Na samém kraji Velkého Meziříčí jen několik stovek metrů od sjezdu z hlavní tepny mezi Prahou a Brnem je několik průmyslových hal. U jedné z nich je na první pohled hned jasné, co se asi uvnitř odehrává. Kolem ní jsou totiž dočasně uskladněny pečlivě vyrovnané přívěsné vozíky čekající na to, až je kamiony rozvezou třeba do největších českých hobbymarketů, jako je OBI, Hornbach nebo Baumax.

Stojíme před výrobní halou a zároveň i sídlem jednoho z největších evropských výrobců přívěsných vozíků Agados. Na českých silnicích je potkáváte téměř všude, aniž si to možná uvědomujete. Vznikají tu ale i zajímavější kousky než klasické hobby řady vozíků. „Vyrábíme cokoliv, na co si vzpomenete a co může být taženo vozidlem. Jak osobním, nákladním nebo speciálním,“ říká jednatel a spolumajitel firmy Petr Ostrý s tím, že jde například o mobilní úpravny vody, ale také polní kuchyně a speciální terénní přívěsy pro armádu i složky integrovaného záchranného systému.

„Naše přívěsy jezdí i na misích NATO a OSN v oblastech, jako je Čad, Mali nebo Afghánistán,“ dodává a usazuje nás ve své kanceláři.

Firma Agados v příštím roce oslaví 30 let své existence. Nevznikla ale na zelené louce. Těsně po revoluci se odštěpila od podniku Agrostroj Pelhřimov, který dnes patří miliardáři Lubomíru Stokláskovi a který se i za socialismu zabýval výrobou zemědělských a mlýnských strojů.

„Historie výroby strojírenské techniky je zde už 140 let. Pracovali jsme zde, v roce 89 se ale závody kvůli propadu poptávky po zemědělských strojích na úplné dno musely odštěpit. Hledaly se možnosti, čím výrobu nahradit. A my jsme přišli a začali jsme dělat přívěsnou techniku,“ vzpomíná, jak se svými tehdy devíti kolegy před devětadvaceti lety začali budovat nový byznys. Dnes z 10 kolegů zbyli ve firmě dva, kromě Petra Ostrého ještě Zdeněk Štěpánek, v managementu firmy jsou pak i dva potomci dřívějších zakladatelů.

Zakladatel a spolumajitel firmy Agados Petr Ostrý.

Agados za tu dobu vyrostl do české jedničky a jednoho z největších evropských výrobců přívěsných vozíků se 190 zaměstnanci a tržbami kolem 700 milionů korun. Přívěsy z Velkého Meziříčí přitom dnes jezdí nejen v Evropě, ale na všech kontinentech světa.

Byznys firmy stojí na třech hlavních nohách. Jednak jde o řadu hobby přívěsů, které zná leckterý řemeslník, domácí kutil nebo zahrádkář. „Jde o nutný základ, který nám umožňuje se rozvíjet v jiných kategoriích. Marže v tomto segmentu nejsou moc vysoké,“ vysvětluje prošedivělý muž a říká, že koronavirus letos této kategorii pomohl k vyšším prodejům, což se odrazí i na celkovém letošním růstu firmy zhruba o pět procent. Druhou nohou jsou profesionální přívěsy pro autodopravce a třetí pak právě speciální terénní přívěsy, které mimo armádu využívají firmy jako ČEZ, E.ON nebo Strabag, jejichž pracovníci se musí prodírat složitým terénem. A tato kategorie je dnes pro Agados vůbec nejzajímavějším byznysem.

Mobilní polní kuchyně z Velkého Meziříčí PK4 Kaga. Foto | Agados

„Speciální přívěsy nám už dnes tvoří pětinu obratu a očekáváme, že podíl bude dál růst. I díky tomu chceme do pěti let zdvojnásobit obrat na 1,5 miliardy korun,“ vypočítává smělé plány Ostrý, který ještě před revolucí strávil jakožto voják Varšavského paktu půl roku na misi v poušti na Arabském poloostrově. Tam se seznámil s armádními profesionály, které později zaměstnal ve firmě a Agados tak v roce 2015 vstoupil například do zcela nového segmentu přívěsných polních kuchyní. Firma se nyní bude podílet například na obnově „vozíkového“ parku české armády, která ještě dnes využívá polní kuchyně vyrobené v 60. letech minulého století.

Aktuálně nejvybroušenějším diamantem velkomeziříčského podniku je ale speciální obojživelný terénní přívěs Hunter, který loni získal podobně jako před ním polní kuchyně zlatou medaili na mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky. „Je to přívěs, který umí lyžovat, plave a překonává skály,“ pochvaluje si technologicky nejpokročilejší kousek, který kdy vyjel ze zdejší výrobní haly.

Obojživelný přívěs od Agadosu. Foto|Agados

Obojživelníka si oblíbily armády a složky integrovaného záchranného systému po celém světě. Pomáhá v krizových situacích, jako jsou živelné pohromy nebo vojenské konflikty. Ročně do Agadosu přijdou zhruba dvě objednávky po 150 kusech a Hunter dnes pomáhá už například v Rakousku, Švédsku,  Finsku, Kataru nebo Jižní Koreji, v běhu jsou pak dodávky pro Singapur nebo Aljašku.

Moravská firma podle Ostrého dodává 55 procent produkce za hranice a uchytila se tam i díky tomu, že se během let stala spolehlivým partnerem, který vždy vše dodal včas. K tomu přispívá i to, že firma má všechny aktivity soustředěné na jedno místo. Nachází se zde i vlastní vývojové a konstrukční centrum, protože přívěsy dnes už nejsou jen o podvozku, ale čím dál častěji i o technologiích, což dokazuje právě obojživelný přívěs. „Ve spolupráci s tchajwanskou firmou jsme ale vyvinuli i speciální zadní LED světla, ve kterých najdete naše logo, takže teď už si nás na cestách nikdo nesplete,“ neskrývá viditelné nadšení Ostrý, když právě procházíme výrobou.

Když ale začne mluvit o konkurenci, úsměv mu trochu spadne. Segment přívěsných vozíků není ve svém základu byznys s vysokými bariérami vstupu. A dnes Agados trápí zejména polské firmy, které jsou podle Ostrého nepříliš transparentní a díky státním programům i zvýhodněné a mohou jít s cenou výrobku nízko. „To je ale problém i u dalších segmentů, třeba v nábytkářství.“

Proto se Agados před šesti lety vrhl do speciálních přívěsů, kde je vyšší podíl technologií a také vyšší marže. Neustává ale ani ve vývoji klasičtějších řad. „Máme v šuplíku projekt s jednou nejmenovanou automobilkou, který bude dobře prodejný v celém světě,“ věří Ostrý a dodává, že příští rok se firma chce více uchytit v Jižní Americe a také v Africe.