Kolik co stojí ve Formuli 1?

F1NEWS.CZ, 25. prosince 2020, 13:25 Google+

Na otázku, kolik stojí samotný monopost Formule 1, jeho jednotlivé komponenty a následné opravy, není snadné odpovědět. Jaký má tým rozpočet na sezónu nebo kolik stojí udržet stáj v chodu? Většina níže uvedených čísel pochází z úniku informací a ne z oficiálních zdrojů jednotlivých týmů. Uvedené informace, na které se ve svém obsáhlém článku zaměřil ruský list Sport – Express, tak berte raději s rezervou.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 29.12. 21:02) Napište svůj názor
Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu

Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Provoz stáje v tak prestižním šampionátu, jakým je Formule 1, je bez pochyby drahá sranda. Týmy na špici operují s ročním rozpočtem kolem 400 milionů dolarů (9 miliard korun) což je opravdu závratná suma. Ale týmy s nižším rozpočtem operují s částkami pohybující se od 250 milionu dolarů do 350 milionu dolarů (5,5 miliardy až 8 miliard korun) což jsou neméně ohromující částky.

Nutno podotknout, že část rozpočtu na sezónu mohou získat týmy za takzvané prize money a další odměny odvíjející se z reklam na voze. Tyto odměny často pokryjí až šedesát procent celkového rozpočtu. To nejdražší je bez pochyby samotné závodní auto. Všechny týmy musí dodržovat pravidla FIA pro konstrukci aut na nadcházející sezónu. Jenom oprava monopostu za průměrnou nehodu vyjde stáj (podle průběžných dat z roku 2020) od 500 000 amerických dolarů do 1,5 milionu US dolarů (11 milionů až 33 milionů českých korun).

img-responsive

Restart závodu za Safety Carem v Bahrajnu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Cena za novou konstrukci zadního křídla monopostu se může pohybovat od 100 000 dolarů do 500 000 dolarů (2,2 milonu až 11 milinů korun). Záleží na tom, kolik je daný tým schopen utratit za daný díl a od toho se odvíjí i následná kvalita dílu. 
 
Nejdražší část monopostu je jednoznačně jeho srdce, a to je motor. Tady máme několik cen, které se mi podařilo zjistit. Podle článku ve sportovním magazínu Bleech report z roku 2013 je odhadovaná cena motoru kolem 7,5 milionu dolarů (168 milionů korun). Ale zpráva z roku 2018 hovoří až o 10,5 milionu dolarů (235 milionů korun). Tyto ceny jsou zase určeny podle toho, jaký mají týmy rozpočet. Špičkové týmy samozřejmě požadují co nejlepší kvalitu dílů, a proto je pak logicky cena vyšší.

img-responsive

Pohled pod kapotu Toro Rosso na chlazení a motor Hondy | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Chladicí systém vozu. Chlazení vozu slouží k odvodu přebytečného tepla hlavně z turba, ale zároveň chladicí systém pomáhá udržovat potřebnou úroveň tepla, aby vůz i při nižší činnosti byl schopen se vrátit co nejrychleji do závodního tempa. Cena tohoto systému se pohybuje kolem 300 000 dolarů (6,5 milionu korun) a cena za správné nastavení se pohybuje kolem 150 000 dolarů (3,25 milionu korun).

img-responsive

Převodvka Alfy Romeo připravena k montáži | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Převodovka. V monopostu formule 1 je využívána poloautomatická sekvenční převodovka, která pomáhá udržovat přesnou rychlost vozu požadovanou závodníkem. Správné nastavení hydraulického systému převodovky a spojky je nesmírně důležité pro dosažení co možná nejvyšší rychlosti během velké ceny. Náklady za převodovku se pohybují od 650 000 dolarů do 1 milionu dolarů (15 milonů až 22,5 milionu korun).

Cena za řadící systém je 200 000 dolarů (4,5 milionu korun). Úkolem řadícího systému v monopostu formule 1 je snížit časy přeřazovaní převodových stupňů. Jak už píši výše, v monopostu formule 1 je použita sekvenční poloautomatická převodovka, která má osm rychlostních stupňů. Sedm rychlostních stupňů slouží pro zvyšování rychlosti a jeden je zpátečka. Týmy ve formuli 1 před provedením jakýchkoli změn v převodovce automobilu nebo před provedením změn v časech mezi přeřazováním mezi jednotlivými stupni, se musí řídit pravidly danými FIA. V případě porušení těchto pravidel hrozí týmu a tím pádem jezdci trest posunutí pěti míst dozadu na startu velké ceny.

img-responsive

Volant Mercedesu | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Cena volantu? Volant je další důležitá součást monopostu formule 1. Umožňuje různá jízdní nastavení a jezdec dále potřebuje co nejlepší odezvu od volantu, aby získal co nejlepší kontrolu nad vozem. Proto si týmy nemůžou dovolit na této komponentě šetřit. Čísla z roku 2018 jsou 90 000 dolarů (2 miliony korun) za volant u týmů s vyšším rozpočtem. Ale některé týmy podle úniků utratily částku kolem 75 000 dolarů (1,6 milionu korun).

img-responsive

Pneumatiky Pirelli v Barceloně | foto: Pirelli

Cena gum se v tomto seznamu nebude zdát tak závratná, ale stejně 1715 dolarů (39 000) za sadu gum je celkem velká sumička. Ještě když vezmeme v potaz, že jezdci za jednu velkou cenu, myšleno tréninky, kvalifikace a závod, vymění minimálně tři až čtyři sady gum tak cena hned narůstá. Celková cena monopostu by se tedy měla pohybovat průměrně někde kolem 13,5 milionu dolarů (300 milionů korun). Záleží na ceně jednotlivých komponentů.

img-responsive

Slavnostní předávání poháru za mistrovský titul v sezóně 2019 pro Lewise Hamiltona | foto: Mercedes AMG F1 Team

Další nezanedbatelný výdaj týmu je samotný závodník. Mistr světa Lewis Hamilton, kterému letos vyprší smlouva v Mercedesu, se snaží vyjednat pro sebe roční plat až 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Přičemž s bonusy by se jeho plat mohl vyšplhat až k 80 milionům dolarů (1,8 miliardy korun). Pro srovnání druhý nejlépe placený závodník ve formuli 1 Sebastian Vettel si přijde za rok na slušných 30 milionů dolarů (675 milionů korun) bez bonusů.

Vytisknout

Diskuze: Kolik co stojí ve Formuli 1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 29.12.2020 21:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pierre Gasly vzhlíží vysoko

"Verstappena bych ve stejném autě už mohl porazit. Mým cílem je titul," hlásá…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud