Záhadný režim motoru pomohl Grosjeanovi k bedně a Vettelovi k defektu

Sebastian Vettel hned v první sezoně 2015 ve Ferrari slušně zatápěl Mercedesům a byl prakticky jediným ze startovního pole, kdo s nimi držel krok. Stříbrné šípy jej jako nebezpečí pochopitelně vnímaly, a tak přes svého zákazníka Lotus dotlačily Němce k defektu ve Spa.

Štítky: Historie Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 9. 12 2020 — Martin Vejdělek

Lewis Hamilton a Nico Rosberg sbírali pódia jako na běžícím páse a až do závodu na Silverstone, tedy devátého podniku v sezóně, stanuli vždy na stupních vítězů společně. Hned v pěti případech je pak doplnil Sebastian Vettel, který si navíc v Maďarsku připsal druhé vítězství v sezoně, zatímco ani jeden z Mercedesů neskončil mezi nejlepšími pěti. V tu chvíli ztrácel na vedoucího Hamiltona „pouhých“ 42 bodů.

V nadcházející velké ceně v belgickém Spa sice Vettel příliš nezvládl kvalifikaci, jíž zakončil až na devátém místě, díky strategii jedné zastávky se ale v závěru objevil na třetím místě hned za dvojící vozů stříbrných šípů. Na čtvrté pozici se pak zásluhou pitstopu během virtuálního safety caru vyvážel Romain Grosjean se svým Lotusem poháněný motorem Mercedes.

Stáj z Brackley tak spatřila možnost, jak dostat německého pilota pryč z pódiového umístění. „Nechtěli, aby Vettel získal stupně vítězů. Také si povšimli, že Romain jej na novějších gumách dohání. A tak dostal povolení na výkonnější mód motoru.“ prozradil tehdejší šéf Lotusu Matthew Carter.

Tento režim mohl prý být použit pouze jednou a nešlo to udělat bez svolení výrobce motoru. V této situaci z toho však mohly benefitovat obě stáje. Mercedes chtěl obrat o body svého hlavního protivníka, Lotus se zase hnal za vidinou stupňů vítězů v sezoně, v níž bylo do té doby jeho největším úspěchem sedmé místo.

Francouzský pilot rázem zrychlil o osm desetin na kolo a oproti Vettelovi v průměru získával více než půl sekundy. Na předjížděcí manévr ale nedošlo. V předposledním kole se na voze Ferrari na dlouhé rovince Kemmel Straight protrhla pravá zadní pneumatika, což Němcovi zničilo závod a Grosjeana naopak poslal mezi nejlepší tři.

„Romain po závodě hlásil, že takhle to auto nikdy dříve nejelo. Mercedes nám nikdy neřekl, o co šlo. V dalších závodech jsem se jich ptal, jestli to můžeme aktivovat znovu. Jenže oni nám pořád říkali, že to bylo specifické pro Spa, specifické v dalších ohledech. Už jsme ho nikdy poté neměli,“ tvrdí Carter.

Motorový režim ovšem nezůstal jedinou záhadou. Velkým terčem kritiky se po závodě staly pneumatiky Pirelli. Vettel na nich sice ujel podstatně větší porci kilometrů než ostatní piloti, nicméně žádný výrazný pokles v jejich výkonnosti se až do osudné chvíle neprojevoval.

Navíc v pátečním tréninku se s podobným problémem setkal i další Němec Nico Rosberg, celou situaci Vettel považoval za nepřijatelnou. „Tohle se nesmí stávat, tečka. Kdyby se to přihodilo o 200 metrů, nestál bych teď tady, nýbrž skončil v Eau Rouge. Nevím, co dalšího se ještě musí stát,“ zlobil se čtyřnásobný šampión.

Mercedes každopádně mohl být se svým rozhodnutím i pneumatika mispokojen. Hamilton si v Belgii vybudoval na Vettela veledůležitý náskok, a i když ten se po Velké ceně Ruska dostal v celkovém pořadí před Rosberga, britskému pilotovi se už ve zbytku sezony nepřiblížil na přijatelný rozestup.