Zachráněný a znovuzrozený šestiválec Delage
Francie patřila na počátku minulého století mezi země, které daly světu desítky automobilů nejrůznějších značek. Ale většina z nich působila maximálně do začátku druhé světové války. Mezi ty, které v roce 1935 zanikly, patřila i značka Delage, výrobce exkluzivních a sportovních automobilů.
V letech 1927 až 1930 Delage vyráběl mimo jiné šestiválec s označením DR70. Současný majitel pan Michal Pomahač získal automobil před několika roky od jednoho francouzského sběratele, který rozprodával svoji sbírku. Vůz s koženkovou karosérií Weymann se dochoval prakticky v původním stavu, pouze na čalounění a kožence zahlodal zub čas. Do současného stavu, jaký vidíte na fotografiích, jej vrátila velice šikovná paní Jana Novotná.
Na karosérii bylo několik vrstev koženky, která se musela nejdříve sundat a teprve potom natáhnout nová. Klasické karoserie používaly dřevo a plech. Letecký konstruktér Charles T. Weymann vsadil ale na lehčí materiály, aby snížil hmotnost vozu a tím i zvýšil výkon a uspořil palivo, a hlavně zvýšil komfort cestujících.
Kus pořádné práce odvedli také Milan Fára a Josef Holakovský. Jak se jim dílo podařilo, můžete vidět na fotografiích a porovnat, jak Delage vypadal, když jej objevili.
Zatímco dřevěná konstrukce, odborně výdřeva, se běžně lepila napevno ze solidních hranolů a hoblovala do formy karoserie, Weymann sestavoval výdřevu z lištiček, často po dvou, paralelně a spojoval je kovovými elementy. Lištičky byly na důležitých místech povlečeny kaučukem. Tam, kde se karoserie dotýkala kovu, vkládal olejem nasáklý papír, aby zamezil skřípání. Weymannovy karoserie byly pružné, jejich povrch z lakované koženky nebo plátna nepraskal, jako například u ocelových nebo hliníkových karoserií. Výdřeva nebyla k šasi sešroubovaná napevno, čímž se mu podařilo omezit přenos vibrací a hluku do kabiny.
Motor, převodovka i nápravy byly původní. Stačilo je vyčistit, zkontrolovat a také poopravit dveře.
Vůz pohání podélně uložený řadový zážehový šestiválec objemu 2,5 litru. S licenčním karburátorem dosahuje výkonu 45 k při 3600 otáčkách za minutu. To umožňovalo rychlost 90 km/h při spotřebě kolem 15 litrů na sto kilometrů.
Zajímavostí je, že volant zůstal vpravo. Dražší a luxusnější francouzská auta prostě zůstávala u tradičního umístění, tedy volant vpravo, zatímco lidové citroëny, panhardy, peugeoty, renaulty a simcy, které bylo možné běžně potkat po válce na silnicích, měly na volanty vlevo.
Podle našich informací se jedná o jediný automobil na našem území, navíc pojízdný a v dokonalém stavu.
JL 24.12.2020
Na karosérii bylo několik vrstev koženky, která se musela nejdříve sundat a teprve potom natáhnout nová. Klasické karoserie používaly dřevo a plech. Letecký konstruktér Charles T. Weymann vsadil ale na lehčí materiály, aby snížil hmotnost vozu a tím i zvýšil výkon a uspořil palivo, a hlavně zvýšil komfort cestujících.
Kus pořádné práce odvedli také Milan Fára a Josef Holakovský. Jak se jim dílo podařilo, můžete vidět na fotografiích a porovnat, jak Delage vypadal, když jej objevili.
Zatímco dřevěná konstrukce, odborně výdřeva, se běžně lepila napevno ze solidních hranolů a hoblovala do formy karoserie, Weymann sestavoval výdřevu z lištiček, často po dvou, paralelně a spojoval je kovovými elementy. Lištičky byly na důležitých místech povlečeny kaučukem. Tam, kde se karoserie dotýkala kovu, vkládal olejem nasáklý papír, aby zamezil skřípání. Weymannovy karoserie byly pružné, jejich povrch z lakované koženky nebo plátna nepraskal, jako například u ocelových nebo hliníkových karoserií. Výdřeva nebyla k šasi sešroubovaná napevno, čímž se mu podařilo omezit přenos vibrací a hluku do kabiny.
Motor, převodovka i nápravy byly původní. Stačilo je vyčistit, zkontrolovat a také poopravit dveře.
Vůz pohání podélně uložený řadový zážehový šestiválec objemu 2,5 litru. S licenčním karburátorem dosahuje výkonu 45 k při 3600 otáčkách za minutu. To umožňovalo rychlost 90 km/h při spotřebě kolem 15 litrů na sto kilometrů.
Zajímavostí je, že volant zůstal vpravo. Dražší a luxusnější francouzská auta prostě zůstávala u tradičního umístění, tedy volant vpravo, zatímco lidové citroëny, panhardy, peugeoty, renaulty a simcy, které bylo možné běžně potkat po válce na silnicích, měly na volanty vlevo.
Podle našich informací se jedná o jediný automobil na našem území, navíc pojízdný a v dokonalém stavu.
JL 24.12.2020
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout