Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z ulic pomalu mizí vraky i auta bez technické. Městům pomáhá novela zákona

  16:58
Nehezký problém v každém velkém městě: auta bez registračních značek, s vypuštěnými koly, často zarůstající vegetací a zabírající cenná parkovací místa. V dubnu začala platit novela, která městům výrazně pomáhá odstraňovat nevyužívaná auta z komunikací. Pokud odstavené vozidlo má propadlou „technickou“ déle jak půl roku, nemá nově na veřejné pozemní komunikaci co dělat.
Liberecké ulice hyzdí vraky aut.

Liberecké ulice hyzdí vraky aut. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Dosud se v legislativě naráželo na několik problémů. Jeden z největších problémů bylo to, že vozidlo, které roky nikdo nevyužil, s vyfouklými pneumatikami či s rozbitými okny a zarůstající trávou nebylo podle zákona vrakem. Podle pražských strážníků se tak dařilo odtáhnout přibližně jen 40 procent nahlášených nevyužívaných vozidel. Změna přišla až letos s novelou zákona. 

„Novela pomohla hlavně v případě, kdy se vozidlo nedalo označit za vrak, ale zároveň bylo zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemní komunikaci. Díky novele zákona o pozemních komunikacích, bylo na základě výzvy vlastníkem pozemní komunikace – odborem správy veřejných statků odstraněno 115 vozidel a odtaženo 50 vozidel, tedy celkem z městských komunikací bylo odstraněno 165 vozidel s propadlou technickou kontrolou,“ uvedla Kristýna Radová z českobudějovického magistrátu. 

Brněnské komunikace v letošním roce například obdržely a prověřily na 440 různých podmětů na vraky nebo na dlouhodobě odstavená vozidla. „Podněty dostáváme od občanů, městské policie, přes aplikaci Brňáci pro Brno. U některých vozidel je zjištěno, že občané podávají podněty pouze proto, že nemají kde parkovat a těmto žádostem na odstranění vozidel nelze při dodržování právních předpisů vyhovět,“ poznamenala mluvčí Vladimíra Navrátilová. 

Zároveň připomněla, že díky vyhlášce EU se kvůli koronaviru posunula platnost technické kontroly o 7 měsíců u vozidel, kde končila platnost v období od 1.2. do 31.8. „Tuto informaci veřejnost nemá. U některých vozidel tak dochází k posunu zahájení procesu odstranění vozidla,“ dodala. 

Celkem tak samy Brněnské komunikace v letošním roce odtáhly čtyři vraky a dvě vozidla bez technické kontroly. „Z větší části provozovatelům končí lhůta k odstranění na přelomu roku. Takže s hlavním odstraňováním začneme v lednu. Přibližně 30 vozidel si už provozovatelé sami odstranili,“ dodala Navrátilová. 

Jak je to s novelou?

Do platnosti novely bylo možné odtáhnout pouze vozidlo, které je „pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích“. Zároveň by si jeho zprovoznění vyžádalo „výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce“. Samosprávy tak neměly možnosti zbavit se auta, které je na pohled v pořádku, ale majitel ho nechal někde dlouhodobě stát. Bylo ho možné odtáhnout jenom za předpokladu, že blokovalo průjezd komunikací.

Upravený zákon zároveň rozšířil definici vraku. Vrak je nyní také vozidlo, které není možné identifikovat prostřednictví identifikačního čísla vozidla umístěného na karoserii nebo rámu vozidla, za čelním sklem nebo na výrobním štítku. 

Podle novely, která začala platit v dubnu, vlastník komunikace nejprve vyzve provozovatele automobilu k tomu, aby vozidlo podrobil technické prohlídce, nebo je odstavil jinam. Pokud poté provozovatel dva měsíce nereaguje, je vůz na náklady města odstraněn. Provozovatel také dostane informaci, kde si může automobil vyzvednout. V případě, že by provozovatel o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace je může vydražit nebo zlikvidovat. U vraků to funguje podobně.

Správa služeb hlavního města Prahy letos odtáhla z pražských ulic 229 nepojízdných autovraků. Loni to bylo 132. S neplatnou technickou prohlídkou to bylo dalších 25 vozidel. SSHMP podle Petruše Stehlíkové z kanceláře ředitele organizace dostává výrazně více oznámení, než je schopna obratem zpracovat. Za letošní rok eviduje 1825 oznámení o nepojízdných vozidlech a 3439 o autech s propadlou technickou spadajících pod novelu zákona.

