Peníze za nedoručené vánoční dárky lze získat zpět. Nakupujícím může pomoci bankovní nástroj chargeback
17. prosince 2020 16:18
Zkušenosti Evropského spotřebitelského centra ukazují, že banky svým klientům mnohdy vycházejí vstříc, i když k provedení chargebacku nejsou povinovány zákonem. Podobný postup pro vracení plateb po porušení smlouvy funguje i u některých elektronických platebních systémů. Při platbě převodem mezi bankovními účty ale takovou pomoc očekávat nelze.
„Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, respektive elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá řešit nároky vůči obchodníkům z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu.
Je vhodné obrátit se na oddělení reklamací plateb banky vydávající karty, protože běžní zaměstnanci poboček nemusí být vždy informováni o chargebacku, který je nástrojem karetních asociací. Pokud jde o systémy elektronických peněženek, pomoci může zákaznická podpora.
Obvykle nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. „Proto podvodníci obvykle vyžadují platby bankovním převodem. Tak doporučujeme platit jen u e-shopů, které spotřebitel zná, nebo které si dobře prověřil," dodává.
Možné problémy s on-line obchodníky lze vyřešit smírně prostřednictvím platformy ODR pro sporů on-line. Pokud má spotřebitel přeshraniční spor s obchodníkem z jiné země EU, Spojeného království, Norska nebo Islandu, může využít bezplatné pomoci sítě evropských spotřebitelských center (ECC-Net). 30 center oslavilo 15 let pomoci evropským spotřebitelům. Jsou financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy.