„I když dodavatelé pracují v dvojsměnném provozu, únorový termín mohou ovlivnit klimatické podmínky, které mají dopad na technologii stavby,“ potvrdila Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.
Stavbu zkomplikovalo odhalení další poruchy podloží, takzvané smykové plochy, ve směru na Hájek.
„Tato porucha zasahovala mimo původní rozsah stavby. Je nutné opět násep odtěžit až na únosné podloží,“ konstatovala mluvčí Správy železnic.
V důsledku toho stále narůstá objem odtěženého materiálu. „Bylo nutné snést dalších 25 metrů svršku a spodku,“ vysvětlila Friebová. Situaci navíc zkomplikoval nález původního odvodňovacího systému.
„Kamenná drenáž byla plná vody, kterou je nutné odčerpávat. Přestože se pracuje v dvousměnném provozu, je nutné práce vždy kvůli deštivému počasí pozastavit,“ doplnila mluvčí.
Podle odborníků na geotechniku, kteří denně akci monitorují, se v této části stavby nakumulovaly různé geologické poruchy.
„Jsou to staré uhelné sloje, smykové plochy, vrstvy jílů různých vlastností i nový rozsáhlý podpovrchový sesuv,“ tlumočila Nela Friebová zjištění specialistů.
Cestující vozí místo vlaků autobusy
Situace na páteřní železniční trati, která spojuje Karlovarský a Ústecký kraj, je velkou komplikací i pro národního dopravce České dráhy. A to nejen proto, že už do hotového jízdního řádu na příští rok musel dodatečně zanést i ten výlukový. Dopravu mezi Karlovými Vary a Ostrovem totiž musejí zajistit výlukové autobusy.
„Původně měly být práce hotové do konce října, pak do konce grafikonu. Po celou dobu zajišťujeme náhradní autobusovou dopravu. Její provoz stojí denně řádově 50 až 60 tisíci korun, podle frekvence spojů,“ uvedl Vladimír Omelka, obchodní ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah. „Tyto prostředky ovšem nejdou z našeho, hradí je Správa železnic,“ upřesnil.
S náhradní dopravou se přitom dá podle Omelkova vyjádření „hýbat.“ Aktuálně kvůli nižšímu počtu cestujících jezdí méně autobusů. „Po Novém roce ovšem budeme jejich počet opět posilovat,“ doplnil regionální ředitel.
Problémy v úseku mezi Dalovicemi a Hájkem začaly v polovině dubna roku 2018. Tehdy traťmistr zjistil, že se sesunul asi padesátimetrový úsek kolejí. Dopravu se podařilo zastavit včas.
Prvotní odhad, že se trať zavře jen na několik dní, nevyšel. Provoz byl přerušený až do srpna. Zprovoznění úseku vyšlo na více než 90 milionů korun.
Ani tato investice ovšem nevedla k úplné stabilizaci náspu. Další sedmnáctidenní uzávěra přišla vloni v říjnu. Aktuální výluka platí od května letošního roku. Náklady na opravu přesáhnou miliardu.
Práce se ovšem netýkají pouze náspu. V rámci rekonstrukce firmy vyměnila i jeden z mostů. Původní železnou konstrukci z konce 19. století, která vážila 80 tun, snesly obří jeřáby na konci května. Nahradila moderní betonová konstrukce. Stavebními úpravami projdou i dva železniční přejezdy, tři mosty a čtyři propustky.
Starý most na problémové trati zmizel:
29. května 2020 |