Téma nakupování vánočních dárků letos významným způsobem rezonuje na sociálních médiích. Za poslední tři měsíce se vánočního nakupování týkalo bezmála 120 000 zmínek na českých sítích. To je třikrát více příspěvků než v loňském roce. Z obsahové analýzy společnosti Newton Media dále vyplývá, že se Češi často chystají nakupovat pouze on-line a raději s předstihem.
Analýza vychází z obsahového rozboru 10% vzorku 117 029 zmínek mezi českými uživateli Facebooku, Twitteru, Instagramu a v diskusích pod články v médiích a na on-line fórech v časovém období 5. 10. až 5. 12. 2020. Rozsah diskusí na toto téma koreluje s aktuálními vládními nařízeními. Prvotní nárůst debat vyvolal zákaz maloobchodního prodeje od 22. října, značně větší odezvu mělo mezi uživateli opětovné otevření prodejen 3. prosince.
E-commerce v Česku roste víc, než se čekalo
Reakce na uzavření prodejen nebyly tak negativního charakteru, jak by se mohlo předpokládat. Řada uživatelů sděluje, že bude letos nakupovat dárky výhradně online. Téma e-commerce neboli on-line nakupování letos v diskusích narostlo oproti loňskému roku o 28 %. „Zde je zřetelný vliv pandemie covidu, protože 27 procent všech zmínek týkajících se e-commerce a publikovaných v období od poloviny srpna do půlky listopadu obsahovalo výslovnou či kontextovou souvislost s epidemickou situací,“ upřesňuje Kristýna Jiroutová, analytička sociálních médií z Newton Media, podle které se pouhých 9 % zmínek týkalo přímo Vánoc nebo nakupování vánočních dárků.
Slova Jiroutové potvrzuje také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK): „E-commerce v ČR zaznamenala oproti roku 2019 meziroční nárůst prodejů zboží o více než 25 procent, zatímco původní odhady byly zhruba 15 procent. Většinu dárků letos objedná na síti více než polovina uživatelů internetu, úplně všechny pak 11,3 procenta.“ Nakupování přes e-shopy má dle diskutujících řadu benefitů, je bez front, bez rizika nákazy covidem a je pohodlné. Obavy vyjadřují uživatelé sítí z náporu na přepravní společnosti, proto často uvádí, že letos nakupují dárky s předstihem. I odpůrci nákupů on-line přiznávají, že si na tuto formu prodeje zboží musí zvyknout a přizpůsobit se situaci. Uživatelé si žádali především otevření prodejen se zbožím, které vyžaduje zkoušení. Týkalo se to především diskusí o oblečení a obuvi pro děti. Kritika mířila na zahraniční řetězce, které na rozdíl od českých maloobchodů mohou být otevřené.
Opětovné otevření obchodů na začátku prosince pak vyvolalo vlnu negativních reakcí. V diskusích nejčastěji zaznívá, že se jedná o krátkodobé a neopodstatněné řešení. Uživatelé se obávají, že počet nakažených rapidně vzroste a v lednu nastane třetí vlna s dalšími omezeními. Uživatelé sociálních sítích také sdílejí postřehy o počtu nakupujících v obchodních centrech. Většina z nich informuje, že významné fronty v obchodech nezaznamenala. Uvádí však několik výjimek, jedná se často o obchody s vánočními dekoracemi jako Pepco nebo Nanu Nana. Nejčastěji sdílejí fotografie front před obchodní sítí Pepco a zaznívají názory, že se tento obchod stal letošní Pandorou, před jejímiž prodejnami se před Vánoci stály v minulosti dlouhé fronty.
Hračky, knihy a tak dále
Podle Jana Vetyšky nejvíce nakupujících letos na Vánoce objedná v e-shopech tradičně hračky. Velmi populární jsou ale také knihy, produkty pro zdraví a krásu či oblečení a obuv. Z dražších kategorií jsou oblíbené mobilní telefony, šperky a hodinky nebo bílé zboží. „Humorné komentáře na sítích uvádí, že místo barevných ponožek letos lidé nakoupí vzorované roušky pro své blízké, vitamíny na podporu imunity nebo bylinkové čaje. Většina uživatelů se však staví kriticky k dárkům spojeným s koronavirem, nechtějí si tím kazit atmosféru u stromečku,“ uvádí Martina Maňhalová, analytička sociálních médií ze společnosti Newton Media.
Řada diskutujících řeší dárky formou voucherů nebo poukázek do oblíbených obchodů a podniků a také se raději vyhnou nákupům dovolených kvůli nejasné situaci. Často skloňovanými dárky jsou také pomůcky na cvičení jako reakce na nedostatečný pohyb během lockdownu.