„Jednotky vyrábí pro České dráhy konsorcium firem Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Na přání regionů jsme již objednali výrobu 31 dvouvozových jednotek a připravujeme objednávku dalších až 29 třívozových souprav. Přibližně 65 procent podlahové plochy v těchto vlacích je nízkopodlažní. První nové vlaky již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde je po přestavbách už řada moderních bezbariérových nádraží,“ uvedl mluvčí Českých drah Robert Pagan.
Testované soupravy jsou v tradičních barvách Plzeňského kraje, tedy velké plochy modré doplněné bílou a žlutými dveřmi na obou stranách vlaku.
Vlak pojede podle elektronického jízdního řádu
Ve srovnání s RegioPantery první generace, které v Plzeňském kraji už také jezdí, jsou právě testované stroje úspornější i hbitější. V březnu, kdy elektrikáři v plzeňském závodě zapojovali elektroinstalaci v první dvouvozové jednotce, shrnul některá vylepšení projektový manažer Jiří Paruza.
„Jsou lepší ve zrychlení, mají menší spotřebu energie, dělaly se i konstrukční úpravy podvozku,“ vyjmenoval. Zásadnější změny se podle něj odehrály v oblasti řízení.
U starší verze RegioPantera byla zabudovaná funkce automatické regulace rychlosti, nyní se už jedná o funkci automatického vedení vlaku.
„Některé principy jsou jako v autě s autonomním provozem bez řidiče. Zmáčkne se tlačítko a souprava se rozjede na požadovanou rychlost. Neustále se srovnává poloha, tedy GPS vlaku a elektronický jízdní řád. V něm je totiž předem navoleno, v kolik hodin má být vlak v konkrétní zastávce. Podle skutečné polohy vlaku se automaticky srovnává rychlost, vlak sám buď přidává, nebo přibrzďuje,“ popsal Paruza.
Podle zveřejněných údajů výrobce je maximální rychlost u RegioPantera 160 kilometrů v hodině, což je také maximální povolená rychlost na většině koridorových tratí v České republice. Ani Pendolino nemůže v těchto úsecích jezdit rychleji.
I když na trase mezi Plzní, Chebem a Karlovými Vary budou nové RegioPantery zastavovat častěji než Pendolina, dorazí do cíle jen o pár minut později. Kromě úprav řízení a konstrukce mají u škodováckých jednotek širší a rychleji otvírané i zavírané dveře umožnit rychlejší nastupování a vystupování.
Pohodlné cestování pro vozíčkáře a seniory
Rychlejší výměnu cestujících umožní také zastavování jednotek v přestavěných nádražích, kde je nástupiště ve výšce nízkopodlažní části vlaku.
Nové RegioPantery byl otestovat ve Velimi i předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása.
„Je důležité, že se rozšiřuje park bezbariérových vozových jednotek tak, aby byly uzpůsobeny nejen pro cestující na vozíku, ale i nevidomé či neslyšící. Jednotky jsou nejen nízkopodlažní, ale nechybí v nich ani dálkově ovládané dveře obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavení akustickým majáčkem pro nevidomé a slabozraké. Nabízejí pohodlné a bezpečné cestování osobám se sníženou pohyblivostí, především vozíčkářům a seniorům, ale současně i cyklistům nebo maminkám s dětmi,“ řekl Václav Krása.
Pro vozíčkáře je důležité, že nová souprava je vybavená plošinkou, která překlene prostor mezi vlakem a nástupištěm. Další nové dvouvozové jednotky v budoucnu nasadí České dráhy například na linku Klatovy – Plzeň – Beroun.