„Množství přijatých oznámení samozřejmě klade vysoké nároky na administrativu spojenou s uvedenou problematikou, což v současném přechodném období může způsobovat určité časové prodlevy ve vyřizování jednotlivých podnětů, nicméně stávající technické zabezpečení je dostačující,“ uvedla Stehlíková. Nejčastějšími oznamovateli jsou podle ní fyzické osoby a městská policie a nejvíce oznámení chodí z Prahy 10, 11, 13, 4 a 5.

V Jihlavě letos odstranili ze silnici téměř 80 vozidel. „Zaznamenali jsme 119 oznámení. Ve 36 případech se oznámení nepotvrdilo a odstavené vozidlo nebylo možno klasifikovat jako vrak, 27 vozidel bylo odstraněno na základě intervence strážníků MP a 56 vozidel bylo oznámeno odboru dopravy nebo odboru životního prostředí,“ uvedl mluvčí Radovan Daněk.

Strážníci v Olomouci během letošního roku řešili celkem 142 případů vozidel s propadlou státní technickou kontrolou. „Dříve neměli strážníci žádné legislativní prostředky, aby s vozidly s propadlou technickou mohli účinně „bojovat“, jelikož se řidiči nedopouštěli žádného protiprávního jednání, pokud bylo zaparkováno vozidlo v souladu se zákonem. Od platnosti novely řešili strážníci celkem 142 případů, kdy v 62 se podařilo kontaktovat provozovatele a ten vozidlo z komunikace odstranil, 2 případy jsou nyní v řešení, v 1 případě si provozovatel nechal udělat na vozidle novou STK a 77 případů bylo oznámeno správnímu orgánu k dalšímu řešení,“ popsala mluvčí města Radka Štědrá. 

V Ústí nad Labem v letošním roce odtáhli 29 vozidel. „Dalších 61 vozidel si na základě výzvy odstranili provozovatelé. Všechna byla s propadlou technickou,“ uvedla mluvčí města Romana Macová. 

Také z ulic Liberce od novelizované verze zákona zmizelo 10 nevyužívaných aut. „Těžko říct nakolik byly pojízdné, ale řekněme že tři byly úplné vraky a 7 mělo spíše vady jako neplatné STK a podobně,“ uvedl náměstek primátora pro technickou správu města a informační technologie a radní města Jiří Šolc. Za letošní rok eviduje město přibližně 130 oznámení. Lidé mohou auta hlásit městu skrze aplikaci. 

Šolc si novelu chválí. „Pomohla naprosto zásadním způsobem. Už se nemusejí prokazovat „chybějící části vozu“, předtím nebylo jednoznačně dáno co je vrak a co ne,“ uvedl. 

Se změnou přišlo i ale

Přestože si města legislativní změnu chválí, naráží také na určité problémy. A to zejména pokud jde o podmínku dražby daného auta, což je nutnou podmínkou před ekologickou likvidací. „Nutnost provádět veřejnou dražbu je u některých vozidel vzhledem k jejich technickému stavu absurdní. Místo aby se o své vozidlo staral provozovatel, stará se vlastník komunikace. Náklady má sice dle zákona nést provozovatel, ale je otázkou, jak dlouho se budou vymáhat a jestli se po provozovateli vymůžou,“ podotkla Navrátilová. 

Neexistuje také jednotný způsob provádění veřejné dražby, ani žádný metodický pokyn, za jakých podmínek tuto dražbu provádět. Tento problém řeší většina obcí v republice. „Díky tomu se likvidace takového vozidla neúměrně prodlužuje. Zároveň nám roste počet vozů na odstavném parkovišti, jehož kapacitu budeme muset s největší pravděpodobností navýšit,“ popsal mluvčí ostravské městské části Poruba Martin Otipka. 

Města si také stěžují na složitou administrativu a proces. „V registru vozidel nejsou aktuální údaje o provozovatelích, registr vozidel s registrem obyvatel není propojen,“ poznamenala Navrátilová s tím, že je pak problém doručit výzvu provozovateli do vlastních rukou, když jsou vlastníky například již zaniklé firmy nebo například zemřelí občané. 

„Údaje o vozidlech a provozovatelích nám dává na základě právě příkazní smlouvy Odbor dopravy MMB. Dostaneme-li tedy informaci, že auto není v registru, tak s tím nemůžeme dělat vůbec nic. Když vozidlo nemá RZ, žádáme silniční správní úřad o dohledání. Pokud úřad v této věci nekoná, jsme opět na stejném bodě - nemůžeme nic dělat,“ dodala. 

Obce také poukazují na lhůta šesti měsíců. „Častým problémem je nulová reakce vlastníků vozidel na zaslané výzvy, doba 6 měsíců od propadlé technické kontroly by možná mohla být zkrácena na dobu tří měsíců,“ popsal tiskový mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál. 

Autoři: ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...