Vítězové a poražení Grand Prix Abú Dhabi

Byla to nezvyklá a intenzivní sezona, která odstartovala až v červenci. Možná proto se zdá, že konec přišel příliš brzo… ještě než se ale vrhneme na rekapitulaci celého ročníku, podívejme se detailnější optikou na poslední závod ročníku 2020.

Štítky: GP Abú Dhabi Zveřejněno 13. 12 2020 — Lukáš Štěrovský

Vítězové

Max Verstappen

Od roku 2014 Mercedes vyhrál všechny kvalifikace a závody na okruhu Yas Marina. Jeho šňůru přerušil až Max Verstappen, který o víkendu uspěl v obou těchto disciplínách. Po těsném vítězství v kvalifikaci si Nizozemec pro prvenství dojel na první pohled v poklidu a získal tak druhou letošní výhru.

Podle svých slov si pilot Red Bullu závod užil a i přes nutnou zvýšenou péči o pneumatiky měl vůz dobré vyvážení. „Jen mě trochu trápily vibrace, hned jsem si vzpomněl na Imolu,“ sdělil Verstappen s odkazem na závod, kde ho z boje o vítězství vyřadil defekt. V Abú Dhabi ale oproti svému očekávání vyhrál a doufá, že příští rok se mu podaří začít stejně tak.

Alex Albon

Trvalo to, ale nakonec přece jen Red Bull dostal z Alex Albona požadovaný výkon. Britsko-thajský pilot se po předjetí Landa Norrise v úvodu držel na dostřel první trojice a v závěru dokonce dostával pod tlak Lewise Hamiltona. Brzy se rozhodne o tom, zda Albon bude v Red Bullu pokračovat i v roce 2021, ale jak sám říká: „Mám pocit, že jsem pro udržení toho místa udělal vše.“

McLaren

Nevídaný úspěch předvedla letos stáj z Wokingu. McLaren s papírově pomalejším vozem dokázal v boji o třetí místo nakonec porazit tým Racing Point, a to zejména díky větší konzistenci ve výsledcích. Kdo byl v letech trápení s Hondou na chvostu čekal?

Navíc McLaren v neděli ráno oznámil prodej části týmu, která připadne americké sportovní investiční skupině MSP Sports Capital, za což do kasy britské stáje poputuje více než půl miliardy liber. Tým navíc od příštího roku pojede s motory Mercedes a za volant usedne Daniel Ricciardo. Vypadá to na slibnou budoucnost…

Daniel Ricciardo

Právě australský jezdec ve Velké ceně Abú Dhabi demonstroval svoji rychlost, když na alternativní strategii dokázal odkroužit na nejtvrdší sadě dostatečně velký počet okruhů, aniž by časově příliš ztrácel; něco takového se nepodařilo třeba oběma jezdcům Ferrari. Ricciardo dokončil jako sedmý, a přestože na boje o vítězství to nestačilo, dvouletou štaci u Renaultu může zakončit s klidným svědomím.

Pierre Gasly

Francouz ve službách AlphaTauri letos zažil excelentní sezonu korunovanou první výhrou na italské Monze. V posledních dvou podnicích ale v kvalifikacích podlehl kolegovi Daniilu Kvjatovi, v Abú Dhabi se Gasly kvalifikoval až jako desátý, zatímco Rus byl sedmý.

Čekalo se tak, jak se Francouzovi, který se už v juniorských letech profiloval jako specialista na Abú Dhabi, bude dařit v závodě. Tam Gasly opět zazářil – bez potíží zdolal Kvjata i Strolla na stejné sadě pneumatik, později překonal i Vettela a získal osmé místo, zatímco Kvjat jako jedenáctý nebodoval. Slušný postup polem pro Francouze, že?

Kimi Räikkönen

V jednačtyřiceti letech nejstarší pilot ve startovním poli s historicky nejvíce závody na kontě má stále co ukazovat. Ve slabém voze Alfy Romeo Kimi Räikkönen v neděli dominoval takzvané „kategorii C“, do které spadají dále týmy Haas a Williams. Ba co víc, Fin za sebou udržel obě ferrari a skončil jen dvě pozice za body, čtyři příčky před týmovým kolegou. Iceman by si zcela jistě zasloužil rychlejší auto, kde by mohl plně zúročit svoje zkušenosti.

