Letošní Vánoce jsou jiné. Polovina Čechů řeší dárky více online, třetina lidí jejich počet redukuje

Koronavirová epidemie letos ovlivnila řadu oblastí ekonomického i společenského života a dotkne se také blížících se Vánoc. Pouze čtvrtina Čechů (25 %) deklaruje, že budou svátky trávit stejně jako v předchozích letech. Téměř tři čtvrtiny lidí (71 %) přizpůsobují předvánoční aktivity tomu, aby se nenakazily. Polovina (48 %) nakupuje dárky online více než dřív, třetina (31 %) snižuje počet dárků, někteří je vyrábí a řada Čechů si je dokonce nechává nakoupit. Zároveň lidé omezují mezilidský kontakt. Vyplývá to z průzkumu společnosti myTimi, která zprostředkovává outsourcingové služby. 

Letošní Vánoce sebou nesou řadu změn, rapidní zvýšení nákupů přes eshopy, méně mezilidského styku, omezení množství dárků nebo také delegaci na jiné. Tyto trendy vyplývají z aktuálního průzkumu myTimi a STEM/MARK. „Koncem listopadu nám tři čtvrtiny populace (71 %) uvedly, že nejsou ochotny riskovat možnost nakažení koronavirem během předvánočních aktivit. Tomu přizpůsobují i možnosti pořízení dárků. Přestože jsou obchody nyní otevřené a zdají se narvané lidmi, sledujeme, že nákupy přes eshopy nebo naše služby neklesají,“ říká Jan Skovajsa, spoluzakladatel startupu myTimi poskytujícího služby virtuální asistence.

Dárků pod stromečkem ubude, pořizujeme je hlavně online

Polovina Čechů (48 %) nakupuje oproti loňsku více online, u mladých do 30 let se jedná dokonce o tři čtvrtiny (70 %). Zvýšený zájem o online nákupy potvrzuje i průzkum Sberbank ze začátku listopadu. Z něho mimo jiné vyplývá, že přes eshopy letos pořizují dárky o třetinu více ženy než muži. Dalším trendem letošních Vánoc je snaha omezit množství dárků, to plánuje třetina Čechů (31 %). Z průzkumu dále vychází, že letos se řada ekonomicky aktivních Čechů pouští i do vlastnoruční výroby dárků, nebo povinnost obstarání Vánoc delegují na někoho jiného. Takových služeb využívají podle myTimi zejména muži. „V minulých letech jsme lidem nejčastěji pomáhali se sháněním tzv. nesehnatelných vstupenek na rychle vyprodané koncerty nebo divadelní představení, například do Dejvického divadla nebo na Cimrmany. Letos hodně pomáháme se správným výběrem elektroniky,“ uvádí Skovajsa z myTimi. Služeb u nich pravidelně využívají jak jednotlivci, tak firmy, pro ně aktuálně připravují nejčastěji vánoční a novoroční přání od grafického návrhu po distribuci.

Méně se budeme potkávat s kolegy ale i s rodinou

Výraznou změnu v trávení letošních svátků představuje nižší kontakt s dalšími lidmi. Češi se plánují vyhýbat cizím lidem, například v rámci kulturních vánočních akcí (45 %) a trhů (42 %). Utlumují ale i mezilidské styky se svými známými, vánoční večírky si letos odpustí 38 % Čechů (často i z důvodu nemožnosti jejich konání). Třetina lidí (34 %) ale plánuje i méně rodinných sešlostí.

O výzkumu myTimi: 

Kvantitativní reprezentativní výzkum provedený společností STEM/MARK byl zaměřený na popis postojů a chování v oblasti běžných osobních úkolů, změny ve zvycích a trávení času vlivem koronaviru. Proběhl prostřednictvím online dotazování 501 respondentů se zaměstnáním ve věku 18-60 let. Sběr dat probíhal na konci listopadu 2020. Projekt vznikl za podpory Pražského voucheru Magistrátu hl. m. Prahy.

O myTimi: 

myTimi je projekt, který nabízí pomoc při řešení každodenních povinností jak běžným lidem, tak i firmám. Zákazníci mohou využít služeb osobního asistenta, který za ně dokáže vyřešit úkoly, s nimiž nechtějí ztrácet čas, nechtějí se jim dělat, nebo v případě firmy na to nemají specialistu. Služba myTimi vznikla v 2018 a od té doby plní tisíce různorodých úkolů. Zakladatelem projektu je Jan Skovajsa, který spolupracuje s investory Matějem Turkem a Františkem Zemanem.