Stavba nového mostu na Zbraslavi skončila s téměř dvouměsíčním předstihem
13. prosince 2020 10:10
Most ve Zbraslavi vznikl při výstavbě rychlostní komunikace jako přípojka blízké zástavby se Strakonickou a léta jeho stav nikdo neřešil.
Výstavbě nového mostu musela předcházet demolice toho původního. Spodní stavbu i nosnou konstrukci nešlo zachránit a oprava ekonomicky pode vedení hlavního města nedávala smysl.
„Postavili jsme proto nový. Veškeré práce jsme se snažili provést za maximálního možného provozu, abychom Strakonickou omezili co nejméně,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Vlastní demolice starého mostu probíhala od první poloviny loňského listopadu a skončila letos 7. ledna. Samotné bourání nosné konstrukce trvalo pouhých osmnáct hodin, kdy musela být komunikace D4 (Strakonická) zcela uzavřena. Po úspěšném odstranění původního mostu byla v červenci zahájena výstavba mostu nového. Navrhovaná životnost konstrukce je sto let.„K přemostění rychlostní komunikace byla navržena trámová předpjatá konstrukce o výšce 33,5 metru a šířce 9,6 metru bez středového pilíře. Spodní konstrukce se skládá ze základových pasů založených na pilotách. Nosná konstrukce je tvořena z pěti prefabrikovaných předpjatých železobetonových nosníků a železobetonové spřahující desky vyztužené ocelí,“ popsala Barbora Lišková, tisková mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy.
Mostovka je na opěrách ukončena nízkými koncovými příčníky. Po obou stranách komunikace jsou železobetonové monolitické římsy s lícovými prefabrikáty. Na římsách je ocelové zábradlí o výšce 1,1 metru se svislou výplní. Dešťová kanalizace mostu je vyvedena do vývařiště s přepadem do odvodňovacího proužku rychlostní komunikace a následně uličními vpustmi do kanalizace.
„Naší prioritou bylo zajištění bezpečnosti prováděných prací při současném zachování provozu komunikace D4 Strakonická. Dopravní opatření byla přijímána tak, aby omezení provozu bylo co nejmenší. Přestože jsme se během stavby museli potýkat s mnohými omezeními vlivem pandemie covidu-19, podařilo se díky vysokému nasazení a spolupráci účastníků zkrátit dobu výstavby,“ popisuje Roman Kocúrek, generální ředitel OHL ŽS.