Poražení

Racing Point

Takhle se o třetí místo v Poháru konstruktérů nebojuje! Racing Point šel do finále sezony s desetibodovým náskokem na McLaren, ale nakonec skončil čtvrtý. Už před víkendem bylo jasné, že pro výměnu komponent pohonné jednotky bude ze chvostu startovat Sergio Pérez. Jenže Mexičana už po deseti kolech vyřadila právě technika! Smutné zejména s přihlédnutím k tomu, že se dost možná jednalo o Pérezův poslední závod v F1.

A Stroll? Ten v závodě předváděl s papírově rychlým autem nevýraznou jízdu, když bojoval na chvostu první desítky, údajně pro neschopnost dostat pneumatiky do provozní teploty. V závěru se nechal předjet Oconem a nakonec získal jediný bod. Racing Point tak rozdílem sedmi bodů bitvu s McLarenem prohrál a jistě ho mrzí patnáct ztracených bodů, které mu odečetla FIA v kauze okopírování loňských brzdových kanálků Mercedesu…

Ferrari

Bez bodu. Tak se Scuderia rozloučila s letošní sezonou. Pozitivní je, že Ferrari konečně zariskovalo, když s oběma jezdci zůstalo během safety caru na dráze, aby získalo poziční výhodu. Jenže ani Vettel ani Leclerc nedokázali udržet takovou rychlost jako Ricciardo na stejné strategii a poodjet zbytku pole natolik, aby si vytvořili dostatečné časové okno pro zastávku v boxech.

Třinácté a čtrnácté místo je takřka „dokonalým“ odrazem letošní sezony, o které už před jejím začátkem šéf týmu Mattia Binotto tvrdil, že nebude dobrá. Realita byla ale podstatně horší a s ohledem na neměnná pravidla a omezený vývoj pohonné jednotky, která Ferrari trápí nejvíce, se nezdá, že příští rok bude situace odlišná.

Haas

Podobně jako Ferrari na tom letos byl i zákaznický tým Haas, který v Abú Dhabi dokonce obsadil úplně poslední příčky (avšak s pitstopy navíc oproti konkurenci). Pro Kevina Magnussena poslední místo určitě není hezkým způsobem, jak se s týmem, který sužovaly finanční potíže a vývoj letošního vozu prakticky neprobíhal, rozloučit. Na druhou stranu alespoň na rozdíl od Romaina Grosjeana dostal příležitost zúčastnit se poslední Grand Prix…

Růžově to pro Haas nevypadá ani pro sezonu 2021. Mick Schumacher a Nikita Mazepin budou další rok muset spíše protrpět, protože podle slov Guenthera Steinera tým plánuje přestat vyvíjet vůz už po únorových předsezonních testech a všechny zdroje přesměrovat do vývoje auta pro revoluční sezonu 2022.

Daniil Kvjat

Hořkou derniéru zaznamenal i ruský závodník. Po jednom z nejlepších kvalifikačních kol, jaké kdy zajel, se ze sedmého místa propadl až na jedenácté v cíli závodu. V rozhovoru pro média pak potvrdil, že příští rok na startu nebude, byť oficiálního zatím nic není. „Dali mi jasně najevo, že chtějí Tsunodu. Chci si dát rok volno a pak se vrátit,“ slibuje Rus.

Středopolaři

Kdo letos předvedl nejlepší souboje na dráze? Přece jezdci a týmy ve středu pole! Jenže co naplat, Abú Dhabi skutečně ukázalo, jak velký náskok mají Mercedes a Red Bull na ostatní. V kvalifikaci ztratil čtvrtý Lando Norris pouze čtvrt sekundy na první místo, jenže v závodě to byla rovná minuta! A to musíme připočítat, že v úvodu vyjel safety car, který všechny rozestupy smazal… za zhruba čtyřicet kol tak Norris, na Yas Marině nejlepší ze středu pole, ztratil na vítěze minutu, přibližně tedy sekundu a půl každé kolo. Vedení F1 má co dělat, aby v roce 2022 novými pravidly snížilo rozestupy mezi týmy.