Luca di Montezemolo je ochotný pomoci Ferrari

U Ferrari pracoval dlouhá desetiletí, poté však skončil. Nyní se opět hlásí do služby – bývalý ředitel Ferrari Luca di Montezemolo dle svých slov zná příčiny současných problémů italského týmu a ví, jak se jich zbavit. Problém ale je, že o něho zatím nemá maranellská automobilka zájem.

Štítky: Ferrari Luca di Montezemolo Zveřejněno 15. 12 2020 — Petr Čermák

Před několika dny byl oznámen překvapivý odchod současného ředitele Ferrari Louise Camilleriho. Zatím nebyl oznámený jeho nástupce, což vrhá celou automobilku a hlavně tým formule 1 do neznáma.

Fanoušci Ferrari a také mnozí novináři volají po návratu Lucy di Montezemola, který tým opustil během sezony 2014. Di Montezemolo byl jedním z klíčových politiků, kteří pomohli italskému týmu k úspěchům na počátku nového tisíciletí.

Od smrti Sergia Marchionneho pozice Ferrari ve formuli 1 stagnuje. Týmu nepomohla ani výměna šéfů týmu – Maurizia Arrivabeneho nahradil na počátku loňské sezony Mattia Binotto.

Luca di Montezemolo nabízí Ferrari řešení. V rozhovoru pro italskou veřejnoprávní televizi RAI uvedl, že zná příčiny problémů a že by je dokázal vyřešit – pokud by o to někdo u Ferrari stál.

„Je možné, abych se vrátil k Ferrari? Asi byste se neměli ptát mě – já žádnou nabídku nedostal,“ uvedl di Montezemolo. „Myslím, že znám příčiny problémů a že je umím napravit. Bohužel vidím, jak je Ferrari slabé a nemá šanci na úspěch, což mě mrzí.“

Letošní sezona byla nejhorším ročníkem Ferrari od sezony 1980. Od té doby se italská stáj umisťovala pravidelně mezi nejlepšími pěti týmy. Ačkoliv tým chválí vývoj nové pohonné jednotky a upírá svůj zrak na sezonu 2022, di Montezemolo v úspěch příliš nevěří. Podle něj existuje ideální kandidát, který by mohl Ferrari vést – ten ale bude od příštího roku zanedbán úplně jinou prací.

McLaren uvažuje o vstupu do formule E

„Současné Ferrari je úplně jiné, než jaké bylo dřív. Věnuje se produkci silničních aut, ale poprvé ve své historii vedou automobilku lidé, kteří nerozumí formuli 1. Doufám, že Ferrari nalezne nového ředitele, který tým posílí.“

„Existuje člověk, který by Ferrari dokázal vést. Mluvím tu o Stefanu Domenicalim. Jsem si jistý, že se mu bude v nové funkci (výkonného ředitele formule 1) dařit. Pokud by ode mě chtěli radu, rád se o ni podělím. Miluji Ferrari. Nejen že nevyhrává, ale také je středem kontroverzí, což by se dít nemělo.“

„Chtěl bych být konstruktivní, ale mám o Ferrari strach. Letos nevedli ani jedno kolo. Jsou tu mnohem rozsáhlejší problémy, které se potřebují do budoucna vyřešit. Zaprvé se musí vyřešit horizontální organizace, která není kompetentní ve vedení týmu F1. Je to logické pro ty, kteří se ve formuli 1 nevyznají a nemají žádné zkušenosti. Neví, jak fungují nejlepší týmy, nebo ani jak fungovalo Ferrari dříve.“

„Zadruhé – pokud chcete zvítězit, potřebujete element, který zvrátí osud týmu, který vylepší schopnosti týmu. Kolem mě byl velmi silný tým, vždy jsem si vybíral ze zkušených lidí,“ dodal di Montezemolo.

Podobnou situaci, kterou zažívá Ferrari letos, pamatuje italská stáj z roku 1973. Tehdy chtěl Enzo Ferrari královnu motorsportu opustit – Luca di Montezemolo ho ale přesvědčil o setrvání. Kromě toho do Ferrari přivedl Claye Reggazoniho a Nikiho Laudu. V letech 1975 až 1977 získala italská stáj dva jezdecké a tři konstruktérské tituly.

Di Montezemolo byl ale svědkem dalšího úpadku – na konci 80. a na začátku 90. let se týmu nedařilo, a tak zkušený manažer přivedl do Maranella tehdejšího šéfa sportovní divize Peugeotu Jeana Todta. Ten si kolem sebe vybudoval tým, který v letech 1999 až 2004 vybojoval šest konstruktérských titulů, Michael Schumacher se dokonce stal pětkrát v řadě mistrem světa.

McLaren představil nové spoluvlastníky