřičně nakynuté chleby se pak sázely do pece na dřevěné velké lopatě.
Lopaty, jednu velkou na sázení chleba a menší na přesazování vyráběl hlucký truhlář, strýček Šlosar, mimo jiné byl specialista na výrobu truhlí pro nebožtíky.
Řemeslníci co dělali výrobky ze dřeva, se nazývali podle toho co vyráběli na truhláře ,stoláře -vyrábějící nábytek, koláře – vyrábějící vozy k potahům a bednáře - vyrábějící bečky, puténky a podobné nádoby.
K peci se podávaly chleby tatínkovi k ruce, protože stál v jámě před pecí , ( zvané peklo ) , aby do pece lépe viděl a měl „lopatu po ruce „.
Nakynutý chleba vyklopil z ošívky, na lopatu mírně posypanou moukou, aby se na lopatu nelepila, a chleba omyl štětkou,( štrejkovkou) namočenou ve vodě a kolíkem do chleba udělal několik dírek ,aby chleba nepraskal.
Takto chleby poskládal všechny do pece .
Asi tak za půl hodiny se malou lopatou chleby tak zvaně „ přesazovaly „
Zhruba čtyři metry dlouhá pec nebyla stejnoměrně rozpálená a tak se chleby přesazovaly k úplnému dopečení . Chleby bledší barvy na místa chlebů tmavší, červenavější barvy. Tím se dosáhlo rovnoměrného upečení Upečený ,teplý chleba naskládal tatínek do proutěného koše, ten si dal na záda a se zátěží kolem 30 kg, sedl na kolo a chleba rozvážel po obchodech a to v zimě i v létě.... Polovina upečeného chleba se prodala přímo doma „ od pece „ .
Zvláštní kapitolou pečení byl selský chleba, který doma připravený v ošívce si hospodyně přinesly jen k pekaři upéct. To byly doby, kdy každý chleba měl jinou chuť. Bochník chleba byl velké obývací kuchyni pod bílou plachetkou na čistém stole s velkým nožem a když někdo přišel na návštěvu byl pobídnut „ okoštuj , jaký je náš chleba „. Podobně se nabízela i voda z vlastní studny k pochválení a srovnání s vodou kterou měli doma.
Chléb načínala hospodyně domácnosti s pokřižováním a když nám děckám spadl krajíc na zem , tak jsme jej ofoukli od prachu, (To byl asi přetrvávající zvyk z doby, kdy podlaha byla tlučená zem s plevami ) a museli jej políbit, protože to byl „Boží dar“. Na poli ,když jsme jako děcka pomáhali a šlápli na pokosu na klásky, tak jsme byli napomenutí s přidaným pohlavkem. Taková byla úcta ke chlebu. Tyto zvyklosti všechny pramenily z kultovní úcty ke chlebu.
S tím selským chlebem byly v pekárně nemalé problémy pro mistra pekaře.( tatínka oslovovali mistře ) .Když chleba měl jakoukoliv vadu ( chleba praskl ,byl moc a nebo málo vypečený , a proč ho měla sousedka lépe upečený ….) vinen byl vždy pekař. Na chlebu musel být lístek se jménem a „ to býval frkot, když se v peci některé lístky odlepily a chleby pozaměňovaly“ . Kdo přišel dřív, to dá rozum , tak se hlásil k tomu pěknějšímu chlebu.....a ti co přišli později tak dělali křik...
Přinesené chleby k pečení byly různě velké, protože chleba byl v rodině jeden a jeho velikost podle počtu osob v rodině . To byl důvod, že se za upečení u pekaře platilo podle váhy chleba a ne od kusu.
Důvod k pečení vlastního chleba silně vzrostl po zavedení lístkového způsobu rozdělování potravin po německé okupaci, za tak zvaného protektorátu.
Po osvobození tento způsob rozdělování pro nedostatek potravin zůstal. Po roce 1948 se stal lístkový sytém bičem na rolníky, co nechtěli vstoupit do JZD. V roce1953 byl měnovou reformou lístkový systém zrušen. Před rokem 1953 době soukromě hospodařící rolníci museli si slavnostních péct chleba z vlastního obilí semletého v hluckém mlýně u Klofáčů. Bylo kruté, když pro děcka ze selských rodin byl rohlík od pekaře nedostupnou lahůdkou, přestože domácí buchty s trnkama a mákem byly daleko chutnější. Děckám se to špatně vysvětlovalo.., ...známe přeci ten biblický příběh se zakázaným jablkem v ráji....
V pekárně byly k zapůjčení velké plechy ,( 90 cm x 60 cm ) , na kterých si zákazníci mohli u pekaře nechat upéct větší množství pravých hluckých koláčků . Z velké pece byly koláčky „prý“ chutnější, než s domácí trouby.
Pekly se například na svatby a taky pro větší rodiny na svátky vánoční,velikonoční a hody.
Všechno to pečení selského chleba v pekárně, včetně svatebních a velikonočních koláčků skončilo v roce 1954.
Harmonikář „ Frenk“ Řiha , ( navrátilec z Ameriky, kde si vydělal „ slušné peníze“ a přezdívku Frenk ) , zpíval na svatbách své písničky , mimo jiné i aktuální o znárodňování a kolektivizaci zemědělců, se slovy :
„ Proč bychom se netěšili, když nám všecko znárodnili ,máme Prahu stověžatou a v ní Martu prdelatou , haj husičky haj, budeme mět ráj..... „
Přišel jsem domů ze školy, mamka strašně brečela a tatínek seděl strnule u pece, tak jsem se zeptal :
„ Co se stalo, zemřel nám někdo v rodině ?
„ Mamka uslzená odpověděla : „ ...pekárnu nám znárodnili „.
Já jsem v tom okamžiku získal cejch „ syn živnostníka „ , což nebyla žádná sranda v kádrových posudcích, studiem počínaje a pracovně- společenským zařazením konče …..
František LIBOSVÁR
Petr Ziegrosser
Jak dva důchodci postavili v Kojákovicích kapličku
Malých sakrálních staveb není v naší zemi nikdy dost a ani jich nikdy dost nebylo. A také jsme se někdy v minulosti k nim nechovali dobře. V poslední době však zažívají renesanci.
Petr Ziegrosser
Kojákovické štíty
Kojákovice, malebná vesnice v Jižních Čechách nedaleko Třeboně.Místo, které mám rád. Pokusím se vám ho trochu přiblížit několika fotografiemi.
Petr Ziegrosser
A je tu znovu Štědrý den.....
Zažil jsem jich více jak sedmdesát.Jeden hezčí než druhý.A na každý z nich jsem se těšil. Jo, Štědrý den je holt jen jednou v roce.
Petr Ziegrosser
Pečení chleba postaru III.
Pec je postavená, dostatečně vyschlá a je připravená na první zatopení a sázení chleba. Přichází čas ji vyzkoušet. Ale to se nejdřív musí řádně vytopit, musí se uhníst těsto a s Boží pomocí bochníky nasázet do pece.Jak se to dělá?
Petr Ziegrosser
Pečení chleba postaru - II
Chcete-li upéct chleba tak, jako to dělaly naše babičky a prababičky, potřebujete pec. Zděnou,solidní.A postavit jí, to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. No, snadné to je pro toho, kdo už to někdy dělal. A to já nejsem
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 889x