Klasická taxikařina vymírá. Z řidičů se stávají multifunkční kurýři

Taxikařina jako smluvní přeprava lidí za úplatu ustupuje.

Taxikařina jako smluvní přeprava lidí za úplatu ustupuje. Zdroj: Foto archiv

Naopak vozů registrovaných přes aplikace přibývá.
Ředitel Liftaga Ondřej Krátký nabízí firmám síť kurýrů.
Z někdejších taxikářů se stávají multifunkční doručovatelé.
4
Fotogalerie

Koronakrize spolu s novelou zákona urychlila transformaci taxislužeb. Podnikatelé dávají registrovat méně tradičních vozů s taxametrem a stále častěji přihlašují automobily bez taxametru, které fungují prostřednictvím aplikací. Řidiči už pracují převážně jako víceúčeloví kurýři, nikoli klasičtí taxikáři. Vyplývá to z dat ministerstva dopravy i hlasů z trhu.

Rezort koncem loňského roku evidoval 11 839 vozů s taxametrem, teď jich je 10 753, o devět procent méně. Naopak počet automobilů bez taxametru vzrostl z loňských 9041 na současných 10 661, tedy téměř o pětinu.

Ještě znatelnější je přechod z taxametrů k aplikacím v hlavním městě. Loni v něm jezdilo 4224 vozů s taxametrem, nyní o sedm set méně. Naopak automobilů bez taxametru ministerstvo registruje o 1088 více než loni, a to 7217.

„Taxislužba jako odvětví umřela. Jsou to víceméně brigádníci, mladí, či naopak starší lidé, kteří si tako přivydělávají. Taxikařina dnes může být hlavní výdělečnou činností nanejvýš pro desetinu řidičů,“ odhaduje Daniel Tarljovski, předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě.

Většina řidičů na trhu podle něho přepravuje „všechno“ a auta jsou vytíženější. Proto lze hovořit spíše o přepravní službě než o taxikářích, domnívá se Tarljovski a jako příklad zmiňuje tuzemské Liftago.

Společnost působí už v osmnácti českých městech. Její síť řidičů během pandemie kolísala mezi dvěma tisíci a dvanácti sty. „Zhruba deset až patnáct procent našich řidičů, které pandemie donutila změnit profesi, jsme doplnili řidiči vyčkávajícími v pořadníku. Klíčová pro nové služby přepravy bude míra přechodu zákazníků z fyzického retailu do on-line,“ domnívá se ředitel Liftaga Ondřej Krátký.

Jeho společnost nabízí vedle alternativní taxi služby také logistickou síť kurýrů, kteří rozvážejí takřka cokoli pro malé i velké hráče na trhu. K nejvýznamnějším partnerům patří největší český e-shop Alza, kterému Liftago převáží desítky tisíc balíků měsíčně.

Zatímco poptávka po klasické taxislužbě na trhu klesla většině dopravců v řádu desítek procent, zájem o přepravu zboží či potravin stoupá, dodává Krátký: „Logistika e-commerce roste v českých městech o desítky procent z týdne na týden.“

V době, kdy trhem otřásá pandemie, zároveň začala platit novela zákona o silniční dopravě. Zákon od července už povinně nenařizuje – v případě elektronických objednávek – taxametry, střešní svítilny nebo zkoušky řidičů z místopisu. Od července proto ministerstvo dopravy zveřejňuje seznam evidovaných vozidel taxislužby.

„Seznamu využívají pojišťovny a žádají doplatit vyšší pojistné po dopravcích, kteří svá evidovaná vozidla měli pojištěná jako soukromá,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Úbytek vozů s taxametrem podle rezortu způsobuje jak pandemie, přechod k aplikacím, tak i fakt, že dopravci, kteří vozidla už nepoužívají pro taxislužbu nebo je pro ně nevýhodné platit pojištění, vozidla vyřazují častěji než dříve.