Nic drahého. Vakcína proti koronaviru vyjde na padesát korun až čtyři stovky. Záleží na konkrétním výrobci. Aktuálně je to ale hodně horké zboží, o které je podle všeho velký zájem i mimo státem organizovaný pořadník. Ať už od jednotlivců, nebo od firem, které chtějí vakcínu zajistit pro své lidi.

Vidina běžného života, navíc bez obav z nákazy smrtelnou nemocí, je sladká. Firmy si od očkování slibují nepřerušovanou výrobu bez velkých omezení, jednotlivci snazší možnost cestovat po celém světě tak, jak někteří byli zvyklí. Zájem o co nejrychlejší vakcinaci tak zásadně zesiluje.

Před pár dny po sociálních sítích běžel vtip, že nejrychlejší způsob, jak získat přístup k vakcíně, vede přes manželku v Německu nebo místo v mladoboleslavské Škodovce. Uplynulo pár dnů a vtip se začíná měnit v realitu.

Škoda Auto totiž ohlásila, že je připravená začít s očkováním svých lidí vlastními silami. „V našich třech českých závodech připravujeme patnáct stacionárních očkovacích center a k tomu tři mobilní, která bude možné přemístit a ihned využít dle aktuální potřeby,“ říká Tomáš Kotera z tiskového oddělení automobilky s víc než třiceti tisíci zaměstnanci, z nichž jich má o očkování podle interního průzkumu zájem víc než polovina.

Denně by mělo být možné ve škodováckých centrech očkovat až dvanáct set zaměstnanců. „Máme zajištěno patřičné množství jehel a tuberkulinových stříkaček, které jsou pro očkování nezbytné. Očkování bude personálně zajištěno interním zdravotním personálem,“ dodává Kotera.

Vydání Forbesu Zázrak

Co ale chybí, jsou vakcíny, které v Česku distribuuje přes Ministerstvo zdravotnictví jen stát. A ten ze své očkovací strategie, kdy se přístup k vakcíně bude řídit předem danými pravidly, neplánuje uhnout.

„Je tu nějaká očkovací strategie a ta platí,“ říká mluvčí Ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová, nicméně pokud by se automobilce do Česka podařilo vakcínu sehnat odjinud, ničeho nezákonného by se firma nedopustila.

„Za předpokladu, že půjde o vakcínu schválenou Evropskou agenturou pro léčivé přípravky, respektive Evropskou komisí, legislativně to v rozporu nebude,“ potvrzuje Peterová.

Škoda Auto se tedy nevzdává. „Vzhledem k tomu, že máme registrované vlastní očkovací centrum, věříme, že budeme ze strany státu co nejdříve osloveni,“ vysvětluje Kotera.

Automobilka kromě toho ministerstvo požádala, jestli by v případě nedostatečného zájmu takzvaně prioritních skupin „přebytečné“ vakcíny nemohla bez odkladu nabídnout svým zaměstnancům. A je připravená za ně i zaplatit.

„Jakmile bude možné vakcíny pro zaměstnance zakoupit, ihned tak učiníme,“ dodal Kotera, podle kterého Škoda Auto počítá s tím, že náklady na očkování a související projekty, například elektronický vakcinační průkaz, firmu vyjdou na nižší desítky milionů korun.

O očkování zaměstnanců má mimořádný zájem také Josef Průša, zakladatel a spolumajitel Prusa Research, která patří k největším světovým výrobcům kutilských 3D tiskáren. Řeší ale stejný problém jako Škoda Auto.

„Sháníme, ale myslím, že se nám to nepodaří. Zkoušeli jsme stát, zkoušeli jsme se ptát i výrobce vakcíny, ale je to neprůchozí,“ říká Průša. Připouští však, že systém, kdy přednost při očkování dostanou rizikové skupiny, je správný. Zatím tak hodlá vyčkat, jak situace bude vypadat.

„Jestli se ale stane, že na konci léta nebude možné, aby se nechal naočkovat kdokoli, kdo bude chtít, bude potřeba se do toho nějak vložit. Další podzim v tomto stavu už bych prožít nechtěl,“ říká Průša, který očekává, že až na několik výjimek využije možnost nechat se očkovat většina ze šesti stovek zaměstnanců jeho firmy s obratem přes 2,2 miliardy korun.

Takhle vypadá situace v českých firmách. Co když má ale o očkování zájem jednotlivec, který se na řadu podle očkovací strategie dostane až kdo ví kdy?

Teoreticky by pro něj mohla být možností očkovací turistika. Problém je ale v tom, že minimálně americká farmaceutická skupina Pfizer, která vyvinula vakcínu schválenou pro evropský trh, podle webu Financial Times prohlásila, že v dohledné budoucnosti neplánuje dodávat vakcíny soukromému sektoru.

Navíc v zemích Evropské unie bude vakcinace nejspíš probíhat pod silným dohledem. Financial Times tak zmiňují například cestu za vakcínou do Indie, kam sérum v ceně 170 korun plánuje dodávat britská farmaceutická společnost AstraZeneca.